VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lužecký přívoz po povodni už zase jede!

Lužec – Přívoz přes řeku mezi Lužcem nad Vltavou a vojkovickou částí Bukol je dva měsíce po povodni zase v provozu. Na lodi se dvěma jmény vozí lidi přes vodu David Kulhan. Už devátý rok.

9.8.2013
SDÍLEJ:

Převozník David Kulhan vozí cestující přes řeku mezi Lužcem nad Vltavou a Bukolí už devátý rok. Foto: Deník/Petra Špitálská

V letošní sezoně byla loď dlouhé týdny na břehu, kam ji v době, kdy hladina řeky stále stoupala, vytáhli hasiči. Kulhanovi, kteří bydlí v domě hned nad přívozem, zatím nosili všechny věci na půdu. Řeka se naštěstí zastavila pod okny.

„Hladina se zvedla o sedm metrů, průtok byl 3100 kubíků za sekundu, dneska je 120," říká v hezkém letním dni převozník a vrací se do doby před třinácti lety, kdy Vltava letěla krajem s průtokem mezi pěti a šesti tisíci kubíků za sekundu.

Tehdy byly obě vesnice na břehu řeky bez přívozu nejméně rok a půl. „Tentokrát byly škody menší, zlomil se jeden stožár a přišli jsme o lanko, které museli hasiči přeříznout, protože se na něm zachycovaly naplaveniny, nechtěli jsme, aby to urvalo sloup," vzpomíná David Kulhan na začátek letošního léta. Lužecký převozník děkuje po povodni za jejich přístup vojkovické starostce Janě Koberové, tamním hasičům i vraňanskému jeznému Jirkovi Majerovi. A kraji za peníze, za které se přívoz po velké vodě opravil.

Loď, na které stojí z jedné strany Lužanka a ze druhé Bukovanka, by bez stožárů a lana řeka odnesla. „Pohonem je tu právě říční proud," vysvětluje převozník, jak loď dostane na druhý břeh, „loď, kterou kladka drží na lanku mezi stožáry na obou březích, se natočí proti proudu druhým bokem a řeka do ní tlačí."

Za minutu nebo dvě je loď, která váží dvě a půl tuny, na druhé straně. Záleží na průtoku. „Teď je to tak minuta, po lijácích je víc vody," říká převozník, jehož loď plula zatím nejpomaleji loni v suchém létu, kdy řeka neměla sílu a průtok byl jen třicet až čtyřicet kubíků za sekundu.

Zkušeností má hodně. Převozníkem ve vesnici, kam kdysi z blízkých Vraňan následoval manželku, je už devátý rok. K vodě ho to táhlo už odmala. „Můj pradědeček jezdil na lodi a mně se to líbilo, proto jsem se šel k učit lodníkem," vypráví David Kulhan. K řemeslu se s převoznictvím vrátil, alespoň trochu.
Přívoz je v provozu po celý rok. „Kromě velké vody," připomíná převozník, podle kterého řeka v zimě nezmrzá. Den co den je loď na vodě.

„Ve všedních dnech jezdím od šesti hodin ráno do devatenácté hodiny, jen v pondělí je od deseti hodin do poledne přestávka, soboty, neděle a svátky jsem tu od osmi do devatenácti hodin. Ale když někdo chce převézt v jiné době, stačí se domluvit, číslo na mě je tu na ceduli. A na přívoz vidím z okna."

Na lodi může společně cestovat dvanáct lidí. A spolu s nimi i jejich jízdní kola. Hodně cyklistů, Čechů i cizinců míří v létě k přívozu právě na bicyklech. „Přes rok vozím hlavně místní, školáky, studenty i dospělé," říká David Kulhan, podle kterého je na bukolském břehu lepší a levnější autobusové spojení do Neratovic i Kralup nad Vltavou.

Autor: Petra Špitálská

9.8.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Elektromechanik elektrických zařízení 20 000 Kč Elektromechanici elektrických zařízení (kromě zařízení v dopravních prostředcích) Mechanik - elektro. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: - elektrikářské práce v průmyslovém podniku, instalace, údržba a opravy výrobního zařízení, diagnostika závad na elektrickém zařízení a systémech, mezi něž mohou patřit i složité vzájemně propojené elektrické obvody, Požadujeme: OU nebo SOU - obor elektro, vhodné pro absolventy, řidičský průkaz sk.B znalost práce na PC, schopnost rychle reagovat, samostatnost, aktivní přístup k práci, dobrý zdravotní stav, Výhodou : osvědčení o odborné způsobilosti v elektronice podle vyhlášky 50/78 Sb, §6 A,B do i nad 1000 V - silnoproud, Nabízíme: možnost prodloužení pracovního poměru na dobu neurčitou, příspěvek na stravování, týden dovolené navíc, Kontakt: životopisy zasílejte e-mailem. Pracoviště: Elmep s.r.o. - kralupy nad vltavou, O. Wichterleho, č.p. 810, 278 01 Kralupy nad Vltavou 1. Informace: Věra Srbková, +420 315 617 335. Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič vysokozdvižných vozíků 17 300 Kč Řidiči vysokozdvižných vozíků Řidič vysokozdvižného vozíku + balení palet. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17300 kč, mzda max. 21000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: . Pracoviště: Danzer bohemia-dýhárna s.r.o., 277 03 Horní Počaply. Informace: Markéta Tesařová, +420 315 630 726. Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 13 500 Kč Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Skladníci, obsluha manipulačních vozíků. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč, mzda max. 14000 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: - jedná se o fyzicky náročnou práci, zvedání a manipulace s těžkými břemeny - nutný dobrý zdravotní stav, Požadujeme: zodpovědnost, bezúhonnost,, - zaměstanavatel může poskytnout ubytování nepeněžním příspěvkem až do výše 3500,-Kč, Kontakt: telefonicky po-st 10:00-12:00, životopisy zasílejte e-mailem. Pracoviště: Vitman group s.r.o. úžice, 277 45 Úžice u Kralup n.Vltavou. Informace: Iryna Voloshynovska, +420 777 818 713. Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič vysokozdvižných vozíků 12 200 Kč Obsluha vysokozdvižných a jiných vozíků a skladníci Obsluha vysokozdvižných a jiných vozíků a skladníci. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 15. Poznámka: -skenování kartonů, balení kartonů a palet pro expedici, Kontakt: telefonicky po-pá 10:00-15:00, osobní schůzka Václavské náměstí 802/56, 11000 Praha 1 po-pá 10:00-15:00. Pracoviště: Work global agency s.r.o. 02, 277 45 Úžice u Kralup n.Vltavou. Informace: Olga Savčenko, +420 608 022 221.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

V kralupské rafinérii se chystá havarijní cvičení

Hokej - ilustrační snímek

ANKETA: Kteří hokejisté by teď hráli za Československo?

ANKETA: Kteří fotbalisté by teď hráli za Československo?

Zahrajte si na fotbalového trenéra. Deník v souvislosti se stoletým výročím vzniku Československa připravil mimořádnou anketu. Jak by nyní vypadal společný tým, který by tvořili hráči obou zemí? 

Investice do středočeských nemocnic vyjdou na 76,5 milionu korun

Střední Čechy - Do středočeských nemocnic poputují investice ve výši 76,5 milionu korun, rozhodli radní Středočeského kraje, a to ještě tento rok. „Za tyto peníze nemocnice pořídí přístroje, zdravotnickou techniku, lůžka, nábytek, opraví komunikace, zrekonstruuje se ústavní jídelna nebo trafostanice. Veškeré investice jdou do nemocnic ještě v letošním roce,“ zdůraznila hejtmanka kraje Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO 2011).

Uklidnit lidi a zapojit je do práce. To je úkol operátorů linky 155

Střední Čechy - Až 1500 hovorů denně ve dvanáctihodinových směnách. To je práce desítky dispečerů tísňové linky středočeských záchranářů. Týmu sedícího na záchranné službě v Kladně ve velké místnosti, jejíž moderní vybavení by si laik snadno spletl… třeba s Řízením letového provozu.

Policisté obvinili tři dospělé za utonutí dvou chlapců na jezeře Lhota

Lhota – Mělničtí policisté sdělili obvinění dvěma ženám a jednomu muži z usmrcení z nedbalosti v případu dvou utonulých chlapců ve Lhotě z letošního srpna. Podle mělnické policejní mluvčí Markéty Johnové teď obviněným hrozí, že stráví za mřížemi jeden rok až šest let.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT