Vysoká úspěšnost žáků u přijímaček samozřejmě ještě neznamená, že taková škola je ta nejlepší. Z prostých statistických údajů totiž nelze přesně zjistit, zda se na přípravě žáka k přijímačkám podílela pouze škola, nebo ho k důležitému životnímu kroku připravili, třeba i připlacením soukromého doučování, jeho rodiče.
Podle Cermatu se v top pěticích z Mělnicka opakují čtyři školy, jejichž žáci uspěli v posledních letech při přijímačkách v češtině i v matematice nejlépe. Dokázali vyřešit výrazně více úkolů, než je v regionu průměr dosahující u českého jazyka 55,6 procenta a u matematiky 40,8 procenta.
Patří mezi ně i mělnická soukromá základní škola ERIZA se stříbrnou pozicí v češtině, ve které její žáci vyřešili 61,49 procenta zadaných úkolů. V matematice dosáhli žáci navštěvující školu v ulici U Potoka úspěšnosti 54,34 procenta, čímž škole zajistili prvenství v regionu.
Pouze tucet dětí ve třídě
Výhodou žáků školy jsou malé třídy. Jak Deníku potvrdila ředitelka Martina Faltysová, jsou ve škole třídy po dvanácti žácích. „Ještě jsou děleni do tří úrovní, aby se učitel mohl přizpůsobit tempu a schopnostem všech dětí - a zároveň také každý žák měl šanci zažít úspěch. Cílem je najít cestu pro jednotlivce,“ říká ředitelka soukromé školy ERIZA, podle které se žáci devátého ročníku připravují k přijímacím zkouškám na střední školy v běžných vyučovacích hodinách i v rámci ranních konzultačních hodin.
Také Základní škola Veltrusy zabodovala, v češtině byla s 61,57 procenta nejúspěšnější na Mělnicku, v matematice vyřešili žáci 47,67 %, což zajistilo škole druhu pozici. Základní škola Jungmannovy sady Mělník je v regionu pátá, v češtině dosáhli žáci průměru 59,17 % a v matematice 43,81 %.
Zásadní je porozumění textu
Čtvrtou školou, která slaví úspěchy, je Základní škola Václava Havla Kralupy nad Vltavou. V češtině jí patří čtvrtá příčka s 59,31 % a v matematice byli žáci mezi školami na Mělnicku třetí nejlepší s 47,41 %. Podle ředitele Martina Luksíka se výuka v devátém ročníku od začátku školního roku zaměřuje právě na přípravu na přijímací zkoušky. „Nejen na opakování a upevnění znalostí, ale také aby se děti dokázaly orientovat v textech a porozuměly jim. Například čeština už dneska není jen o gramatice, ale především právě o porozumění textu,“ vysvětluje ředitel základní školy Václava Havla.
Pětici nejúspěšnějších škol doplňují u českého jazyka na třetím místě Základní a mateřská škola ve Vysoké, jejíž žáci dokázali vyřešit 59,70 % zadaných úkolů, a u matematiky na čtvrté pozici Základní škola T. Stolzové Kostelec nad Labem s 45,39 %.
TOP 5 ZŠ z Mělnicka při přijímačkách na střední školy - čeština | |
ZŠ Veltrusy | 61,57 % |
Soukromá ZŠ ERIZA Mělník | 61,49 % |
ZŠ a MŠ Vysoká | 59,70 % |
ZŠ Václava Havla Kralupy nad Vltavou | 59,31 % |
ZŠ Jungmannovy sady Mělník | 59,17 % |
TOP 5 ZŠ z Mělnicka při přijímačkách na střední školy - matematika | |
Soukromá ZŠ ERIZA Mělník | 54,34 % |
ZŠ Veltrusy | 47,67 % |
ZŠ Václava Havla Kralupy nad Vltavou | 47,41 % |
ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem | 45,39 % |
ZŠ Jungmannovy sady Mělník | 43,81 % |
Jak a podle čeho jsme vybírali nejlepší školy
Co znamenají čísla u škol? Jde o průměrné procento dobře vyřešených úkolů z matematiky nebo českého jazyka žáky na dané škole v přijímacích testech za posledních pět let. Číslo 50.00 tedy znamená, že žáci vyřešili v průměru polovinu přijímacího testu.
Do výběru jsme zahrnuli všechny školy z daného okresu, které měly minimálně 20 žáků v devátých třídách, kteří dělali přijímací testy.
Kvůli relevanci dat jsme se zaměřili pouze na přijímací zkoušky na čtyřletá studia (téměř 90 procent všech) a vynechali jsme přijímačky na víceletá gymnázia
Zdroj: prijimacky.ai a Cermat