VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Připravovaná výstavba Kauflandu jitří emoce

Kralupy /ROZHOVOR/ – Kauza výstavby obchodního centra u vlakového nádraží v Kralupech stále hýbe městem. O sporu mezi stavebním úřadem a městem na jedné straně a společností Citronelle a.s., která je developerem obchodního centra, na straně druhé, se debatuje snad úplně všude. V kralupském zpravodaji vyšla před několika dny reakce na celou situaci. Na otázky odpovídal šéf stavebního odboru Jiří Polák, který se snažil osvětlit situaci. Ale ani toto vyjádření developera neuspokojilo.

22.11.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Karel Pech

„Kralupský zpravodaj se jakožto městem ovládané médium situaci u nádraží věnuje. Prostor, který jednotlivým stranám poskytuje, je ale bohužel naprosto nevyvážený. Vlastní prostor získal starosta Holeček i vedoucí odboru výstavby a územního plánování Polák, naší společnosti bylo nabídnuto pouze vyjádření v rámci jednoho článku. Zpravodaj tak neslouží jako informační zdroj pro obyvatele Kralup, ale jako nástěnka pro pány Holečka a Poláka. Vyjádření pana Poláka je navíc plné nepravd a zkreslení,“ reagoval na zveřejněné informace ředitel Citronelle Petr Turek.

Spory se mezi oběma stranami vyostřily natolik, že město zhruba před měsícem zaplavily pojízdné billboardy, na kterých byl starosta Kralup Petr Holeček s útočným textem. Na svědomí je má developer. „Kašlu na vás,“ stálo na obřích plakátech se starostovou tváří. Další hlásily: „Nehnu pro vás ani prstem. Chcete parkovat? Chcete nakupovat? Sorry jako!“



K autorství se přihlásila developerská společnost Citronelle. 

Té se nedaří už druhý rok prosadit svou územní studii v rámci čtvrté změny územního plánu. Jejím hlavním předmětem je vybudování obchodního centra Kaufland na nevábné ploše u vlakového nádraží. V místech, kde kdysi stával lihovar, zasažený před patnácti lety povodní, by podle studie mohlo vyrůst nejen nákupní centrum s několika dalšími obchody, ale i velké parkoviště a autobusový terminál.

Firma viní z neúspěchu právě starostu Holečka a kralupský stavební úřad. Podle ředitele Petra Turka zvolila společnost Citronelle kampaň prostřednictvím plakátů, aby občané byli informováni o tom, co dělají jejich volení zástupci i nevolení úředníci.

Vedoucí odboru výstavby a územního plánování kralupské radnice Jiří Polák odpověděl Deníku na několik otázek, aby objasnil, proč celý spor vůbec vznikl.

Proč stavební úřad původně neschválil danou územní studii?
Funkcí územní studie je zjištění rizik v území. Na základě posouzení a prověření územní studie stavební úřad dospěl k závěru studii neschválit, neboť nebyla v souladu s územním plánem města. Dále územní studie nebyla ve vybraných požadavcích v souladu se zadáním, ať už co se týče prostorového uspořádání, či začleněním předmětného záměru do území. Dalším důvodem pak bylo enormní navýšení dopravy. Územní studie jednoznačně ukázala, že dopravní zatížení v ulicích Jodlova a Žižkova by bylo skutečně markantní, ostatně samotná čísla o tom vypovídají nejlépe. Je určující dopad nárůstu dopravní frekvence, vyvolané novou zástavbou, která přinese jak zvýšení hlukového, tak exhalačního zatížení území. Nezanedbatelné je přitom posoudit zvýšení dopadů na bezpečnost zejména v ulici Jodlově a na Komenského náměstí, kde se nacházejí objekty školské vybavenosti. ZŠ v ulici Jodlově nemá žádný rozptylový předprostor.
Vzhledem k propojenosti komunikační sítě je údaj za Havlíčkovu ulici nevěrohodný. Na základě předložených výpočtů je nutno konstatovat, že navýšení zatížení komunikační sítě o dvoj až trojnásobek nelze považovat za průkaz, že nedojde ke snížení kvality prostředí a kvality bydlení v okolních plochách.

V čem je zásadní nedostatek té studie?
Zásadní nedostatek vidím v tom, že architekt a společnost Citronelle nebrali vůbec v potaz připomínky stavebního úřadu. Předložená studie je spíše investorskou přípravou, než koncepčním materiálem, který by prověřil možnosti území. Už fakt, že zpracovatelem je projektant vybraný jedním z vlastníků v území napovídá, že šlo spíše o umístění konkrétního projektu s tím, že je tomu potřeba přizpůsobit řešení okolní plochy, bez ohledu na skutečnosti, které z takového řešení vyplynou. Obchodní zařízení umístěné ve studii vypadá jako typový projekt konkrétního obchodního řetězce, bez ohledu na územní podmínky a polohu ve městě. Jedná se o hypermarket extravilánového typu, běžně umisťovaný do okrajových poloh sídel s kvalitní návazností na kapacitní dopravní síť. Tomu odpovídá i řešení parkovišť v jedné úrovni a návaznost dalších samostatných retailových objektů.

Co by musela společnost Citronelle udělat pro to, aby byla jejich studie schválena a Kaufland mohli postavit?
Bez komentáře. Především je nutné, aby oprávněná osoba řádně zpracovala územní studii v souladu s územním plánem, zadáním územní studie a dle stavebního zákona a navazujících předpisů.

Co by znamenala výstavba Kauflandu pro město Kralupy? 
Myslím si, že by lidé měli přemýšlet nad tím, co jim záměr Kauflandu v takovémto měřítku přinese, a co jim naopak vezme. Plocha nakonec uzme veškeré dění z nově vyrůstajícího centra města. Vidíme to již nyní na příkladech měst, jako Slaný či Roudnice nad Labem, kde jsou nádherná náměstí, ale veškerý ruch odtamtud zmizel, nemluvě o konci některých obchodů, které tvořily kolorit obou zmíněných měst. Vliv na mikroklima. Enormní nárůst dopravy, který byl i jasně specifikován v dopravní studii. Tam bylo například uvedeno, že v Žižkově ulici by se ze stávajícího počtu 2 200 aut měla doprava zvednout na 6 500 vozidel za 16 hodin, tzn. v intervalu, kdy se nejvíce jezdí.

Existuje nějaký kompromis?
Kompromis nabízíme společnosti Citronelle a.s. od samého začátku – zmenšení záměru. Více zeleně, vymezení uliční čáry, velkoplošné povrchové parkoviště nahradit částečně parkováním v podzemí a na střeše objektu, a ušetřený prostor využít pro zeleň a veřejné prostranství.

Jaký bude další vývoj v této situaci?
Teď je projekt ve fázi opětovného zpracování územní studie. Především je nutné, aby oprávněná osoba řádně zpracovala územní studii v souladu s územním plánem, zadáním územní studie a dle stavebního zákona a navazujících předpisů. Ze strany stavebního úřadu budou na danou novou územní studii kladeny vysoké nároky, a pokud projektant resp. spol. Citronelle nevezmou v potaz připomínky stavebního úřadu, dojde k opětovnému neschválení územní studie.

Developer s vyjádřeními šéfa stavebního odboru nesouhlasí. „Úkolem stavebního úřadu není něco posuzovat. On má celý proces řídit a organizovat. A výsledkem má být pořízení územní studie jako podmínka stanovená zastupitelstvem v přijatém územním plánu,“ vysvětluje Petr Turek a dodává, že pan Polák se dále snaží navodit dojem, že je problém se studií v části pozemků patřících Citronelle. Skutečnost je podle něj ovšem zcela opačná. „Studie v části patřící Citronelle splnila vše. Problém byl na území patřícím městu. To se snažilo prosadit takový záměr, který byl v nesouladu s územním plánem. Naše společnost nechce nic jiného, než aby byla dodržována pravidla nastavená zastupitelstvem obce. Tím je v tomto případě platný územní plán a následné chování představitelů samosprávy a státní správy v mezích zákona.“

K jakému zvýšení dopravy v ulicích Jodlova, Žižkova a Komenského náměstí by došlo podle stavebního úřadu?
- Jodlova zvýšení z 4069 na 8280 nárůst 2x 
- Komenského náměstí zvýšení z 3617 na 7 828 nárůst 2,1x 
- Žižkova zvýšení z 2211 na 6422 nárůst 2,9x 
- Havlíčkova zvýšení z 1525 na 1525 nárůst 0x 

(Údaje za šestnáct hodin to znamená denní provoz) 

Autor: Barbora Walterová

22.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Stavebnictví - Stavebnictví Stavební mistr 25 000 Kč

Mistři a příbuzní pracovníci ve stavebnictví Cestmistr. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: - praxe v oboru dopravních staveb výhodou, - psychická odolnost, časová flexibilita, - možnost prodloužení pracovního poměru na dobu neurčitou, Kontakt: životopisy zasílejte e-mailem. Pracoviště: Zkp kladno, s.r.o. - mělník, Na Průhoně, č.p. 3320, 276 01 Mělník 1. Informace: Otto Zach, .

Management - Management Vedoucí 35 000 Kč

Ostatní řídící pracovníci Projektový manažer. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 35000 kč, mzda max. 40000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Předpokládaná náplň práce:, - zodpovědnost za přípravné a koordinační práce při podávání žádostí o granty ve spolupráci s administrátorem a ekonomem, - průběžné hodnocení rizik realizace projektu/grantů včetně plánu eliminace , - spolupráce a komunikace s vědeckými pracovníky vč. případných zahr. partnerů, komunikace s poskytovateli dotací vč. zpracování a kompletace průběžných zpráv a žádostí o změny , - koordinace činností souvisejících s vypsáním veřejných zakázek na dodávky a služby v rámci řešených projektů (realizuje externí firma), - monitorování plnění stanovených cílů projektů , - vytvoření a vedení grantového oddělení, Požadavky:, - schopnost rychle se orientovat v nové problematice, - vysoké pracovní nasazení, flexibilita, analytické schopnosti, odolnost vůči stresu, orientaci na výsledky, velmi dobré organizační a komunikační schopnosti, schopnost logického a systematického uvažování, schopnost samostatně plnit úkoly ve stanovených termínech, aktivní spolupráce v týmu a vedení týmu, Výhodou:, - znalost a zkušenosti s prací v problematice EU fondů, - orientace ve sféře podpory výzkumu, vývoje a inovací, příp. vzdělávání, - zkušenost s vedením malého týmu lidí, - orientace v zákonu o veřejných zakázkách, - znalost nástrojů řízení MS Project nebo MS SharePoint, Motivační dopis a CV zasílejte na. Pracoviště: Ústav živočišné fyziologie a genetiky av čr, v.v.i., Rumburská, č.p. 89, 277 21 Liběchov. Informace: Jana Brandelová, .

Doprava a logistika - Doprava a logistika Vedoucí dopravy 22 000 Kč

Vedoucí úředníků v logistice Vedoucí expedice. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Přijmeme vedoucího skladu-expedice na HPP,jednosměnný provoz.Požadujeme ŘP skupiny "B",práci s PC,zkušenosti s řízením menšího kolektivu výhodou.Stručné CV zasílejte na adresu hcsparts@hcsparts.cz,vybraní uchazeči budou pozváni k osobnímu pohovoru.. Pracoviště: H.c.s., spol. s r.o., Mělnická, č.p. 158, 277 15 Tišice. Informace: , .

Výroba - Výroba Obsluha strojů 20 000 Kč

Obsluha strojů na výrobu a zpracování výrobků z plastu Dělníci do výroby plastových oken. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Požadujeme: samostatnost, spolehlivost, aktivní přístup k práci, flexibilita, dobrý zdravotní stav - fyzická zátěž, rizikové prostředí (hluk, vibrace), Nabízíme: příspěvek na stravování, Kontakt: telefonicky nebo e-mailem. Pracoviště: W - plast.cz s.r.o., Palackého, č.p. 607, 277 46 Veltrusy. Informace: Martina Zedníčková, +420 566 697 161.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

13. ročník závodů Author 50 Bezděz.
69

OBRAZEM: Kolem Bezdězu závodili cyklisté

Hrdými zachránci životů se mohou cítit skauti z Dobříše nebo třeba školáci z Brandýsa nad Labem. Ale i další a další dětské kolektivy. A vůbec všichni, kteří se zapojili a stále zapojují do projektu proměny prosklených čekáren u zastávek autobusů.
5

Děti pomáhají ptákům včas odhalit překážku

Šlechtična versus štokr a prohra siláka s malotraktorem: zhlédněte videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 19. až 20. května 2018.

Po hledaných školačkách pátrá pražská policie i v Kladně a Nymburce

Střední Čechy – Po dvou mladých Středočeškách, jejichž útěky pro ně nejsou ničím neznámým, pátrají pražští kriminalisté. Obě již byly hledané opakovaně – a obě nedovoleně opustily diagnostický ústav v Praze 4. Zmizely však odtud nezávisle na sobě.

Návrhu na vstup do vlády dala středočeská ČSSD tři jedničky

Střední Čechy – Na rozdíl od sociálních demokratů z Ústecka, jejichž představitelé se vyslovili proti účasti své strany v připravované vládě, středočeská organizace ČSSD vládní angažmá podporuje. V sobotu to ukázalo hlasování na krajské konferenci v Kladně. V tamější Vašatově ulici získala varianta vstupu do vlády výraznou podporu. Souhlas vyjádřený třemi jedničkami.

Jazzovou zahradou v Libiši zněly country tóny

Libiš - Country festival v Jazzové zahradě na Staré štaci již osmým rokem přivítal velké množství diváků a posluchačů kvalitní country hudby.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT