Ani s druhou studií vlivu záměru rozšíření letiště ve Vodochodech na životní prostředí (EIA), kterou předložil vlastník společnosti Letiště Vodochody Penta Investments k posouzení ministerstvu životního prostředí, nejsou lidé spokojeni.

Starostové obcí, kteří nesouhlasí s plánovaným rozšířením vodochodského vojenského letiště na mezinárodní veřejné letiště, se kvůli tomu v úterý sešli v kralupském kulturním domě. Na diskuzi s nimi dorazilo zhruba sto padesát lidí.

Podle starostů je ve více než devíti set stránkovém dokumentu mnoho nejasností. „Ze zkušeností s několika projekty EIA mě zarazilo, s jakou ledabylostí je projekt zpracován,“ řekl starosta Líbeznic Martin Kupka a dodal, že například ve studii dopadů na znečištění emisemi je počítáno s výhledem na dva roky, přičemž v takovém případě by měl být výhled nejméně na dobu deseti až dvaceti let.

Kupka také uvedl, že je zarážející diagram, který znázorňuje hlukovou zátěž ze samotného provozu na letišti. „Zpracovatel studie se rozhodl prolomit akustické a fyzikální zákony. Hluk se na diagramu zastavuje nad obydleným územím a dál nepokračuje,“ vysvětlil starosta Líbeznic.

Starosta Panenských Břežan Libor Holík poukázal na možný skrytý záměr vybudování letiště pro leteckou přepravu nákladů nebo prodloužení dráhy o tři sta metrů. „Tomu napovídá posudek leteckého odborníka, podle něhož by nemělo ročně létat pětatřicet tisíc letadel, ale dvojnásobek, že nebudou jen denní lety, jak společnost uvádí, ale i noční. Zároveň, že nebudou létat jen letadla do sto tun, ale nad sto tun,“ připomněl Holík.

Nepříznivé účinky hluku a emisí by nejvíce pocítili starší obyvatelé a děti. Tvrdí to Josef Dobš, starosta Dolan, které jsou jednou z vesnic, na níž by negativní dopady letiště působily nejvíce.

„Ležíme v dráze, přes kterou letadla startují, takže sklidíme největší díl. Zvýšený hluk a emise působí na chování, zvyšuje agresivitu a snižuje inteligenci. Nehodláme naše děti posílat do zvláštních škol, takže nikdy nebudeme souhlasit s realizací tohoto záměru,“ konstatoval Josef Dobš.

Jedno z největších nebezpečí, které by s rozšířením letiště podle kralupského místostarosty Libora Lesáka nastalo, je možný pád letadla do areálu chemických provozů, kterých je v okolí několik. „Bylo by tak ohroženo pásmo nejméně dvaceti kilometrů v okolí Kralup,“ zdůraznil Lesák.

Na závěr veřejného setkání kralupský starosta Petr Holeček přítomné informoval, že zítra iniciativa Stop letišti Vodochody předá na ministerstvu životního prostředí připomínky ke studii EIA. „Nespokojíme se s tím, co Penta vypracovala, nenecháme se tím zastrašit,“ uzavřel Holeček.

První studii předložila společnost na začátku loňského roku. Byla však připomínkována 725 negativními podáními a společnosti vrácena k dopracování.

Vyjádření zástupců Letiště Vodochody se nám před včerejší uzávěrkou nepodařilo sehnat. Tématu se budeme dál věnovat.