Vzhledem k tomu, že nedaleko se nachází vlakové nádraží, bude parkovací dům využíván v režimu P+R. Řidiči tam auto odstaví a dále se budou přepravovat hromadnou dopravou.

„Projekt je financován z integrovaného regionálního operačního programu a musí tak splňovat určitá kritéria. Jedním z nich je i princip P+R, čímž je tedy řečeno, že parkování by mělo sloužit zejména pro zákazníky Českých drah, kteří budou jezdit vlakem do Prahy. Parkovací dům tedy nebude sloužit ke čtyřiadvacetihodinovému stání. Naopak ho mohou návštěvníci města využívat ke krátkodobému parkování,“ vysvětlil kralupský místostarosta Libor Lesák (ODS). Dotace přispěje městu na náklady 103 milionů korun devadesáti procenty.

Auta i kola

Parkovací dům se zelenou střechou bude mít tři patra. K dispozici tam budou také nabíjecí stanice na elektromobily. Součástí projektu, který by měl být hotový už v prosinci tohoto roku, je i oprava prostranství a chodníku, výsadba zeleně nebo nové veřejné osvětlení.

Kralupy se dlouhodobě potýkají s nedostatkem parkovacích míst. „Už v minulých letech se nám podařilo vybudovat několik odstavných parkovišť. Potýkáme se však s nárůstem vozidel, kterými se do Kralup dostávají lidé z okolí. Právě tyto řidiče bychom chtěli přimět k využívání parkovacího domu,“ řekl kralupský starosta Marek Czechmann (STAN), podle kterého by tento projekt měl postupně eliminovat počty automobilů v přilehlých ulicích. Patří mezi ně i Havlíčkova ulice, jež bývá obsazena vozidly takřka nepřetržitě.

Nový parkovací dům by podle představ radnice měl pomoci řešit i nedostatečné parkoviště naproti nádražní budově, kde v květnu začne výstavba autobusového terminálu.

Situační plán stavby parkovacího domu v Kralupech.Situační plán stavby parkovacího domu v Kralupech.Zdroj: archiv města Kralupy nad Vltavou

„Zrovna parkování je v Kralupech dost palčivý problém a já jsem ráda, že bude parkovací dům brzy postavený. Rozhodně mě jako člověka bydlícího v této lokalitě dost trápilo, že nám tu parkují lidi, co jedou do práce vlakem,“ radovala se na facebookovém profilu města Adéla Mičanová.

Někteří její sousedé ale upozorňují, že dům sám o sobě spásou být nemusí. „Obávám se, že pokud v přilehlých ulicích nevznikne něco jako modrá zóna v Praze, bude parkovací dům využíván minimálně,“ komentoval na facebooku výstavbu Michal Seidl.

O ceně ještě není rozhodnuto

Ze zmíněné Havlíčkovy ulice povede k parkovacímu domu jeden z klíčových nájezdů. „Řidiči se k parkovacímu domu dostanou z Havlíčkovy a Libušiny ulice. U obou přístupů budou fungovat elektronické závory na vstupní kartu. Cena za parkování nebude nikterak vysoká, ostatně jednou z priorit byla hned od prvotních záměrů finanční dostupnost,“ popsala vedoucí kralupského odboru investic a správy majetku Marcela Horčičková.

O konečné ceně pro cyklisty a motoristy se v Kralupech rozhodne v následujících měsících. Například v Benešově, kde dokončili parkovací dům v prosinci, stojí celodenní stání od rána do půlnoci 30 korun. Pokud řidič nechá auto v parkovacím domě přes noc, platí od půlnoci 50 korun za každou započatou hodinu.

Podobný parkovací dům by rádi postavili i v nedalekých Neratovicích. Záležet ale bude na penězích. „V případě přidělení dotací chceme zahájit stavbu parkovacího domu ještě letos,“ uvedl starosta města Roman Kroužecký (Společně pro Neratovice). Parkovací dům se čtyřmi stovkami míst by sloužil také v systému P+R v návaznosti na nové stanice autobusů a vlaků v Mánesově ulici.