Dvě desítky radarů napříč Mělnickem hlídají rychlost projíždějících aut - a příliš rychlé řidiče pak úředníci pokutují. Pět z nich mají Kralupy nad Vltavou, v ulicích Třebízského, Pražské, Hálkově, v Růžovém údolí a další mobilní, využívaný na různých místech. „Kralupy rovněž obstarávají radary v Postřižíně a v Nových Ouholicích," uvedl kralupský místostarosta Vojtěch Pohl, který má na starost dopravu.

Na pokutách Kralupy vybraly loni celkem dva a půl milionu korun, což bylo o čtyři miliony méně než v roce 2022. „Bylo to především tím, že se jeden z radarů opravoval, také byly zavřené Nové Ouholice," vysvětlil Pohl a potvrdil, že město uvažuje o dalším rozšíření radarů, zatím ale konkrétní místa neupřesnil.

Částka vybraná na pokutách za rychlost na základě měření tří radarů se loni snížila i v Mělníku - byť nepatrně. „Máme radar, který přemisťujeme do ulic Českolipská, Pražská a Kokořínská, další, úsekové radary se nacházejí v ulicích Lesní a Na Kradlově," uvedl mělnický radní pro dopravu Jindřich Špergl s tím, že pod Mělník spadají i úsekové radary v obcích Velký Borek, Kly a Medonosy.

Nejvíce pokut je z Medonos

Za porušení stanovené rychlosti vybralo město v minulém roce celkem 7,8 milionu korun, z toho 5,3 milionu v Medonosech. „Je to na hlavní trase na Českou Lípu. Navíc v místě není upozornění na měření rychlosti," vysvětlil mělnický radní.

I částky vybrané na pokutách v Medonosech ale v posledních letech mírně klesají. Podle vedoucí mělnického finančního odboru Aleny Malíkové vždy zhruba o sto tisíc korun za rok. „Podle dat vidíme, že pokut ubývá. Radary mají správný efekt - tedy zpomalit dopravu," dodala.

Hlavní úlohou radarů zůstává právě stabilizace rychlosti ve městě, k čemuž podle Špergla dochází v rámci všech měřených úseků.

Město se rozhodlo pořídit další úsekový radar. „Chtěli bychom měřič do obce Vehlovice na silnici I/9. Ukazatel rychlosti už tam je, ale informační, nepokutuje," připomněl radní, že v místě je nebezpečný přechod u zastávky.

A kam vybrané peníze putují? „Ideálně bychom je rádi investovali do obnovy dopravní infrastruktury," upřesnil Špergl.

Ondřej Roček, místostarosta Medonos, kde se na pokutách za loňský rok vybralo nejvíce peněz, Deníku potvrdil, že částka, kterou obec obdrží za vybrané pokuty, půjde do oprav komunikací. „Máme dost nezpevněných silnic. Je to vlastně takový nekonečný koloběh," poznamenal Roček. Kolik procent z vybraných peněz obdrží obce, ale nikdo Deníku říci nechtěl.

Na řadě míst ve městech i vesnicích na Mělnicku jsou i preventivní informační ukazatele, které pouze upozorňují řidiče na překročení povolené rychlosti.