Na dospělé i děti tamčeká spousta zábavy. Čtvrtý ročník akce má podtitul Řidičky. „Největším lákadlem nejen pro ženy jsou tak jako každý rok zkušební jízdy s autobusem a kamionem pod dohledem zkušených instruktorů,“ říká provozní ředitel společnosti ČSAD Střední Čechy Štěpán Ševčík.
Možnost zkusit řídit autobus jste nabízeli ženám už v minulosti. Láká je to?
Na první pohled je to lákavá představa, ale odpovědně mohu konstatovat, že se jedná o velmi náročné povolání. I proto se u nás ženy – řidičky objevují velmi sporadicky, i když bychom je rádi uvítali ve větším počtu. Ale to v žádném případě však neznamená, že bychom rádi neviděli i kvalitní muže-řidiče.
Je řízení autobusu práce, kterou žena zvládne stejně jako muž?
V každém případě je technika autobusů v současné době na tak vyspělé úrovni, že i řízení autobusů ženy zvládají celkem bez problémů. Navíc i podle výzkumů jsou některé ženské aspekty pro řízení vhodnější než u mužů.
Jsou mezi vašimi zaměstnanci za volantem nějaké ženy?
Bohužel, nyní mezi našimi řidiči není ani jedna žena.
Kolik řidičů u vás pracuje?
Celkem zaměstnáváme 180 řidičů.
A autobusů? Vozíte nyní cestující i v nějakých nových vozech?
K dnešnímu dni máme 170 autobusů, loni jsme nakoupili 14 nových autobusů, z toho byly čtyři kloubové, v letošním roce počítáme s dodávkou rekordního počtu 20 nových autobusů, z větší části nízkopodlažních.
Na jakých linkách jsou nové autobusy nasazeny?
Nové autobusy jsou pokud možno rozdělovány rovnoměrně po regionech, takže se objevují jak na linkách z Mělníka do Prahy a na Kralupsku, ale i například na lince Brandýs nad Labem – Praha.
Jsou nové autobusy v něčem výrazně lepší?
Kromě řady technických parametrů a modifikací jsou vybaveny zejména ekologickými motory Euro 5 s nízkým obsahem emisí. Nízkopodlažní autobusy nabízejí vyšší komfort pro starší cestující a rodiny s kočárky v podobě bezproblémového nástupu do vozidla. Vylepšené je i pracoviště řidiče, který tam v rámci svého povolání tráví značnou část svého života.
Kolik vůbec za rok přepravíte cestujících?
Vzhledem k tomu, že naše služby využívají cestující nejenom v oblasti Mělnicka, ale i v bývalých okresech Praha-východ, Mladá Boleslav, ale například i částečně v Královehradeckém kraji, podle celkové statistiky se počty přepravených cestujících pohybují mezi devíti až deseti miliony za rok.
Od letošního září ruší kraj bezplatné jízdné pro školáky a studenty, dojíždějící do škol ve středních Čechách. Co se tím mění pro vás jako dopravce?
Dopravci ve středních Čechách se vracejí k systému žákovského jízdného, který fungoval ve školním roce 2008/2009. Podle cenového výměru ministerstva financí budeme přepravovat děti od šesti do patnácti let za poloviční jízdné, žáky ve věku šest až patnáct let na základě vydaného žákovského průkazu za jízdné v hodnotě 37,5 procenta plného jízdného a studenty od patnácti do šestadvaceti let na základě studentského průkazu za jízdné v hodnotě 75 procent základního jízdného.
V zimě dochází k dalším změnám v jízdních řádech, jsou už dnes některé z nich známy?
Vzhledem k častým dopravním opatřením na komunikacích, stavebním úpravám a různým haváriím dochází ke změnám jízdních řádů bohužel během celého roku. Na aktuální problémy musíme v některých případech reagovat i ze dne na den. Největší změny však opravdu nastávají až v průběhu prosincových změn jízdních řádů. Reagujeme na podněty a žádosti jednotlivých měst a obcí, změny u zaměstnavatelů a školských zařízení. Všechny změny však řešíme zejména ve spolupráci s krajským úřadem. Právě v průběhu září a října budou probíhat jednotlivá připomínková řízení a cestující budeme včas o všech důležitých změnách informovat.
IV. ročník Dne otevřených dveří v areálu ČSAD v Mělníku - Mlazicích 11. září 2010 od 14 do 17 hodin zkušební jízdy s autobusem nebo kamionem soutěže a odměny pro děti