Přestože hustě sněžilo a byla zima, vyrazilo včera po osmé hodině ranní asi čtyřicet odpůrců rozšíření letiště ve Vodochodech před budovu Ministerstva životního prostředí.

Svůj názor dali jasně najevo. Na kabáty si přilepili červenou samolepku s nápisem www.stopletistivodochody.czCílem akce bylo předat ministrovi životního prostředí připomínky zástupců šestnácti obcí v okolí Vodochod a Iniciativy Stop Letišti Vodochody ke studii vlivu rozšíření letiště na životní prostředí (EIA).

Ministr Pavel Drobil se kvůli náhlé služební cestě do Ostravy protestu nezúčastnil, připomínky převzal jeho náměstek Tomáš Vrbík. „Mohu zaručit, že se budeme připomínkami řádně zabývat,“ slíbil administrativní proces Vrbík.

Zástupcům šestnácti obcí se nelíbí, že s nimi letiště nejedná na rovinu. „Od začátku je komunikace mezi letištěm a obcemi zvláštní. Zástupci letiště nejednají seriózně. Říkají třeba, že přibližovací dráha se zkracuje. To není pravda. Má totiž stejné parametry jako runway, a proto se dá použít i jako vzletová dráha,“ sdělil Vladimír Selichar z obce Panenské Břežany a dodal, že tlak vlastníka Letiště Vodochody, společnosti Penta, je od začátku velmi silný.

„Naši starostové jsou často osočováni a peskováni. Objevují se různé zastrašovací metody, které si pamětníci pamatují z minulého režimu,“ uvedl Vladimír Selichar. Kromě prodloužení drah se zástupci okolích šestnácti obcí obávají také zvýšeného hluku a emisí z letadel.

Podle bývalého pilota Leoše Zemka, který zpracoval část připomínek ke studii vlivu plánovaného rozšíření letiště na životní prostředí, pak není zcela vyloučeno, že letadla budou z letiště létat i v noci.

„Studie zmiňuje pouze vyloučení trvalého nočního provozu. O tom, že by měl být vyloučen i provoz nepravidelný, mimořádný nebo dočasný, se ve studii vůbec nepíše,“ upřesnil Leoš Zemek.

Odmítli připomínky

Vedení Letiště Vodochody už dříve odmítlo celkem 170 připomínek obcí i Iniciativy Stop Letišti Vodochody a označilo je za pokusy hrubým způsobem zasahovat do procesu projednávání studie vlivu na životní prostředí.

Letiště se netají ambicemi, že by chtělo konkurovat letišti v Ruzyni. Odbavovat by mělo především klienty nízkonákladových aerolinií.

Podle generálního ředitele společnosti Letiště Vodochody Martina Kačura je studie, která v současné době leží k posouzení na ministerstvu, vypracována tak, aby negativní vlivy leteckého provozu co nejvíce omezila.