Dlouhodobá výluka na železniční trati mezi Mšenem a Mělníkem, kterou si vyžádal její havarijní stav, a zastřené vyhlídky na obnovení provozu vlaků vyvolaly mezi lidmi velkou vlnu nesouhlasu. Dokládá to bezmála tisícovka podpisů pod peticí za obnovení dopravy a zásadní modernizaci trati, která spojuje Mělník, Mšeno a Mladou Boleslav už od konce předminulého století.

Snížení rychlosti

Poslední vlak z Mělníka do Mšena vyjel v neděli 14. září navečer. Pak od vlakového spojení v úseku Mělník – Mšeno České dráhy až do odvolání upustily. Podle mluvčí společnosti Kateřiny Šubové za to mohlo snížení traťové rychlosti, kterou Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) kvůli bídnému stavu dráhy omezila na deset kilometrů v hodině. Časy v jízdním řádu by vlaky nestíhaly, proto je dopravce dočasně nahradil autobusy. Město Mšeno, které leží přesně uprostřed trati 076 Mělník – Mšeno – Mladá Boleslav, v souvislosti se zastavením vlakové dopravy podniká kroky k tomu, aby byl provoz co nejdříve obnoven.

Bídná údržba

„Zastavení dopravy na trati svědčí o práci SŽDC. Společnost náhle a nečekaně zjistila, že je trať tak špatná, že ji musí zavřít. Vypadá to, jakoby ji léta nekontrolovala. Je to pro mě nepochopitelné,“ řekl před časem mšenský starosta Martin Mach, na jehož slova navázal předseda Spolku za bezpečnou železnici Radim Kamler, který je situací na mšenské dráze rovněž znepokojen.

„Poslední udržovací práce na této trati proběhly v roce 1984, souvislé činnosti zde byly vykázány naposledy v roce 1976, tedy před osmatřiceti lety. A až na část pražců, které se většinou nacházejí v úseku Mšeno – Mladá Boleslav, je veškerý materiál starší více než padesát let, což vzhledem k deklarované pětadvacetileté životnosti dřevěných pražců dokládá závažné zanedbání údržby trati,“ uvedl Radim Kamler

Jeho slova se pokusil svým tvrzením vyvrátit mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Podle něj nemůže za špatný stav trati současný správce. „Správa železniční dopravní cesty existuje deset let. Předtím na dráze čtyřicet let právně hospodařil úplně jiný podnik. My se nyní snažíme dohnat to, co během oněch čtyřiceti let zanedbal,“ prohlásil mluvčí správce železnice a zdůraznil, že není možné naráz opravit patnáct tisíc kilometrů tuzemských tratí. Prioritní jsou prý tratě, jejichž provoz má do budoucna jasné využití. „Jsou to tratě, u nichž nám dají obce záruku, že když je opravíme, neobjednají autobusy, čímž by naše investice přišla vniveč,“ přiblížil Jakub Ptačinský.

Mšeno se snaží o obnovení vlakového spojení usilovat i peticí, jejíž znění schválili na svém posledním zasedání mšenští zastupitelé. „Petiční archy mohou lidé na mnoha místech regionu podepisovat do konce letošního října. Potom bychom s nimi chtěli navštívit generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty,“ konstatoval starosta Mšena Martin Mach, který se o zachování trati snaží bojovat ze všech sil.

Trať se rušit nebude

Mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský uvedl, že petice příznivců trati je v podstatě zbytečnou aktivitou. Trať se totiž opravy prý skutečně dočká. „Rozhodli jsme se, že trať zmodernizujeme bez záruky na její budoucí využití, protože je její životnost opravdu na hranici. Opakovaně se sice snažíme o drobné opravy, ale ty nestačí na to, aby se stav trati dlouhodobě zlepšil. Vyvracíme tak i tvrzení, že by se trať měla rušit,“ připomněl mluvčí státního podniku.

Mšenský starosta se domnívá, že rozhodnutí o opravě trati je zřejmě prvním výsledkem tlaku odborné i laické veřejnosti na SŽDC.

„Je ovšem otázkou, jak důkladně a rychle budou trať opravovat. Budeme dál usilovat o to, aby oprava neznamenala jen vyměnění několika pražců, ale zásadní modernizaci trati, zvýšení rychlosti, bezpečnosti a návrat oprávnění pro nákladní dopravu,“ vyjmenoval Martin Mach.

Jakub Ptačinský uvedl, že SŽDC v současné době připravuje projektovou dokumentaci pro kompletní renovaci trati, která by se měla uskutečnit ve druhém kvartálu příštího roku. „Trať procházejí technici a sepisují, co všechno bude renovace zahrnovat. Zatím proto nedokážeme říci, o jakou investici půjde. Může jít o desítky nebo také stovky milionů korun,“ doplnil mluvčí.

Mšenská radnice chce, aby byly práce na opravě trati ukončeny před zahájením příští turistické sezony, kterou mají ve Mšeně v červnu tradičně otevírat parní vlaky. „Pokud Správa železniční dopravní cesty dráhu do této doby nezprovozní, necháme vyčíslit škody místních podnikatelů a města v důsledku omezení cestovního ruchu a budeme je vymáhat,“ uzavřel Martin Mach.

Obnovení tratě podpořil i rektor Českého vysokého učení technického v Praze Petr Konvalinka, který má k regionu blízký vztah a osobně se vložil do jednání.

Dění kolem dráhy mezi Mělníkem a Mšenem se budeme nadále věnovat.