Kauza prvního pevného radaru v Mělníku má své pokračovaní. Zástupci projektu Bezpečná města, jehož součástí měřící zařízení je, nesouhlasí s tím, že by jim chyběla potřebná povolení. „Splnili jsme všechny náležitosti vyžadované platnou právní úpravou,“ uvedl Jakub Hynek, mluvčí sdružení Bezpečná města.

Sdružení spolu s mělnickou radnicí také nadále hájí umístění radaru u železničního přejezdu vlečky vedoucí do areálu Mefritu v ulici na Malém Spořilově. Měřící zařízení tam nechalo město umístit vzhledem k velkému hluku a otřesům, jež způsobovala vozidla jezdící přes přejezd vysokou rychlostí. V současné době však vyplynuly na povrch znepokojivé skutečnosti. Radarové zařízení částečně překrývá dopravní značení nechráněného jednokolejného přejezdu. Krajský úřad navíc doposud nevydal stanovení místní přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích.

Podle koordinátora projektu Bezpečná města Michaela Šturma ale sdružení k zaznamenávání přestupků tak, aby se dokumentace dala použít jako důkazní materiál u přestupkového řízení, stanovení vůbec nepotřebuje. „Stanovení nemáme, ale radar můžeme provozovat i bez něj,“ tvrdí Šturm. V zápětí dodal, že se ho od krajského úřadu budou snažit získat co nejdříve.

S tím, že by k provozování radaru sdružení nepotřebovalo stanovení, zásadně nesouhlasí krajský úřad. „V případě, že stanovení nemají, jednají v rozporu s legislativou,“ řekl pro Mělnický deník krajský mluvčí Martin Kupka.

Mělník je první a zatím jedinou obcí v České republice v rámci projektu Bezpečná města, kde byl radar instalován kvůli snížení rychlosti v souvislosti s hlukem a otřesy.

Kraj o udělení stanovení stále rozhoduje, velkou roli přitom hraje vyjádření Policie České republiky, která má k současnému umístění radaru veliké výhrady. „V místě, kde radar je, nedochází k dopravním nehodám. Prudké brzdění řidičů, kteří zaznamenají fotografující zařízení, navíc způsobuje rizikové situace, při nichž může dojít k nehodě. K několika menším už dokonce došlo,“ uvedl na tiskové konferenci Miroslav Štrombach, vedoucí dopravního inspektorátu mělnického okresního policejního ředitelství. Vyjádření policistů už na krajský úřad dorazilo s negativním postojem.

Policisté by uvítali radar na místech, kde přispěje ke zvýšení bezpečnosti, tedy na frekventovaných místech například u škol. „Na taková místa chceme umístit další radarová zařízení, až na ně to současné vydělá peníze,“ poznamenal mělnický místostarosta Jaromír Kovářík. Pro policii by byla ovšem nejpřijatelnější varianta v podobě nákupu přenosného radaru, se kterým by mohli mobilně měřit jak městští strážníci, tak příslušníci Policie České republiky. Ani tuto možnost vedení radnice nevyloučilo.

Proti radaru se staví veliká část řidičů, kteří považují takovouto kontrolu rychlosti na téměř nevyužívaném kolejišti za šikanu. „Nikdy jsem tu nepotkal žádný vlak, brána do areálu je věčně zavřená. Pro mě osobně tu bylo vždycky zpomalovaní zbytečné,“ řekl nám řidič z Mělníka. „Povinnost dodržovat na nechráněném přejezdu rychlost třicet kilometrů v hodině stanovuje zákon. Nejde o svévolné rozhodnutí města ani nikoho jiného,“ uvedl Jakub Hynek. V současné době není úplně jasná otázka platnosti pořizovaných fotografií a následného vymáhání pokut od řidičů, kteří rychlost překročili. „Měřící zařízení má všechna potřebná povolení pro provoz a neukáznění řidiči se nevyhnou uhrazení pokuty,“ tvrdí v tiskové zprávě mluvčí Hynek. Právní názory se ovšem liší. Podle některých by lidé mohli mít šanci uspět, právě vzhledem k absenci stanovení krajského úřadu.

Faktem je, že od doby, co nechala radnice k vozovce radar instalovat, se v místě zpomalil provoz a lidem z okolních domů se ulevilo. Dříve nebyli výjimkou řidiči, kteří přes přejezd jeli klidně i víc jak stokilometrovou rychlostí. „Nejlepší by bylo, kdyby tam ten přejezd vůbec nebyl a my nemuseli nikdy nic takového řešit,“ uvedla jedna z obyvatelek domů v ulici Na Malém Spořilově. Přejezd je ale majetkem firmy Mefrit a ta se ho nechce vzdát, protože by se tím připravila o jednu z možností dopravy.

V současné době slibuje sdružení Bezpečná města, že zařídí posun dopravní značky označující jednokolejný železniční přejezd tak, aby ji částečně nezakrýval radar. Město uvažuje i o informačních tabulích, které by na radar řidiče upozornily předem. Pravděpodobnější je ale varianta umístění cedulí u vjezdů do města, které by řidiče informovali o tom, že se měří na území města.

V rámci projektu Bezpečná města je Mělník první a zatím i jedinou obcí v České republice, kde byl pevný radar instalován především kvůli snížení rychlosti projíždějících vozidel v souvislosti s hlukem a otřesy.

POVOLENÍ OD KRAJE STÁLE CHYBÍ

Zástupci sdružení Bezpečná města svolali tento týden narychlo tiskovou konferenci, na které se snažili vysvětlit, proč je kolem radaru tolik povyku a že vlastně není odůvodněný. Novinářům sdělili, že radar má všechna potřebná povolení, ale nemá stanovení krajského úřadu, které vlastně vůbec nepotřebuje. A že město, které podalo ke krajskému úřadu žádost o stanovení, ji podalo pouze pro uklidnění probíhajících diskuzí a aby se zamezilo pochybnostem spojeným s provozem radaru. Ty jsou pravděpodobně na místě, protože podle úředníků krajského úřadu nemůže být radar bez stanovení provozován a kdo tak činí, dostává se do rozporu s legislativou. Pokud kraj stanovení nevydá a radar bude fungovat dál, úřad by byl pravděpodobně nucen proti tomu právně zakročit.