Tři měsíce se důchodce Josef Moucha strachoval, že zcela zbytečně pořídil soupravu hrnců na jedné z prezentačních akcí mělnické firmy Vertigo Trading a přišel o téměř šestnáct tisíc korun. Sotva totiž zboží převzal a zaplatil, zjistil, že stejnou soupravu, pouze od jiné firmy a za téměř poloviční cenu, pro něho pořídil jeho švagr.
Na vrácení měl důchodce právo
„Chtěl jsem hned zboží vrátit. Ve smlouvě má totiž firma uvedeno, že do čtrnácti dnů od uzavření smlouvy má kupující právo od smlouvy odstoupit,“ vzpomíná dnes více než osmdesátiletý Josef Moucha.
Vydal se proto ze svého bydliště, z Mladé Boleslavi, do Mělníka, kde firma sídlí. Vrátil se však s nepořízenou. „Vedoucí se se mnou bavil jen přes plot a řekl mi, ať to teda sepíšu,“ říká Moucha. Senior 23. července 2007, tedy ve stanoveném termínu, dvanáct dní od podpisu smlouvy, zaslal na sídlo firmy do Mělníka písemnou žádost o odstoupení od smlouvy. Od té doby uběhly tři měsíce a nedostal žádnou odpověď.
Firma kontra zákazník
Jednatel společnosti Vertigo Trading Jaroslav Konrád dnes komentuje návštěvu Josefa Mouchy takto: „Opravdu u mě byl. Nabídl jsem mu, že může buď odstoupit od smlouvy, nebo získat na zakoupené zboží slevu. Říkal, že dá vědět. Když se neozval, chápal jsem to tak, že si vrácení zboží rozmyslel,“ vysvětloval Deníku jednatel Konrád.
Josef Moucha však nabídku o slevě na zboží popírá. „Řekl mi jenom to, že mám odstoupení od smlouvy poslat písemně, a víc se se mnou nebavil,“ tvrdí Moucha. Kdo ví, jak diskuze tenkrát doopravdy probíhala, když se jednatel firmy bavil se zákazníkem, kterému je dnes přes osmdesát let, jen na dálku a přes plot.
Přijetí písemné žádosti o odstoupení od smlouvy však jednatel nepopíral. „Ano, opravdu mi od pana Mouchy přišlo 24. července,“ řekl. Tedy den po odeslání.
Senior Josef Moucha se po neúspěšné návštěvě firmy a neúspěšném zaslání písemné žádosti vydal do redakce Deníku. Vysvětlil svůj problém a věci se teprve teď začaly hýbat. Do týdne od návštěvy redakce byly hrnce zpět u prodejce!
Prodejci ho posílali znovu do Mělníka
Redaktor Deníku se nejprve s panem Mouchou vydal na jednu z prezentačních akcí firmy Vertigo Trading v Mladé Boleslavi. Konala se v prvním patře budovy v ulici U Stadionu, ve které sídlí restaurace Start. Pokusil se od jednoho z prodejců zjistit, jak má nyní pan Moucha postupovat, aby dosáhl toho, na co má právo.
Jeden z prodejců nás v první chvíli ochotně přijal a zavedl za druhým z prodejců. I ten nás neodmítl vyslechnout, pomoci už však nedokázal.
„To musíte s vedoucím, ne se mnou. Já jsem jen prodejce, co jede na svůj živnosťák,“ odmítal prodejce problém pana Mouchy vyřešit. Taková reakce se však dala čekat.
Další otázky už nikam nevedly, stále nás odkazovali na vedoucího v Mělníku. Připadalo jim divné, že pan Moucha už jednou v Mělníku nepochodil. „To vám musejí uznat, na vrácení máte právo,“ tvrdil komunikativnější z prodejců. „Tak nakonec jsem si to snad vymyslel!“ zlobil se Josef Moucha.
Rada obou prodejců byla jednoznačná, ovšem nestála ani za zlámanou grešli. Neporadili nic, co by pan Moucha sám nevěděl. „Musíte hrnce vzít a do Mělníka odvézt, na vrácení máte právo,“ tvrdil prodejce. „Tak to abych si vzal taxíka, nebo vzal hrnce na záda!“ nelíbil se takový přístup důchodci Mouchovi. Sotva může na nohy a byl by raději, kdyby si pro zboží někdo přijel. Navíc nemá po předchozí zkušenosti jistotu, že i když sadu hrnců do Mělníka odveze, že se s ní nebude muset zase vrátit zpátky do Mladé Boleslavi.
„A nemohl by si pro zboží někdo přijet?“ zněla naše poslední otázka. „Kdepak, to musíte odvézt sami. Taková jsou reklamační pravidla, takové jsou obchodní podmínky. To je stejné pro každého v celé republice,“ ukončil rozhovor prodejce.
Setkání s prodejci Josefu Mouchovi příliš optimismu nedodalo. V tu dobu však ještě netušil, že za tři dny bude mít hrnce konečně z domu! Nezbývalo, než znovu kontaktovat vedení firmy v Mělníku. Tentokrát se toho ujal redaktor Deníku.
Najednou šlo všechno hladce
„Není problém. Písemnou žádost od pana Mouchy ve stanoveném termínu tady máme, takže pokud na odstoupení od smlouvy stále trvá, může zboží vrátit,“ reagoval jednatel Konrád ochotně. „Bude pan Moucha muset zboží sám přivézt?“ zněla další otázka redaktora. „Kdepak, my ho odvezeme. Jako jednatel to zařídím. Nejlepší by bylo, kdybychom mohli zboží odvézt ještě dnes,“ navrhl Konrád. Tak se také stalo.
Za dvě hodiny byly hrnce pryč
Za hodinu totiž končila další z prezentačních akcí firmy Vertigo Trading v Mladé Boleslavi. Jednatel Konrád zařídil, aby prodejci po jejím skončení zajeli k panu Mouchovi, zboží naložili a odvezli a proti potvrzení ho ujistili, že peníze vzápětí pošlou. Konkrétně se jednalo o 15 990 korun. A to pro více než osmdesátiletého seniora není nijak malá částka. Dva průměrné měsíční důchody!
Je zvláštní, že najednou to šlo. Je zvláštní, že firma bez okolků zorganizovala odvoz zboží, a to ještě v den, kdy se do problému vložil Deník. Je zvláštní, že předtím prodejci neoblomně tvrdili, že pan Moucha bude muset hrnce dopravit do Mělníka sám. Šlo přitom o velkou sadu, tedy dvě velké krabice, další dvě zabalené pánve a ještě souprava kuchyňských nožů. Na vysvětlenou se dá konstatovat snad jediné: Deník pomáhá.