Nová trať na Mladou Boleslav, která by měla zásadně zrychlit propojení mezi Prahou a Libereckým krajem, má dvě varianty. Jedna z nich by vedla přes Všejany a druhá přes Všetaty na Mělnicku, ta by ale byla zřejmě o miliardy korun dražší . 

Na setkání zástupců ministerstva dopravy, kraje, měst, Českých drah a Správy železniční dopravní cesty, které se před několika dny uskutečnilo v Milovicích, padly tyto dva návrhy, kudy by spojnice 
z Prahy na Mladou Boleslav 
a případně dál na Liberec mohla vést.

První variantou, která už je mnoho let na papíře a zdála se do této doby jako nejschůdnější, je prodloužení trati z Milovic přes Všejany do Boleslavi. Podle starosty Milovic Lukáše Pilce by tato možnost znamenala nejmenší náklady.

„Šlo by totiž o dostavbu jen sedmi kilometrů železnice, které chybí mezi Všejany 
a tratí Nymburk – Boleslav. Náměstek hejtmana Robin Povšík ovšem prosazuje variantu postavit trať přes Neratovice a Všetaty, která by byla značně nákladnější a stála by miliardy korun,“ uvedl Lukáš Pilc s tím, že nová trať by zpřístupnila velký vojenský prostor.

Podle náměstka Povšíka má však problém daleko širší souvislosti a záleží na tom, k jaké variantě se nakonec přikloní ministerstvo.

Robin Povšík odmítá, že by se jednoznačně přiklonil k jedné z variant. „Bohužel se velmi často setkávám s tím, že se objevují zavádějící informace s cílem vytvořit tlak na výstavbu takzvané čachovické spojky. Bohužel v tuto chvíli je situace taková, že samotná spojka nemá jakoukoli podporu ze strany ministerstva dopravy, měla by pouze regionální charakter a její stavba není projekčně připravena,“ uvedl náměstek hejtmana s tím, že odhadované náklady pět miliard korun nemá stát k dispozici.

Výstavbou samotné jednokolejné spojky by podle něho nedošlo ke komplexnímu řešení dopravy, zejména jejímu zrychlení na úroveň, při níž by cestující vyměnili automobil za vlak.

Ministerstvo dopravy prý po téměř dvouletém tlaku Středočeského kraje, a v závěru i Libereckého kraje, vyslyšelo požadavek Středočeského kraje a je podle Povšíka ochotno zahájit práce na budoucí stavbě rychlého železničního spojení Praha – Mladá Boleslav – Liberec s perspektivou napojení Polska.

Za tímto účelem chce ministerstvo zadat Studii proveditelnosti železničního spojení, která bude pracovat s několika variantami. Což je požadavek ministerstva, jakožto investora.

„Po vzniku této odborné studie, která bude hledět nejen na připravenost území, ale také na investiční náklady stavby a její návratnost, čili počet perspektivně přepravených cestujících a z toho plynoucí tržby dopravce, bude odborníky doporučena jedna 
z variant,“ uvedl náměstek Robin Povšík a dodal: „Následně padne politické rozhodnutí o zahájení projekčních prací na konkrétní variantě, která nemusí být shodná s názory odborníků.“

Studie je vlastně prvním stupněm projektové dokumentace a bude sloužit i jako podklad při jednání s Evropskou komisí, bez jejíchž zdrojů není možné o stavbě vůbec uvažovat.“