„Situace je složitá, nejméně rok už jsme v okrese Mělník nepřijali nového policistu. Pokud by taková situace pokračovala ještě delší dobu, neměli bychom na některých menších obvodních oddělení tolik lidí, abychom dokázali pokrýt nepřetržitou službu nejméně dvou policistů,“ říká Ivan Žučenko, vedoucí Územního odboru Policie České republiky v Mělníku.
Co by to znamenalo?
Museli bychom třeba v šestnáct hodin tato oddělení zavřít, nepřetržitý výkon služby by pak i na jejich území zajišťovali policisté z oddělení ve větších městech.
Zvládli by to časově?
Samozřejmě, jen by vzhledem k dojezdovým záležitostem čekali občané na jejich příjezd trochu déle
Ze stejných, ekonomických příčin se loni řešily i náklady na nájemné za prostory, kde sídlí právě některá menší obvodní oddělení. Obce tehdy přispěly k jejich zachování symbolickými korunovými nájmy. Bude se to na sklonku letošního roku opakovat?
Budeme vycházet z aktuálního stavu, kdy záleží na tom, jak to bude se státním rozpočtem. Ale ekonomická situace je teď spíš horší než lepší… Pokud nás k tomu nedonutí, žádná oddělení bychom však rušit nechtěli.
Policie stále řeší úspory. Je vůbec možné je ještě někde najít?
Nejsem správce státního rozpočtu, takže vám to nedokážu jasně říci. Jisté ale je, že peníze na náklady i mzdy máme. Dokonce i nějaké peníze na odměny za mimořádnou práci ve službě, přesně tak, jak by to mělo být.
Ale policistům šly v celém státu platy dolů, co to desetinové snížení znamenalo třeba pro služebně nejmladší policisty?
Pro mladého policistu to byly dva až dva a půl tisíce měsíčně méně.
A co benzin. Máte za co jezdit?
Peníze na benzin jsou, nestane se, že by policisté nemohli dojet tam, kde je potřebují. Samozřejmě ale šetříme, například spojujeme cesty stejným směrem nebo tam, kde je to možné, chodí hlídky pěšky.
Pěšky procházejí i policisté z Horních Počapel na hlídkách novou cyklistickou stezkou. A touží po jízdních kolech. Mají naději?
Nejen naději, už je to jisté, dostaneme v dohledné době dvě jízdní kola a čtyři komplety vybavení a oblečení. Stejně jako policisté ve dvou dalších okresech v kraji.
Byla by jízdní kola výhodou i jinde než na cyklostezkách?
Před lety jsme byli v Holandsku, kde s tím zkušenosti mají a bicykly využívali i ve městech. U nás to zatím nemá tradici. A pokud by k tomu došlo, záleželo by především na lokalitě. Třeba v Mělníku, kde jsou kopce, by to příliš vhodné nebylo. Napadá mě, že by se možná v budoucnu mohli lidé setkávat spíš s policisty na elektrokolech, která jsou rychlejší, ekologická a tichá.
V jaké fázi je záměr mít na Mělnicku poříční policii. Na začátku roku jste se zmínil, že už si dělají policisté řidičáky na malá plavidla, peníze na realizaci záměru ale scházely.
V současné době už získalo oprávnění na řízení malých plavidel dvacet policistů. Lodě však zatím nemáme. Chceme být ale na práci na vodě připraveni, proto pořádáme spolu s rybářskými strážemi a dobrovolnými hasiči, kteří jsou plavidly vybaveni, bezpečnostní akce na místních tocích. Díky tomu získáváme zkušenosti, z vody je všechno úplně jiné než ze břehu.
Mělnický okres se před časem blížil k padesáti procentům objasněnosti trestné činnosti? Držíte to pořád?
K té padesátce se stále blížíme a je naším předsevzetím jí dosáhnout. Je ale složitá doba, ekonomická situace národa je taková jaká je a přispívá bohužel i k tomu, že si někteří lidé snaží obstarat peníze za každou cenu. Stoupá tak i počet vloupání… Ale přesto stále patříme v rámci Středočeského kraje v objasněnosti trestné činnosti mezi ty nejlepší.
Jak to děláte?
Je to v lidech. Pro vinaře je měřítkem úspěchu kvalitní víno, pro nás to, že objasníme trestný čin, zjistíme pachatele protiprávního jednání.
Po letech v mladoboleslavském okrese jste už třetí rok šéfem na Mělnicku. Když jste sem nastupoval, měl jste jistě nějaké mety, jichž jste chtěl dosáhnout. Zbývá ještě některá z nich?
Raději už vážím slova. Když jsem před časem dělal pro Mělnický deník první rozhovor, vycházel jsem ve srovnání obou regionů ze svých zkušeností v Mladé Boleslavi a prohlásil jsem, že je na Mělnicku moc obvodních oddělení. A od té doby už jsme o jedno, liběchovské přišli. Z našich statistik však nevyplývá, že by došlo na daném území k nárůstu trestné činnosti nebo ke snížení objasněnosti.Na druhé straně jsme zrušením tohoto oddělení mohli posílit početní stavy policistů v regionech, kde je podstatně větší zatíženost, zejména v Kralupech nad Vltavou a v Neratovicích. Daří se nám neustále snižovat nápad trestné činnosti, objasněnost držet na solidní úrovni, snižovat nehodovost a zejména následky dopravních nehod. Naší hlavní metou nejsou však jen pozitivní statistiky, ale hlavně neustálé zvyšování pocitu bezpečí v regionu a spokojenosti obyvatel s činností policie.