VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nádrže mšenské drážní vodárny skončily ve šrotu

Mšeno - Po bezmála sto dvaceti letech mšenské vlakové nádraží přišlo o vodojem, z něhož se vodou plnily nádrže parních lokomotiv.

1.3.2016
SDÍLEJ:

Nádrže mšenské drážní vodárny skončily ve šrotu.Foto: Deník/Jiří Říha

Střecha drážní vodárny, která stojí za lokomotivní remízou, se před časem zřítila. A ocelové nádrže, které pod ní byly umístěny, musely kvůli plánované opravě střechy přilehlého drážního domku zmizet.

O demontáž dvojice těžkých nýtovaných nádrží se postaral Jan Turek z kelského kovošrotu. A nešlo rozhodně o nic jednoduchého.

„Vzhledem k tomu, že byly nádrže uložené na ocelových nosnících ve výšce zhruba tří metrů, objednali jsme na jejich sundání těžkou techniku,“ uvedl Jan Turek, podle něhož bylo nejprve nutné do každé z nádrží autogenem vyřezat otvory na upevnění kotvících lan.

Po sejmutí nádrží, z nichž každá vážila zhruba půldruhé tuny, bylo nejprve nutné vybrat z nich stavební materiál, který tam napadal po zborcení střechy. Nádrže o průměru tří metrů jeřábník naložil na korbu přistaveného nákladního automobilu, který je převezl do kovošrotu na další zpracování.

Mšenská drážní vodárna byla vybudována v rámci výstavby železniční tratě Mělník – Mšeno v letech 1896 až 1897. Svému účelu sloužila až do ukončení provozu parních lokomotiv ve druhé polovině dvacátého století.

Lokomotiva při příjezdu do stanice potřebovala pokaždé prostřednictvím drážního jeřábu z vodárny doplnit tři i více metrů krychlových vody. Takové množství nebylo z běžného vodovodu možné rychle doplnit, proto se u dráhy budovaly vodojemy o obsahu několika kubíků.

S plněním vodárny pro parní lokomotivy byl ve Mšeně už od začátku provozu dráhy problém. Mšeno totiž až do dvacátých let minulého století trpělo nedostatkem vody. Vyhloubením studny na nádraží se podle archivních záznamů nepodařilo zajistit ani pitnou vodu pro zaměstnance dráhy.

Řešením bylo vybudování vodovodu z pět kilometrů vzdálené Vrátenské hory, který mšenské nádraží zásoboval vodou po několik desítek let.

Autor: Jiří Říha

1.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Požadavky občanů radnice nevyhazuje

FC Ovčáry

Ovčáry v další anketě smetly všechny soupeře

Na dostavbu Pražského okruhu ministerstvo kývlo

Střední Čechy – O klíčový štempl blíže realitě je od pátku budoucí úsek 511 Pražského okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1. Zamýšlené 12,5 kilometru dlouhé pokračování dálničního obchvatu Prahy, které citelně chybí, protože jde o spojení D1 s dálnicemi D11 a D10, získalo od ministerstva životního prostřední závazné stanovisko EIA (posouzení vlivu na životní prostředí).

OBRAZEM: Vánoční ozdoby září v mělnickém muzeu

Mělník - Mělnické Regionální muzeum zahájilo adventní výstavu s názvem Vánoční ozdoby, která je věnovaná fenoménu zdobení vánočního stromečku od druhé poloviny 19. století až do 90. let 20. století. Návštěvníci poznají, co je tragantové cukroví, leonský drát nebo sebnitzské ozdoby. A také, že do 90. let 20. století se vyráběly ozdoby v Nelahozevsi. 

ON-LINE: Ragbyový trenér Robert Votipka odpovídal na vaše dotazy

Kralupy – Pomáhal zakládat kralupský ragbyový klub, prožil s ním všechny těžké chvíle a je nadále jeho výraznou součástí. Trenér Robert Votipka je jedním z těch, který se snaží ragby postavit na slušnou úroveň i u nás. A právě kralupský kouč byl naším dalším hostem online rozhovoru pro Mělnický deník. 

FOTOGALERIE: Právě jsme se narodili

Mělník, Neratovice - Prohlédněte si miminka, která se nově narodila v mělnické a neratovické porodnici.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT