Na devatenáct slečen a jednoho mladého muže čekala v dopoledních hodinách pořádná práce. V rámci praktické maturitní zkoušky, která je součástí profilové, tedy takzvané školní části maturit, totiž museli během čtyř hodin přesně a jasně popsat, jak by v roli úředníků řešili správní řízení v předem stanovených případech.

Učitelka veřejné správy a výchovná poradkyně Drahoslava Dajčová pro studenty připravila tři témata. Prvním byla všeobecná vnitřní správa, konkrétně zrušení údaje v evidenci obyvatel. Druhým okruhem byla zaměstnanost, tedy vyplácení podpory v nezaměstnanosti v případě absolventa školy bez praxe a v případě ukončení pracovního poměru z důvodu hrubého porušení pracovní kázně. Třetí téma se pak týkalo ochrany před alkoholismem a jinými toxikomaniemi, kdy maturanti řešili přestupkový případ, ke kterému došlo při zakoupení drogy pro vlastní potřebu.

„Zadání se v průběhu let příliš nemění, ale problematika a její řešení ano," připomněla Drahoslava Dajčová s tím, že pro úspěšné složení praktické maturity musejí studenti prokázat znalosti správního práva procesního, což znamená vedení správního či přestupkového řízení v dané oblasti, a doložení konkrétního případu přílohami, které se zakládají do spisu.

Tím však pro čtvrťáky celý maturitní kolotoč teprve začíná. Následovat bude v prvním květnovém týdnu blok didaktických testů písemných prací společné části maturitní zkoušky, takzvaná státní maturita. Při ní čeká studenty zkouška z českého jazyka a literatury a ještě jeden další test. Dostali přitom na  výběr,  zda si zvolí cizí jazyk, v tomto případě angličtinu, nebo matematiku.

Na konci května se pak do školy opět vrátí, tentokrát k ústním zkouškám. Nejdříve absolvují opět společně češtinu a angličtinu, a poté se vrhnou na svůj hlavní studijní předmět.

„Mají před sebou teoretickou zkoušku z veřejné správy a obhajobu závěrečné maturitní práce. Na té pracovali celé čtyři roky, přičemž poslední dva roky se zabývali vedením správního řízení. Obhajoba je završením maturitních zkoušek," popsala Drahoslava Dajčová a dodala, že na některých vysokých školách u přijímacího pohovoru tyto práce zohledňují. „Studenti za ně dostávají body navíc díky tomu, že umějí pracovat s odbornou literaturou a se zákony," doplnila.

Úspěšní absolventi se pak do neratovické školy často vracejí. „Dělají tu třeba besedy nebo nám přinášejí různé materiály. A loni nám jeden bývalý student dělal u maturit oponenta," uzavřela učitelka.

MATURITA! A CO DÁL?

Pavlína Makovská
Vylosovala jsem si rušení místa trvalého pobytu v evidenci obyvatel. Vůbec si netroufám říct, jak to dopadlo. To nejhorší mě ale ještě čeká – písemná zkouška z angličtiny. Po maturitě chci určitě dál studovat, konkrétně Vysokou školu finanční a správní.

Míša Žďánská
Dostala jsem to, co jsem vůbec nechtěla – toxikomanii. Ale myslím, že by to nakonec mohlo dopadnout docela dobře. Po škole bych chtěla jít na Českou zemědělskou univerzitu, obor veřejná správa a regionální rozvoj nebo provoz a ekonomika.

Radka Semecká
Jsem ráda, že jsem si vytáhla toxikomanii. Nechám se překvapit, jak to dopadne, ale doufám, že jsem prošla. Chci jít na vyšší odbornou školu do Čelákovic, obor předškolní a mimoškolní pedagogika. Snad to vyjde, už v pondělí mám přijímací pohovor.

Pavel Novotný
Vytáhl jsem si zaměstnanost, což mi ani nevadilo, i když jsem chtěl toxikomanii. O Velikonocích jsem se na to připravoval, tak uvidím, jak jsem dopadl. Věřím, že když se budu pečlivě učit, maturitu zvládnu. A co pak? Vidím to na práci, chci získat praxi.