„U žen se nám líbí prvek zodpovědnosti, který mají více vyvinutý než třeba pětadvacetiletý kluk, který chce řídit velký autobus," vysvětlil Aleš Hořčička, předseda Asociace autoškol ČR.

„Když přijde slečna, je většinou šikovnější. Navíc mnohé ženy hledají práci na zkrácený úvazek. A ne vždy se jim podaří takovou práci s dobrým finančním ohodnocením najít. Firmám se přitom často stává, že nemohou najít řidiče na plný úvazek, tak nabízejí ženám ranní nebo odpolední směny,"dodal Hořčička.

Ženy se přihlašují i z jiných důvodů - třeba z rodinné tradice. „Můj tatínek celý život řídí autobus. A já s ním celý život jezdím po Čechách i po Evropě. Vždycky jsem toužila řídit autobus. A jednou si i pořídit svůj vlastní a mít třeba autodopravu," prozradila na mělnickém náborovém dni jedna ze zájemkyň, která přijela ze Staré Boleslavi. Na místě si hned zkusila, jaké to je řídit autobus s manuální převodovkou. I s poměrně velkým obecenstvem v zádech zvládla objet plac areálu bez jakýchkoli problémů.

Další zájemkyně o řidičský průkaz skupiny D, která dorazila z Kostelce nad Labem, by ráda řídila větší dopravní prostředek, než je auto. „Vždycky mě autobus lákal, nikdy jsem nedostala odvahu, až teď," uvedla potenciální řidička autobusu.

Nábory výhradně pro ženy

Mezi instruktory na náboru patřil i Jindřich Špergl, mělnický radní pro dopravu, který vzpomínal, že jeho úplně prvním žákem v autoškole kdysi byla žena. „A šla hned za volant. Bylo šikovná a řídí dodnes," řekl Špergl.

Připomněl, že některé dopravní společnosti dělají nábory přímo pro ženy. „V České republice chybí pětadvacet tisíc řidičů, dvacet tisíc na nákladní a pět tisíc na autobusovou dopravu. Tohle je cesta, jak ta čísla snížit. Se ženami se navíc pracuje fantasticky, vždy je vidět velký progres,“ poznamenal.

Přesto to není práce pro každou ženu. Některé řidičky skončily, protože nezvládly čelit výrokům cestujících nebo jiných řidičů. „Většina mých žákyň ale v profesi pokračuje," potvrdil Špergl.

Šedesát procent úspěšnosti

Ačkoli se na náboru řidičů v areálu ČSAD sešlo dost lidí, k úspěšnému splnění všech podmínek pro řízení autobusu dospěje odhadem jen šedesát procent z nich. „Musíte rozlišovat ty, kteří si jdou řízení pouze zkusit, a ty, kteří to chtějí skutečně dělat. Z devatenácti zájemců uspěje třeba jen devět. Teď jich na nábor přišlo dost, ale na minulém bylo pouhých pět lidí," zmínil Špergl, který je zároveň členem zkušební komise učitelů autoškol.

Připomněl, že nábory jsou příležitostí, jak získat řidičák skupiny D, který spolu s profesním průkazem stojí okolo šedesáti tisíc. „Je dobře, že firmy jdou tímto směrem. Dřív měli řidiči déčko z vojny, což bylo jednodušší. Dnes už tomu tak není," dodal.