O týden dříve statutární náměstek hejtmanky Miloš Petera (ČSSD) během setkání vedení kraje se starosty opakovaně ohlásil, že půjde o řešení dopravy v souvislosti se záměrem vybudovat v Elektrárně Mělník u Horních Počapel ZEVO – zařízení pro energetické využití odpadu – spalující při výrobě tepla směsný komunální opad ze středních Čech a zřejmě i ze sousedních regionů. Podle středečního sdělení krajského úřadu však nejde jen o souvislosti projektu ZEVO: v regionu na pomezí tří krajů se totiž plánují přinejmenším dvě velké průmyslové investice.

„Starostové obcí z regionu měli možnost získat informace o tom, jaký vliv tyto investice budou mít a jak bude postupovat výstavba obchvatů nebo silnic prvních, druhých a třetích tříd,“ informovala ve středu Helena Frintová z krajského úřadu. A podle jejích slov se představitelé radnic sešli se všemi, kteří k řešení dopravy na Mělnicku mají co říci. Připomněla, že ke společnému stolu zasedli jak zástupci Ministerstva dopravy ČR, Ředitelství silnic a dálnic, Správy železniční dopravní cesty či Státního fondu dopravní infrastruktury, tak i Ústeckého a Středočeského a kraje včetně Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje. A nechyběli ani lidé ze společností ČEZ (právě ta ve shodě se záměry vedení kraje plánuje v areálu mělnické elektrárny vybudovat ZEVO), a Mondi Štětí (firma počítá se zdvojnásobením dřevařské výroby, výstavbou pily – a plány na růst má i papírna).

To, že pro obyvatele Mělnicka představuje doprava problém, zdůraznila starostka Liběchova Vladimíra Zralíková (Pokračujeme společně). Připomněla, že obcí projede denně 11 tisíc aut – a jinde na Mělnicku je situace podobná. Náměstek hejtmanky Petera, v jehož kompetenci je oblast životního prostředí a zemědělství, nicméně ohlásil období velkých změn: chystají se dopravní stavby. „Už nyní počítáme především s obchvaty Dolních Beřkovic, Horních Počapel a Cítova nebo mostem přes Labe. Další projekty jsou v různé fázi rozpracovanosti,“ připomněl, že čtveřice projektů, o nichž se hovoří nejčastěji, nemá zůstat osamocena. A o tom, jaká pozornost je plánování dopravy v regionu věnována, svědčí fakt, že kraj řešil už 12 studií, které se jí zabývají.

Náměstek hejtmanky současně ocenil, že se setkání uskutečnilo. Upozornil, že dopravní stavby je třeba plánovat dlouho předem – a práce na nich je nutné koordinovat, což vzhledem k množství zúčastněných stran není jednoduché. Zdůraznil, že pro řešení dopravy na Mělnicku je důležitá i spolupráce Středočeského kraje se sousedy – Libereckým a Ústeckým krajem. Stejně jako s ministerstvem dopravy. Ještě letos chce Petera uspořádat další schůzku, a to na hejtmanství, kde by měly být představeny posuny, k nimž v řešení situace došlo.