Profesionální hasiči z mělnické stanice mají ve svém vozovém parku nové posily. V jejich garážích našly místo dvě cisternové automobilové stříkačky na podvozcích scania a tatra, které nahradily dvojici starších cisteren.
Podle velitele mělnické stanice Zbyňka Štajnce je cisterna na švédském podvozku stavěna jako takzvané prvozásahové vozidlo, což je vůz předurčený jak k likvidaci požárů, tak k technickým zásahům, například u dopravních nehod. A ty v poslední době mezi výjezdy profesionálních hasičů na Mělnicku převládají.
„Struktura výjezdů se změnila po devětaosmdesátém roce, kdy se jednotka začala lépe vybavovat na technické zásahy a začala více vyjíždět k dopravním nehodám. Zásahy, mezi které patří například i likvidace překážek na silnicích, záchrana lidí ve výtazích nebo otevírání bytů, jsou v současné době opravdu rozmanité," přiblížil šéf mělnických profesionálních hasičů a dodal, že požáry, které v dřívějších letech převládaly, nyní představují zhruba třetinu všech zásahů.
A právě k požárům budou hasiči mířit vedle dalších vozů i novou cisternou na podvozku kopřivnické tatrovky, která pobere až devět tisíc litrů vody. Je proto předurčena k zásobování cisternových stříkaček, z nichž mají hasiči natažené proudnice.
Veškerou technikou vybavená scania má ve své nástavbě vedle hadic uloženou i těžkou vyprošťovací sadu Holmatro, zvedací pneumatické vaky, elektrocentrálu, plovoucí čerpadlo i přetlakový ventilátor nebo řetězovou a rozbrušovací pilu. Nechybí ani vysokotlaké hasicí zařízení, díky němu jsou hasiči schopni zlikvidovat například požár v bytě relativně malým množstvím vody.
Technika hasičů disponuje i moderními zařízeními jako jsou tablety. „Prostřednictvím tabletu nám může operační středisko rychle zasílat aktuální informace k zásahům, což významně urychluje i jejich lokalizaci," připomněl Zbyněk Štajnc.
Moderní technologie se odrazila i na osvětlení vozu. Namísto klasických žárovek s velkým odběrem elektrické energie jsou ve voze použita diodová světla. Ta osvětlují jak interiér jednotlivých úložných boxů, tak i okolí nástavby. K tomu slouží především pneumatický výsuvný stožár s led reflektory.
Zajímavým řešením disponuje i nástavba Tatry 815 sedmé řady. „Na bocích má světelné ukazatele, jejichž prostřednictvím se velitel zásahu může rychle dozvědět, kolik je v nádržích vody nebo pěnidla.
Mělnická stanice, kde působí šestatřicet hasičů, se má brzy dočkat ještě nového protiplynového automobilu a výhledově se podle Zbyňka Štajnce počítá i s výměnou staršího automobilového jeřábu, který je určen na vyprošťování vozidel při haváriích.
Mělničtí hasiči vedle zásahových automobilů disponují i dalším vybavením, které je určeno ke speciálním zásahům.
„Je to například monitor Ambassador, který je určený k zásahu na centrálním tankovišti ropy v Nelahozevsi. Olejový separátor je zase speciální zařízení, které se používá na likvidaci úniku většího množství ropných produktů a specifickou technikou je i stanoviště dekontaminace osob. Jde o kontejner, jehož pomocí je možné dekontaminovat lidi v případě chemických havárií, na dekontaminaci hasičů pak máme dekontaminační sprchu a dekontaminační přívěs," doplnil velitel mělnických hasičů.