„Kralupský zpravodaj se jakožto městem ovládané médium situaci u nádraží věnuje. Prostor, který jednotlivým stranám poskytuje, je ale bohužel naprosto nevyvážený. Vlastní prostor získal starosta Holeček i vedoucí odboru výstavby a územního plánování Polák, naší společnosti bylo nabídnuto pouze vyjádření v rámci jednoho článku. Zpravodaj tak neslouží jako informační zdroj pro obyvatele Kralup, ale jako nástěnka pro pány Holečka a Poláka. Vyjádření pana Poláka je navíc plné nepravd a zkreslení,“ reagoval na zveřejněné informace ředitel Citronelle Petr Turek.

Spory se mezi oběma stranami vyostřily natolik, že město zhruba před měsícem zaplavily pojízdné billboardy, na kterých byl starosta Kralup Petr Holeček s útočným textem. Na svědomí je má developer. „Kašlu na vás,“ stálo na obřích plakátech se starostovou tváří. Další hlásily: „Nehnu pro vás ani prstem. Chcete parkovat? Chcete nakupovat? Sorry jako!“

Billboardy, které developerská společnost Citronelle vyvěsila po Kralupech.
Billboardy proti starostovi Kralup má na svědomí developer



K autorství se přihlásila developerská společnost Citronelle. 

Té se nedaří už druhý rok prosadit svou územní studii v rámci čtvrté změny územního plánu. Jejím hlavním předmětem je vybudování obchodního centra Kaufland na nevábné ploše u vlakového nádraží. V místech, kde kdysi stával lihovar, zasažený před patnácti lety povodní, by podle studie mohlo vyrůst nejen nákupní centrum s několika dalšími obchody, ale i velké parkoviště a autobusový terminál.

Firma viní z neúspěchu právě starostu Holečka a kralupský stavební úřad. Podle ředitele Petra Turka zvolila společnost Citronelle kampaň prostřednictvím plakátů, aby občané byli informováni o tom, co dělají jejich volení zástupci i nevolení úředníci.

Vedoucí odboru výstavby a územního plánování kralupské radnice Jiří Polák odpověděl Deníku na několik otázek, aby objasnil, proč celý spor vůbec vznikl.

Ilustrační foto.
Bezdomovci azylové domy nevyužívají, zůstávají venku

Proč stavební úřad původně neschválil danou územní studii?
Funkcí územní studie je zjištění rizik v území. Na základě posouzení a prověření územní studie stavební úřad dospěl k závěru studii neschválit, neboť nebyla v souladu s územním plánem města. Dále územní studie nebyla ve vybraných požadavcích v souladu se zadáním, ať už co se týče prostorového uspořádání, či začleněním předmětného záměru do území. Dalším důvodem pak bylo enormní navýšení dopravy. Územní studie jednoznačně ukázala, že dopravní zatížení v ulicích Jodlova a Žižkova by bylo skutečně markantní, ostatně samotná čísla o tom vypovídají nejlépe. Je určující dopad nárůstu dopravní frekvence, vyvolané novou zástavbou, která přinese jak zvýšení hlukového, tak exhalačního zatížení území. Nezanedbatelné je přitom posoudit zvýšení dopadů na bezpečnost zejména v ulici Jodlově a na Komenského náměstí, kde se nacházejí objekty školské vybavenosti. ZŠ v ulici Jodlově nemá žádný rozptylový předprostor.
Vzhledem k propojenosti komunikační sítě je údaj za Havlíčkovu ulici nevěrohodný. Na základě předložených výpočtů je nutno konstatovat, že navýšení zatížení komunikační sítě o dvoj až trojnásobek nelze považovat za průkaz, že nedojde ke snížení kvality prostředí a kvality bydlení v okolních plochách.

V čem je zásadní nedostatek té studie?
Zásadní nedostatek vidím v tom, že architekt a společnost Citronelle nebrali vůbec v potaz připomínky stavebního úřadu. Předložená studie je spíše investorskou přípravou, než koncepčním materiálem, který by prověřil možnosti území. Už fakt, že zpracovatelem je projektant vybraný jedním z vlastníků v území napovídá, že šlo spíše o umístění konkrétního projektu s tím, že je tomu potřeba přizpůsobit řešení okolní plochy, bez ohledu na skutečnosti, které z takového řešení vyplynou. Obchodní zařízení umístěné ve studii vypadá jako typový projekt konkrétního obchodního řetězce, bez ohledu na územní podmínky a polohu ve městě. Jedná se o hypermarket extravilánového typu, běžně umisťovaný do okrajových poloh sídel s kvalitní návazností na kapacitní dopravní síť. Tomu odpovídá i řešení parkovišť v jedné úrovni a návaznost dalších samostatných retailových objektů.

Co by musela společnost Citronelle udělat pro to, aby byla jejich studie schválena a Kaufland mohli postavit?
Bez komentáře. Především je nutné, aby oprávněná osoba řádně zpracovala územní studii v souladu s územním plánem, zadáním územní studie a dle stavebního zákona a navazujících předpisů.

Co by znamenala výstavba Kauflandu pro město Kralupy? 
Myslím si, že by lidé měli přemýšlet nad tím, co jim záměr Kauflandu v takovémto měřítku přinese, a co jim naopak vezme. Plocha nakonec uzme veškeré dění z nově vyrůstajícího centra města. Vidíme to již nyní na příkladech měst, jako Slaný či Roudnice nad Labem, kde jsou nádherná náměstí, ale veškerý ruch odtamtud zmizel, nemluvě o konci některých obchodů, které tvořily kolorit obou zmíněných měst. Vliv na mikroklima. Enormní nárůst dopravy, který byl i jasně specifikován v dopravní studii. Tam bylo například uvedeno, že v Žižkově ulici by se ze stávajícího počtu 2 200 aut měla doprava zvednout na 6 500 vozidel za 16 hodin, tzn. v intervalu, kdy se nejvíce jezdí.

Škoda Vision E.
Škodovka chystá výrobu elektromobilů v roce 2020

Existuje nějaký kompromis?
Kompromis nabízíme společnosti Citronelle a.s. od samého začátku – zmenšení záměru. Více zeleně, vymezení uliční čáry, velkoplošné povrchové parkoviště nahradit částečně parkováním v podzemí a na střeše objektu, a ušetřený prostor využít pro zeleň a veřejné prostranství.

Jaký bude další vývoj v této situaci?
Teď je projekt ve fázi opětovného zpracování územní studie. Především je nutné, aby oprávněná osoba řádně zpracovala územní studii v souladu s územním plánem, zadáním územní studie a dle stavebního zákona a navazujících předpisů. Ze strany stavebního úřadu budou na danou novou územní studii kladeny vysoké nároky, a pokud projektant resp. spol. Citronelle nevezmou v potaz připomínky stavebního úřadu, dojde k opětovnému neschválení územní studie.

Developer s vyjádřeními šéfa stavebního odboru nesouhlasí. „Úkolem stavebního úřadu není něco posuzovat. On má celý proces řídit a organizovat. A výsledkem má být pořízení územní studie jako podmínka stanovená zastupitelstvem v přijatém územním plánu,“ vysvětluje Petr Turek a dodává, že pan Polák se dále snaží navodit dojem, že je problém se studií v části pozemků patřících Citronelle. Skutečnost je podle něj ovšem zcela opačná. „Studie v části patřící Citronelle splnila vše. Problém byl na území patřícím městu. To se snažilo prosadit takový záměr, který byl v nesouladu s územním plánem. Naše společnost nechce nic jiného, než aby byla dodržována pravidla nastavená zastupitelstvem obce. Tím je v tomto případě platný územní plán a následné chování představitelů samosprávy a státní správy v mezích zákona.“

K jakému zvýšení dopravy v ulicích Jodlova, Žižkova a Komenského náměstí by došlo podle stavebního úřadu?
- Jodlova zvýšení z 4069 na 8280 nárůst 2x 
- Komenského náměstí zvýšení z 3617 na 7 828 nárůst 2,1x 
- Žižkova zvýšení z 2211 na 6422 nárůst 2,9x 
- Havlíčkova zvýšení z 1525 na 1525 nárůst 0x 

(Údaje za šestnáct hodin to znamená denní provoz) 

Kamiony parkující navzdory zákazům vjezdu pro nákladní automobily na parkovišti v nákupní zóně v Berouně (18. 11.) a autobus na parkovišti pro osobní auta před hypermarketem na pražském Zličíně (17. 11.).
Kamion na parkovišti před obchoďákem? Občas se tam objeví