Mezi dopravními nehodami, ke kterým došlo loni na silnicích mělnického okresu, je ve srovnání s předchozími lety více srážek s cyklisty a chodci. Podle zástupkyně vedoucího mělnického dopravního inspektorátu Evy Mikulové k tomu přispělo především chování lidí, kteří se v silničním provozu pohybují pěšky nebo na kolech. Často mají na sobě tmavé oblečení bez reflexních prvků, které by v šeru nebo tmě varovaly řidiče. A neosvětlená kola.

V současné době přitom může dostat pokutu pouze cyklista, jedoucí na kole bez světel. Scházející reflexní prvky na oblečení zákon neřeší.

„V letošním roce by ale v rámci novely zákona o silničním provozu mělo dojít ke změně, která by stanovila reflexní prvky na oděvech chodců a cyklistů jako povinné," připomněla dopravní policistka.

Zvýšení počtu nehod, při kterých auta narazila do cyklistů nebo chodců, vede dopravní policisty k zaměření právě na lidi, kteří se v silničním provozu pohybují po svých nebo na bicyklech. „Patří to v letošním roce k našim prioritám," potvrdila Eva Mikulová.

V minulém roce došlo na Mělnicku k sedmi stům deseti dopravním nehodám. Většinu z nich, skoro pět set čtyřicet, zavinili řidiči motorových vozidel.

Chodci byli viníky pěti nehod a řidiči nemotorových vozidel dalších devatenácti nehod.

Mezi viníky dopravních nehod přitom patří i lesní nebo domácí zvířata, která zavinila téměř sto čtyřicet karambolů. Častějším viníkem je přitom zvěř z volné přírody.

„Jde především o srny, které od jara do podzimu putují krajem za potravou, sem tam i divoká prasata. Zajíců je málo, nehodu, při které by motorové vozidlo narazilo do zajíce, jsme neměli už velmi dlouho," poznamenala Eva Mikulová.

Na Mělnicku se lesní zvěř objevuje nejčastěji u frekventovaných silnic, které lemují lesy, například od Mělníka směrem k České Lípě, na Mšensku nebo u Liblic a Byšic i na dalších místech.

Ve srovnání počtu dopravních nehod za poslední dva roky působí loňský rok jako nebezpečná doba.

Podle statistiky se totiž v roce 2014 stalo o skoro sedmdesát bouraček více než v roce 2013. „Zdání ale klame, nedalo mi to a vrátila jsem se ke statistikám z posledních pěti let, které potvrdily, že rok 2013 byl naopak výjimečný nižším počtem nehod," vysvětlila zástupkyně vedoucího mělnického dopravního inspektorátu.

Zatímco v roce 2013 došlo na silnicích mělnického okresu k 643 dopravním nehodám, v roce 2014 jich bylo 710, v roce 2012 se jich stalo 719, o rok dříve 720 a v roce 2010 došlo dokonce k 759 nehodám.

Bouraček s tragickými následky bylo loni jedenáct. O rok dříve přitom na Mělnicku při dopravních nehodách zemřeli pouze dva lidé. Smrtelné nehody v minulém roce se nestaly na stejné nebezpečné silnici, ke každé z nich podle Evy Mikulové došlo na jiném místě.

Přestože se loni ve srovnání s předchozím rokem stalo více nehod, viníků, kteří by před jízdou popíjeli, bylo méně. Zato řidičů, kteří si dali některou z dalších omamných látek, bylo více. „Nejčastější jsou lehké drogy," připomněla dopravní policistka, podle níž přibývá lidí, kteří si sedli za volant po vykouření jointa marihuany. Objevují se i řidiči, závislí na pervitinu. „Působení drog je přitom delší než u alkoholu," poznamenala Eva Mikulová.

K testům na přítomnost drog dochází při silničních kontrolách ve chvíli, kdy mají dopravní policisté podezření, že je řidič pod jejich vlivem. „Jsou zkušení, sledují chování, oční zornice i pachy, pokud se jim zdá, že tam něco nehraje, přistoupí k testu na drogy z potu nebo slin," vysvětlila policistka.

Jízda pod vlivem drog je podle zákona přestupkem, který neřeší policisté, ale odbory dopravy obcí s rozšířenou působností.

K častým příčinám dopravních nehod patří rychlost jízdy. Ne ovšem u závodníků, kteří překračují stanovenou rychlost, ale u řidičů s přehnaně velkým sebevědomím, jedoucích rychleji, než odpovídá jejich schopnostem a stavu například mokrých nebo namrzlých vozovek.

V silničním provozu na Mělnicku samozřejmě dochází i k překračování stanovené rychlosti, většinou to ale nekončí bouračkou.

„Při měření v obcích jede většina řidičů, kteří přesáhnou padesátku, do sedmdesáti kilometrů v hodině," uvedla Eva Mikulová. Pro řidiče to znamená pokutu do jednoho tisíce korun a dva záporné body.