VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Martin Holoubek: Na přírodních okruzích se jede po asfaltu a dlažbě

Libiš –Poslední závod minulé sezony na podzim na německé trati potvrdil, že byl Martin Holoubek v loňském roce nejlepším českým motocyklovým závodníkem na přírodních okruzích. Už tehdy bylo jasné, že má osmadvacetiletý policista z Libiše za sebou skvělý rok a stane se mistrem. Přesto měl radost, když na padesátém ročníku slavného závodu v německém Frohburgu dojel jako nejlepší z Čechů a desátý mezi evropskou špičkou. Po zimní přestávce už se těší na další sezonu.

24.3.2013
SDÍLEJ:

Martin Holoubek.Foto: Archiv Martina Holoubka

Kdy jste se závoděním na motorkách začínal?
V patnácti letech, to už jsem měl sice padesátku dandyho, ale k závodní motorce jsem se dostal úplnou náhodou. Známý se tehdy chtěl zbavit staré sériové Cagivy stopětadvacítky. A protože je táta technický inženýr, a měl k tomu blízko, rozhodně ho to dost nadchlo, žil s tím semnou. Jeli jsme hned na podzim na silniční okruh do Mostu, kde jsem se poprvé svezl, a hned další rok na jaře jsme jeli na první závody do Maďarska na Hungaroring, na okruhu za Budapeští, kde jezdí i formule.

Řidičák jste ale měl stále jen na padesátku.
Na silnici bych na stopětadvacítce ještě nesměl, ale na uzavřených okruzích se smí jezdit na silnějších motorkách bez papírů, stačí licence.

Jak jste si po malé jawě zvykl na silnější stroj?
Docela rychle, spíš jsem si musel zvyknout na to, že sedím na závodní motorce, sbírat zkušenosti. O tom byla celá má první závodní sezona. Když jsem pak později přecházel na šestistovky nebo tisícovky, už mi to tolik nepřišlo.

Kdo vás trénoval?
Neměl jsem trenéra, to bylo docela těžké. Myslím, že mi všechno trvalo dvakrát déle, než kdyby mě vedl někdo zkušený. Táta měl sice mnoho zkušeností s motocykly, ale nikdy nejezdil profesionální závody. Hodně jsem se díval na závody motorek na televizi, sledoval jsem na závodech ostatní kluky, učil jsem se za běhu, kde se dalo. Moc mi pomohly učebnice, které jsem dostal, docela drahé knížky z Ameriky. Netušil jsem, že je teorie tak důležitá, už jsem dva roky jezdil a docela slušně, ale po těch knížkách přišel zásadní skok dopředu.
Je rozdíl u jízdy na silnici a na závodním okruhu jen v rychlosti?
Na běžné silnici se dostanete k polovině toho, co s motorkou můžete dělat, netušíte, jak se naklání, jak brzdí, jak drží gumy… V běžném provozu to prostě nejde úplně dost dobře zkoušet.

Můžete se závodní motorkou i na silnici?
Na závody mám upravenou motorku, která je bez značek, na silnice nesmí, jen na okruhy. Ani by mě to nenapadlo, je to motorka s upraveným motorem do čistého prostředí, na silnici by nasála spoustu prachu, a to by výrazně snížilo její životnost. Zatímco na běžné motorce najedete na silnicích třeba osmdesát tisíc kilometrů, než na ní musíte začít něco opravovat, na závodní jen tři tisíce. Když se chci projet na silnici v provozu, mám starší motorku. Přestože je jízda pomalejší, přispívá to i k tréninku na závody, jak držíte ta řídítka, používáte svaly.

Svaly? Motocyklový závodník musí mít sílu?
Možná to vypadá, že se jen tak vozíte, ale je to náročné, hlavně na ruce, předloktí a ramena. Během závodu řídíte motorku co má sto šedesát koní, což nemá ani leckteré auto, váží sto sedmdesát kilo, je třicet ve stínu, máte na sobě koženou kombinézu a jedete v plném nasazení, obracíte, překlápíte, to se vám slušná kondice vážně hodí.

Jak na té slušné kondici pracujete?
Chodím pravidelně cvičit do fitness centra.

Co vás bavilo jako malého kluka?
V šesti jsem začal hrát fotbal, běhal jsem, jezdil na bruslích… V jedenácti, to už jsem byl na gymnáziu, jsem začal lyžovat. Trenéra jsem měl doma, táta dřív závodně lyžoval. A za pár let už přišly motorky.

Kam vás to táhlo po maturitě?
Šel jsem na vysokou studovat ekonomiku a management, po závěrečných bakalářských zkouškách jsem si zabalil bágly a odjel do Anglie. Na zkušenou.

A jaká to byla zkušenost?
Hodně dobrá, ale snadné to nebylo, hlavně na začátku. Čekal jsem, když mám v kapse diplom, že to půjde víc hladce, ale rychle jsem zjistil, že je všechno jinak. Nejdříve jsem nemohl sehnat práci, pak jsem dělal ve dřevárnách, kde to bylo šílené, celé hodiny máte na uších sluchátka proti hluku a makáte, pět kilometrů po svých do práce, pět zase zpátky, anglicky skoro s nikým nepromluvíte, jen v krámě. Pak jsem se dostal do laboratoře velkého stravovacího provozu, kde se každá várka jídla musela testovat, to už jsem mluvil slušně anglicky. Zůstal jsem tam osm měsíců.

Jak jste po návratu přišel na nápad stát se policistou?
Chtěl jsem k policii už dříve, ale až po návratu do Čech, kdy jsem se právě rozkoukával a hledal práci, jsem zjistil, že se změnil služební zákon a vysoká škola by mohla být výhodou. Neváhal jsem, dal si přihlášku a za měsíc už jsem šel na testy. Teď jsem na pozici inspektora na mělnické obvodním oddělení.
U motorek jsme skončili u té stopětadvacítky, co bylo dále?
Stopětadvacítky jsem jezdil do osmnácti, na to, že jsem začínal pozdě, docela úspěšně, do pátého, desátého místa v Česku. Ale je to nákladný sport, všechno platíte ze svého, to už nešlo. Po delší přestávce jsem se pak vrátil k motorkám před třemi lety, ale to už jsem začal jezdit přírodní okruhy.

Přírodní okruh, to jsou polní cesty, lesy?
Nene, jezdí se po asfaltovém povrchu na silnicích běžného provozu vyšších tříd a ve městech. Tyto úseky se pro běžný provoz zavřou na víkend a jezdí se tam na silničních motocyklech různých kubatur. Je to dost nebezpečné, u trati jsou stromy, značky, domy… A jste na silné motorce, která jede až tři sta kilometrů v hodině. Je to sport, který má hodně fanoušků, třeba na slavném Hořickém okruhu u Jičína sleduje závody až deset tisíc lidí. Popularita vzrůstá každým rokem prudce nahoru.

Na okruhu ve městě asi nemáte šanci trénovat?
To se nedá, můžete si jen na běžné motorce v normálním provozu prohlédnout trať. My ale na závody dvě motorky nevozíme, projedu si to většinou na skútru, kole nebo kolečkových bruslích. Nepoznám sice, jak rychle budu moci jet, ale vím, kudy to vede.

Kolik má takový okruh kilometrů?
Většinou od tří do šesti kilometrů.

Na jaké teď jezdíte motorce?
Teď, co závodním za tým Šrámek Racing Promotion, mám od stáje půjčenou šestistovku, Yamahu R 6. U nás je to nejvyšší třída na přírodních okruzích, na kterých se jezdí celý seriál závodů. Pro tisícovky, královskou třídu, jsou pouze dva závody.

Loni jste stál skoro po každém závodě na bedně. Patří k vítězství i peníze?
Na některých okruzích jsou peněžní ceny, ale bývají to částky menší než náklady na závod. Jinde dostanete věnec a nějaké menší ceny od sponzorů. Je to většinou spíš o radosti z vítězství.

Máte svůj tým, který vás doprovází na závody?
Mám, a skvělý. Tátu a kamarády, kteří jsou mým doprovodným týmem. Všechny nás to pořád baví. Chtěl bych poděkovat také klukům z místního Agro Liblice, že mi pomohli v minulé sezoně k těmto dobrým výsledkům.

Vizitka
Osmadvacetiletý Martin Holoubek pochází z Libiše, od loňského roku bydlí s přítelkyní v Mělníku. Vystudoval gymnázium a ekonomiku a management na vysoké škole. Je policista, na obvodním oddělení v Mělníku působí na pozici inspektora. Volný čas věnuje motorkám. Je mistrem České republiky roku 2012 v motocyklových závodech na silničních okruzích, ve třídě volná do 600 ccm.

Autor: Petra Špitálská

24.3.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

KRÁTCE: Vánoční dárky lze koupit i ve škole

Černý led v kopci může způsobit, že auta kloužou zcela neovladatelně.
AUTOMIX.CZ

Víte, co je černý led? Poradíme, jak ho poznat a jak se s ním vypořádat

Kašle a rýmy s teplotami přibývá, chřipka však zatím neútočí

Střední Čechy – Nejfrekventovanější výskyt akutních respiračních infekcí zůstává ve středních Čechách na Příbramsku, naopak nejnižší nemocnost se z Kladenska během uplynulého týdne přesunula na Kolínsko. Nadále platí, že situaci lze označovat jako klidnou a nijak nevybočující ze zkušeností uplynulých let. Údaje praktických lékařů a pediatrů sice ukazují, že nemocnost zvolna stoupá – to je však v tomto ročním období obvyklé.

Kam na nejlepší svařák. A za kolik?

/INTERAKTIVNÍ MAPA/ Proklikejte si, kolik zaplatíte za dvě deci svařeného vína či punče na vánočních trzích na náměstích českých, moravských a slezských měst.

FOTOGALERIE: Právě jsme se narodili

Mělník, Neratovice - Prohlédněte si miminka, která se nově narodila v mělnické a neratovické porodnici.

Kralupský ultramaratonec René Kujan dostal cenu pro filantropy

Kralupy - Česká asociace paraplegiků – CZEPA spolu s Kralupanem René Kujanem získala při letošním vyhlašování Cen Fóra první místo v kategorii fundraisingový projekt roku, kde se získávají finanční prostředky pro potřebné. Ocenění vyhlašuje Fórum dárců, které zastřešuje všechny dárce v republice, podporující tělesně hendikepované lidi. Letos byly přihlášeny přes dvě stovky projektů.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT