Ve výběrovém řízení vybralo město Mělník ze čtyř přihlášených firem tu, která uvedla cenu zakázky necelých 48 milionů. Vzhledem k tomu, že Mělník získal dotaci na opravu Strakova mostu ve výši 50 milionů, pokryje dotace rekonstrukci skoro celou.
Podle místostarosty Milana Schweigstilla byla společnost vybrána ze čtyř kandidátů. „S opravou se začne nejpozději na začátku listopadu, jakmile bude zprovozněný nový most v obou směrech," vysvětlil s tím, že je možné, že se k rekonstrukci přistoupí dokonce ještě dřív.
Starý most přes Labe, který dostal před pěti lety název podle místního veslaře Josefa Straky, je už dlouho ve špatném technickém stavu. V posledních týdnech navíc prochází silnou zatěžkávací zkouškou. Kvůli rekonstrukci druhého místního mostu přes řeku, na silnici první třídy číslo 16, tudy totiž jezdí většina aut. Podle Ředitelství silnic a dálnic by se na novém mostě mohlo bez omezení jezdit už od konce září. Jakmile k tomu dojde, začne se s opravami na starém mostě.
Strakův most se bude renovovat několik měsíců v řadě. Po celou dobu bude plně uzavřen pro automobilovou dopravu. Projekt zahrnuje i opravy vozovky a chodníků na obou stranách mostu, veřejného osvětlení a zábradlí. „Budeme se zhotovitelem ještě jednat, zda by nebylo možné ponechat most otevřený alespoň pro pěší," sliboval Schweigstill.
Předpokládá se, že by most mohl být zavřený až do léta příštího roku. Jenže právě přímo pod ním například většina cyklistů najíždí na cyklostezku podle Labe. Pokud by byl most úplně uzavřen, museli by směrem z města cyklisté i pěší použít o tři kilometry delší trasu přes nový most.
Na mostě se budou opravovat především zkorodované mostní konstrukce, které musí dostat i nový speciální nátěr. Tam bude podle slov místostarosty hrát velkou roli počasí, protože všechny nátěry mají specifické požadavky na teplotu ovzduší. Už před třemi lety nechalo město opravit spodní stavby starého mostu, tedy ledolamy a mostní pilíře. „Most ovšem stále čekal na rekonstrukci nosné ocelové konstrukce a vozovky. Vzhledem k rapidně se zhoršujícímu technickému stavu hrozilo, že si budeme muset vzít dokonce na nákladnou opravu půjčku," vysvětlil místostarosta a potvrdil, že nakonec Mělník na náklady přispěje pouze podílem asi dva miliony korun. Jako jedno z mála měst v Česku totiž po složitých jednáních na ministerstvu dopravy a Státním fondu dopravní infrastruktury získalo vysokou dotaci.
Vzhledem ke stáří mostu a jeho posledním úpravám musí být pod ním nainstalovány speciální sítě, které budou zachytávat všechny nečistoty. „Starý nátěr se v žádném případě nesmí dostat do vody. I proto je cena zakázky tak vysoká. Za čistotu vody ručí společnost, která bude rekonstrukci provádět," uvedl Schweigstill.
Po rekonstrukci obou největších mostů bude město pokračovat s těmi menšími, kterých je po městě také dost. A podle místostarosty jsou téměř všechny také v havarijním stavu. „Nedávno jsme dokončili opravu mostu v Okružní ulici a bylo zadáno vypracování projektové dokumentace na renovaci mostů v Mlýnské a Mýtní, které vedou přes potok Pšovka," vysvětlil Milan Schweigstill.
Město chce totiž každý rok přistoupit k opravě minimálně jednoho mostu, aby v případě jakékoliv havárie nebo potřeby byly mostné schopné unést větší zátěž. Záleží na tom, jak jim to umožní finanční prostředky. „Proto chceme mít vypracovanou pro všechny mosty projektovou dokumentaci, abychom pak mohli jen zadávat zakázky," dodal místostarosta.