Nejpříznivější zima nejméně za posledních pět let. Tak hodnotí právě nedávno skončené období ředitel mělnických technických služeb Oldřich Schindler.

Během mírné zimy, kdy bylo jen několik dní s teplotou klesající hluboko pod nulu, totiž sypače technických služeb spotřebovaly rekordně málo posypového materiálu.

„V předcházející zimě jsme na ošetření komunikací v katastru města museli použít zhruba šest set tun posypu a tentokrát se spotřeba snížila na osmdesát tun, z čehož bylo zhruba devadesát procent soli,“ konstatoval Oldřich Schindler a dodal, že náklady na zimní údržbu tak budou oproti loňským téměř sedmi milionům korunám letos nesrovnatelně nižší.

V Mělníku v poslední době došlo k výraznému omezení používání soli při údržbě komunikací, což si vzhledem k nutným úsporám a životnímu prostředí přálo vedení města Mělníka.

Solení ale podle Schindlera kompletně odbourat nelze. „Na chodníky jsme, vzhledem k tomu, že napadlo málo sněhu, chemický posyp téměř vůbec nepoužili. Sníh jsme vymetali chodníkovými stroji s kartáčem. Na silnicích jsme ovšem solit museli,“ řekl ředitel technických služeb 
a zdůvodnil to tím, že pokud by se mělnické, převážně kopcovité, silnice dostatečně neošetřily nebo by se na ně aplikoval jen inertní materiál, mohlo by docházet k častým nehodám.

„Obyvatelé Mělníka jsou totiž zvyklí na kompletní zimní údržbu. A kdybychom na vozovky použili jen písek nebo štěrkovou drť, nemělo by to ten správný efekt,“ doplnil ředitel.

Už nyní je jasné, že i kdyby byla příští zima krutá, mělnické technické služby nebudou muset koupit ani kilogram posypové soli. Ve skladech jí totiž mají obrovské množství.

„Zásobili jsme se na úrovni té nejtužší zimy, jaká mohla nastat, takže máme okolo šesti set tun soli,“ přiblížil zásoby chemického posypu Oldřich
Schindler a připomněl, že dodavatel poskytuje na použitelnost soli pětiletou záruku.

„Obsahuje dokonce takzvanou nespékavou přísadu, což zaručuje, že neztvrdne. Sůl navíc skladujeme v suchém prostředí v hale, takže je pro příští zimy bezproblému použitelná,“ vysvětlil ředitel.

Úsporu několika desítek milionů korun hlásí díky poměrně mírné zimě také Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje. Deníku to potvrdila mluvčí krajského úřadu Berill Mascheková: „Zimní údržba ve Středočeském kraji dosud stála dvě stě třicet milionů korun. Protože pro nás ale zimní období ještě neskončilo, nemusí být tyto náklady konečné,“ konstatovala mluvčí a dodala, že definitivní výše nákladů za poslední zimní období bude jasná až v polovině dubna.

Kolik peněz ze společného rozpočtu krajské správy a údržby silnic odčerpaly komunikace na Mělnicku, se zatím také přesně neví. Berill Mascheková k tomu uvedla, že se mělnický region s náklady pohybuje na stejné výši jako ostatní oblasti kraje. Například Benešovsko, pod které spadá také okres Příbram, má vzhledem ke kopcovitější oblasti náklady nepatrně vyšší.

I přes stále nedokončené účty mluvčí krajského úřadu potvrdila, že právě úspora na zimní údržbě může přispět při maloplošných i velkoplošných opravách silnic. Některé rozbité silnice plné děr na Mělnicku se tak možná v letošním roce dočkají kompletní rekonstrukce.

Peníze by navíc měly zbýt i na dřívější sekání trávy podél silnic. Vloni se k tomu cestáři dostali v pozdním létě nebo někde dokonce až na podzim.
Středočeský kraj má jedinou příspěvkovou organizaci na správu pozemních komunikací – KÚSK, která se stará o zhruba 8 650 kilometrů silnic II. a III. třídy. Silnice I. tříd a dálnice spravuje Ředitelství silnic a dálnic.