Před třemi lety zamezila občanská sdružení v Mělníku demolici obytných domů v Cukrovarské ulici a tím nechtěného stěhování tamních obyvatel. Domy měly ustoupit stavbě malého obchvatu, průtahu.

Město tehdy narazilo na protesty obyvatel, kteří nesouhlasili s trasou průtahu, vedoucí z velké části městem, ani s jeho výstavbou. Projekt tak byl zastaven.

Sdružení po městě požadují, aby se více soustředilo na vybudování velkého obchvatu. Teprve ten podle nich neutěšenou dopravní situaci vyřeší.

Jak chtějí řešit neutěšenou dopravní situaci občanská sdružení?

1.
Heslem vašeho sdružení je Obchvat - nikoliv průtah. Proč průtah městem, který podle radních částečně vylepší některá krizová místa mělnické dopravy, odmítáte?
2. Stavba velkého obchvatu může podle dostupných informací začít až za deset dvacet let. Kdyby se průtah nestavěl, jaké dopravní řešení do té doby navrhujete?
3. Před třemi lety se kvůli iniciativě občanských sdružení záměr výstavby průtahu zastavil. Chcete stejného cíle dosáhnout i nyní?
4. Někteří obyvatelé Mělníka vašemu občanskému sdružení zazlívají, že kvůli jeho aktivitám hrozí městu dopravní kolaps a řidiči kvůli „pár nespokojeným lidem“ budou muset denně stát v dlouhých kolonách. Jak tyto výtky vnímáte?
5. Budete i nadále prosazovat výstavbu velkého obchvatu? Co pro to uděláte?

Vladimír Špulák
Občanské sdružení Okolo Mělníka

1. Protože myslíme na zdraví obyvatel města Mělníka a budoucnost našich dětí.

2. Navrhuji více chodit pěšky, jezdit na kole, využívat MHD, dát na Štěpán dopravní značku zákaz vjezdu nákladních vozidel, dostavět přeložku silnice I/16, problematické křižovatky řešit semafory.

3. Díky zmíněné iniciativě nedošlo k demolicím mnoha obytných a dalších objektů v Cukrovarské ulici. Ano, budeme nadále využívat svého práva a vyjadřovat se k projektu všemi legálními a legitimními prostředky.

4. Dopravní problém je ve skutečnosti způsoben mnohaletou nečinností vedení města, které zatvrzele vychází z třicet let staré koncepce řešení dopravy na Mělníku. Za „pár nespokojených lidí“ považujeme všechny, kterých se to dotkne - tedy všechny občany okrajové části města, kteří budou odříznuti hradbou průtahu a budou ji muset denně překonávat, a zejména všechny obyvatele, kteří budou bydlet v okolí této stavby, jejichž zdraví a majetek bude hlukem, vibracemi, prachem i samotnou stavbou devastovány. Zmíněné „výtky“ jsou normální součástí diskuse, každý má právo se vyjádřit.

5. Budeme nadále prosazovat výstavbu velkého obchvatu. Vzhledem k tomu, že máme voličské právo, zúčastníme se nadcházejících komunálních voleb a budeme doufat, že většina nově zvolených zastupitelů zvedne ruku pro obchvat. Zástupci občanského sdružení se velmi často účastní různých jednání s různými subjekty veřejné správy a prosazují řešení obchvatem, ovšem instituce veřejné správy se odkazují na usnesení zastupitelstva v této otázce. Ať přijedeme na jakékoliv jednání s kteroukoliv institucí veřejné správy, slyšíme větu, „co jste si zvolili (zastupitelstvo a jejich usnesení), my akceptujeme.“ Musí tedy existovat vůle v zastupitelstvu města a tvrdá práce úředníků a nebudeme muset mluvit o horizontu deseti až patnácti let.

Michal Štajnc
Občanské sdružení Průtah vs. životní prostředí

1. Navrhovaná průtahová komunikace vyřeší jen částečně dopravní situaci. Našim cílem je prosazení komplexního řešení dopravní infrastruktury města Mělníka a ne pouhé přesunutí dopravy do okrajových částí města. Mimo jiné chceme řešit i situaci v ulici Mladoboleslavská, kterou průtahová varianta naprosto ignoruje. V otázce zmiňujete vyřešení dopravní situace dle radních. Nemyslím si, že jsou všichni radní a zastupitelé dostatečně seznámení s navrhovanou variantou, proto v nejbližších dnech putuje na radnici žádost občanských sdružení o místní šetření za účasti všech zastupitelů.

2. Velkým přínosem pro Mělnický region bude dokončení obchvatu Prahy a existují možnosti omezení tranzitní dopravy přes Štěpánský most.

3. Záměr výstavby se nezastavil, ale došlo pouze k přehodnocení navrhované varianty. Vstup občanského sdružení byl přínosný, neboť se první část průtahové komunikace přesunula na řepný plac, čímž nedochází k demolici několika objektu v ulici Cukrovarská, jak bylo původně plánováno.

4. V tomto se neshodneme, neboť neustále probíhá podpisová akce „Petice proti průtahu“, která čítá bezmála 450 podpisů. Toto číslo dle našeho názoru není „pár nespokojených občanů“.

5. Obchvat Mělníka je našim cílem a jsme připraveni použít všech dostupných prostředků pro jeho prosazení.