V sále školy se dětem představili čtyři závodníci, kteří už za sebou mají spoustu úspěchů v tuzemských, evropských i světových terénních soutěžích. Byli jimi Radek Toman, Ondřej Helmich, Patrik Markvart a nechyběl ani domácí borec Adolf Živný mladší, který pochází z motoristické rodiny.

Radek Toman, který vedle sedlání silných strojů vede i dětskou motokrosovou školu, pozorně naslouchajícím žákům přiblížil, co to vlastně enduro je a kdy je nejlepší s ním začít.

„Děti nejdříve začínají od šesti let s motokrosem na krátkých uzavřených tratích. Nejprve jezdí na padesátikubíkových automatech, z nichž po čase přecházejí na šedesátky, kde už se musí naučit řadit, potom přicházejí vyšší kubatury,“ konstatoval několikanásobný mistr České republiky, podle něhož je ideální, když se děti před motorkou věnují jízdě na kole, která má k motorce blízko.

Už v motokrosu mohou malí závodníci dosahovat obdivuhodných výsledků nejen na oblastních přeborech, ale i na mistrovstvích republiky, Evropy i světa.

„Od patnácti let, kdy si udělají řidičák na malou motorku, pak přecházejí na enduro. Tam už jde o vytrvalostní závod, který trvá pět až osm hodin. Je to v podstatě disciplína, při které za den najedeme až 250 kilometrů náročným terénem,“ vysvětloval známý jezdec dětem, které stále napadaly další a další otázky.

Zajímaly se například i o to, jestli je závodní motorka podobná jejich babetě nebo kde na světě se terénní motorky vyrábějí.

Během besedy se závodníky se děti prostřednictvím projektoru podívaly na závodní tratě, jak pro motokrosové, tak pro enduro motocykly.

„A jaký je mezi motokrosovou a enduro motorkou rozdíl?“ ptal se dětí další z jezdců Ondřej Helmich. Ty, které předtím dobře poslouchaly, věděly, že s motocyklem na enduro je možné jezdit i po silnici, má totiž espézetku i osvětlení.

Beseda v sále mšenské základní školy byla zahájením projektu určeného na nábor mládeže, který za podpory Českého olympijského výboru pořádá Junior Team z Uhlířských Janovic.

„Zaměřili jsme se na školní děti, starší školáky a dorost, takže se besedy nebudou konat pouze na základních školách, ale například i na středních odborných učilištích,“ vysvětlila Květa Živná z mšenského Enduro klubu, která má projekt Junior Teamu na starosti.

Na besedy navazují čtyři přípravné podniky, na nichž děti budou moci závodit nebo si jen osahat motorku a ověřit si, jaké chrániče nebo helmu potřebují.

Podle Radka Tomana ovšem není motokros ani enduro zrovna levným sportem. „První, kdo to platí, jsou samozřejmě rodiče. I když financování českého motoristického sportu není zrovna slavné, snažíme se peníze pro mládež získat,“ doplnil Radek Toman.