O týden dříve statutární náměstek hejtmanky Miloš Petera (ČSSD) během setkání vedení kraje se starosty opakovaně ohlásil, že půjde o řešení dopravy v souvislosti se záměrem vybudovat v Elektrárně Mělník u Horních Počapel ZEVO – zařízení pro energetické využití odpadu – spalující při výrobě tepla směsný komunální opad ze středních Čech a zřejmě i ze sousedních regionů. Podle středečního sdělení krajského úřadu však nejde jen o souvislosti projektu ZEVO: v regionu na pomezí tří krajů se totiž plánují přinejmenším dvě velké průmyslové investice.

Soumrak nad Ořešníkem
Hory, skály, ale také meandry českých řek. Nejvíc okouzlí vyhlídky v Sudetech

„Starostové obcí z regionu měli možnost získat informace o tom, jaký vliv tyto investice budou mít a jak bude postupovat výstavba obchvatů nebo silnic prvních, druhých a třetích tříd,“ informovala ve středu Helena Frintová z krajského úřadu. A podle jejích slov se představitelé radnic sešli se všemi, kteří k řešení dopravy na Mělnicku mají co říci. Připomněla, že ke společnému stolu zasedli jak zástupci Ministerstva dopravy ČR, Ředitelství silnic a dálnic, Správy železniční dopravní cesty či Státního fondu dopravní infrastruktury, tak i Ústeckého a Středočeského a kraje včetně Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje. A nechyběli ani lidé ze společností ČEZ (právě ta ve shodě se záměry vedení kraje plánuje v areálu mělnické elektrárny vybudovat ZEVO), a Mondi Štětí (firma počítá se zdvojnásobením dřevařské výroby, výstavbou pily – a plány na růst má i papírna).

To, že pro obyvatele Mělnicka představuje doprava problém, zdůraznila starostka Liběchova Vladimíra Zralíková (Pokračujeme společně). Připomněla, že obcí projede denně 11 tisíc aut – a jinde na Mělnicku je situace podobná. Náměstek hejtmanky Petera, v jehož kompetenci je oblast životního prostředí a zemědělství, nicméně ohlásil období velkých změn: chystají se dopravní stavby. „Už nyní počítáme především s obchvaty Dolních Beřkovic, Horních Počapel a Cítova nebo mostem přes Labe. Další projekty jsou v různé fázi rozpracovanosti,“ připomněl, že čtveřice projektů, o nichž se hovoří nejčastěji, nemá zůstat osamocena. A o tom, jaká pozornost je plánování dopravy v regionu věnována, svědčí fakt, že kraj řešil už 12 studií, které se jí zabývají.

David Rath u Vrchního soudu v Praze v pondělí 10. června 2019.
S verdiktem nesouhlasím, ale budu ho respektovat, řekl novinářům Rath

Náměstek hejtmanky současně ocenil, že se setkání uskutečnilo. Upozornil, že dopravní stavby je třeba plánovat dlouho předem – a práce na nich je nutné koordinovat, což vzhledem k množství zúčastněných stran není jednoduché. Zdůraznil, že pro řešení dopravy na Mělnicku je důležitá i spolupráce Středočeského kraje se sousedy – Libereckým a Ústeckým krajem. Stejně jako s ministerstvem dopravy. Ještě letos chce Petera uspořádat další schůzku, a to na hejtmanství, kde by měly být představeny posuny, k nimž v řešení situace došlo.

Ilustrační foto.
Od nového roku musí být psi očipovaní

Bývalý středočeský hejtman David Rath u Vrchního soudu v Praze.
Rathovi odvolací soud snížil trest na sedm let, o majetek nepřijde