Závodníci, kteří porovnávají své schopnosti a výkony svých mopedů československé značky Stadion, se už připravují na devátý ročník Mistrovství světa mopedů Stadion na ploché dráze ve Mšeně. Montují výkonnější karburátory, instalují zapalování z motorových pil a jiných vysokoobrátkových strojů. Jejich velký den se kvapem blíží. Už v sobotu v pravé poledne vyletí vzhůru startovní páska oblíbeného závodu.

Závody světové úrovně si nechá ujít jen málokterý z nadšených mopedistů, kteří do Mšena míří ze všech koutů České republiky. Vloni na plochodrážním stadionu exceloval Jiří Slezák starší, který neměl konkurenta v kategorii standard a dokonce i speciál. Troufne si letos někdo na dvojitého mistra? Nechte se překvapit a dorazte na světové mistrovství do Mšena. Na oválu nebudou chybět tři dámy a jeden zahraniční jezdec ze sousedního Slovenska.

Recesistický závod šlapadel z rakovnické továrny, který pořádá už od roku 2005 mšenský Jawa moto – ČZ veteran klub, navštěvují podle starosty klubu Ladislava Homolky stovky fanoušků.

„O závodníky není nouze, nedočkavě se přihlašují už na jaře. Na návštěvnost si také nemůžeme stěžovat, závod tradičně z tribuny nebo z prostoru kolem oválu pozoruje i přes čtyři sta lidí," pochvaluje Ladislav Homolka.

Antuka mšenského oválu patřila v prvním ročníku pouhé osmičce závodníků, to už ale dávno neplatí. Do Mšena dnes jezdí se svými stroji desítky borců ze širokého okolí. Pátý ročník slavil dokonce historicky první zahraniční účast. Na dvaadvacítce, což je označení druhé modelové řady stadionů, na trať vyrazil Australan Joseph Moravek. V šestém ročníku za mšenskou stáj startoval Holanďan Fino Prosperi.

V letošním roce se v sedle originálního mopedu svým soupeřům postaví Milan Zmeko z Bratislavy. A s chlapy si to tentokrát rozdají rovnou tři zapálené závodnice. Ve speciálech to bude Mšeňačka Jana Plašilová, standardní mopedy se budou snažit co nejvíce rozjet Lenka Dostálková ze Starých Žďánic a Vendulka Salfická ze Chvaletic.

Závodů, které jsou rozděleny na kategorii standard a speciál, se může podle Ladislava Homolky zúčastnit jakýkoli majitel mopedu Stadion S 11, S 22 a S 23. Musí být ovšem starší patnácti let a do plnoletosti ze něho ještě ručí zákonný zástupce.

„V kategorii standard musí závodit stroj bez jakýchkoli úprav, povolena je pouze výměna karburátoru z typu Stadion S11 či S22," vysvětlil starosta klubu, který je zároveň ředitelem zítřejšího závodu.

Kategorie speciál závodníkům oproti té klasické nezakazuje téměř žádné úpravy, jen je nutné zachovat klasický tvar motoru z vnější strany. Proto není mnohdy ani poznat jakákoli spojitost s klasickým mopedem. „Stroje mají svým vzhledem blíže spíš k silným plochodrážním speciálům z divišovské fabriky," dodal Ladislav Homolka.