Nápor zákazníků pneuservisy na Mělnicku teprve čeká, neboť zimní obutí je zákonem doporučeno až do posledního březnového dne. „Uvidíme, jak se zdražení o dvacet procent projeví na zájmu klientů,“ poznamenal Pavel Vonostránský z Autoservis Kralupy, kde stojí přezutí pneumatik mezi pěti sty a osmi sty korunami.

Mnozí majitelé vozů přitom volí výrazně levnější variantu: domácí přezouvání v garáži, ve své nebo u kamaráda. „To je jako kdyby převzali práci záchranáře. I vozidlo potřebuje kvalifikovanou péči,“ uvedl Vonostránský a připomněl, že bez správného vyvážení kol se auto může zničit.

Stejný názor má i Daniel Šebor, majitel pneuservisu v Mladoboleslavské ulici v Mělníku. „Přijela k nám například paní, které domácí přezouvání poničilo prahy a vznikla škoda za dvacet tisíc. Špatným přezutím se může zničit geometrie a čepy,“ řekl o svých zkušenostech Šebor.

„V místním supermarketu měli akci na nářadí, se kterým si můžete kola sami vyměnit. Zákazníci si je koupili, ale pak stejně přijeli k nám, protože doma zjistili, že si sami neporadí, nevěděli, jak s nářadím pořádně pracovat,“ poznamenal majitel pneuservisu, kterému se také nevyhnulo zdražení, prohození už obutých kol tam stojí od necelých 600 korun. „Máme i stálé zákazníky, kteří si u nás kola uskladňují, ti jsou ve výměně poctiví," dodal Šebor.

Jarní relax v garáži

Řidič Jan Pánek se do domácího přezouvání nehrne. „Přezutí kol v servisu je daleko lepší a peněženku to nezničí. Jde také o celkový stav disků, litých kol a jejich servis - vyvážení, kontrolu po delším uskladnění, kdy kola stojí na sobě ve skladu," řekl Deníku Pánek, který pro jistotu svěřuje své auto už dva roky mechanikům.

U domácího přezouvání záleží na znalostech a schopnostech majitele vozu. „Mám zimní pneumatiky na discích a letní na elektronech, takže zvládnu výměnu sám, jinak bych zajel do servisu," řekl Deníku Petr Halík z Kralup nad Vltavou, pro kterého je přezouvání auta relaxem.

Na rozdíl od přezouvání pneumatik na zimní, které je ze zákona povinné, není jarní výměna kol pro servisy tak náročná. Zákon letní pneu od dubna pouze doporučuje, a tak nevznikají dlouhé čekací lhůty jako v listopadu.Mnozí řidiči mají na svých autech celoroční pneumatiky, někteří majitelé vozů zase takzvaně dojíždějí zimní pláště. Je to ale nebezpečné řešení.

Těžké chvíle v zatáčkách 

„Nejenže se v letních měsících zimní pneumatika rychleji sjíždí kvůli své vysoké měkkosti a pružnosti, ale také se vozidlo stává hůře ovladatelným. Brzdná dráha se ve vysokých teplotách výrazně prodlužuje, o to více na mokré vozovce. Také přilnavost v zatáčkách je horší a při aquaplaningu budete mít co dělat udržet auto na vozovce,“ vysvětlila Veronika Truhlářová z Autoklubu ČR a připomněla, že zimní pneu v létě zvyšují i spotřebu paliva. Zimní pneumatika je totiž vyrobena pro použití za nízkých teplota, jejími nejdůležitějšími vlastnostmi jsou přitom měkkost a pak i hloubka dezénu.