Přetížené silnice a stovky aut, stojících v kolonách. Takový je každodenní obrázek Mělníka.
O řešení dlouhodobých problémů s dopravou ve městě politici hovoří už léta, zatím bez výsledného efektu. A plánovaná stavba velkého obchvatu, díky kterému by se projíždějící auta zcela vyhnula městu, je zatím v nedohlednu. Možná za deset, za dvacet let. Stát na něj nemá peníze.
Město do doby, než by obchvat dostal definivně zelenou, opět otevřelo projekt stavby průtahu, který vede z velké části městem. Ten by měl podle mělnických zastupitelů alespoň částečně vyřešit nejbolavější místa ve městě.
Schválená trasa i tento záměr města ale naráží na odpor mnoha obyvatel, kteří se už před časem v boji proti stavbě průtahu sjednotili pod občanská sdružení.
A v minulosti uspěli. Kvůli jejich námitkám město před třemi roky výstavbu průtahu pozastavilo. Sdružení razantně odmítají průtah městem a chtějí, aby mělničtí politici více usilovali o stavbu obchvatu.
Začne se tedy během dvou let s realizací průtahu, nebo ne? Na to v současné době nikdo nezná odpověď. Peníze jsou přislíbené, trasa je zakreslená v územním plánu.
Michal Štajnc z Občanského sdružení Průtah vs životní prostředí uvedl, že aktivity proti stavbě takzvaně malého obchvatu neustanou. „Neustále probíhá podpisová akce Petice proti průtahu, která čítá bezmála čtyři sta padesát podpisů.“
Většina lidí, která se k protestům přidala, žije v místech, kudy je naplánovaná trasa průtahu. Obávají se nesnesitelného hluku či prachu z aut.
Mělnický starosta Miroslav Neumann přiznává, že trasa není ideální. „Není to trasa nejšťastnější, to v žádném případě,“ řekl Neumann. „My ale nemáme alternativu průtah, nebo obchvat. My máme alternativu vést průtah naplánovanou trasou, nebo po dobu nejméně deseti let tady nestavět vůbec nic,“ dodal.
Výstavba průtahu je přitom naplánovaná do čtyř etap. Podle starosty je nejvíce připravená první etapa, tedy napojení na Pražskou a Boleslavskou ulici, na kterou by měla navázat stavba silnice ze Řipské ulice na oblast na Průhoně.
Průtah je záměrem státu, který chce postavit prostřednictvím Ředitelstvím silnic a dálnic. Vyjde asi na miliardu. Pokud se stavět nebude, peníze, které jsou na něj vyčleněné, zmizejí ve státním rozpočtu.