Petr Došek, ředitel ZŠ Velvary:
Jak byste u vás řešili případ, který se stal v pražské ZŠ?
close
info
Zdroj: archiv Deníku
zoom_in
Petr Došek, ředitel ZŠ Velvary„Nejsem člověk, který by radikálně bouchal do stolu a do takové situace jsem se nedostal. Záleželo by i na tom, jaký je učitel člověk, jak vystupuje i v běžných situacích, jak je zaetablován do pedagogického sboru. Učitel nemůže zůstat bez názoru, jelikož udává určitý stupeň morálky a společenského bontonu. Je potřeba, aby se vyjádřil. I my, kantoři, mezi sebou diskutujeme události kolem války na Ukrajině a každý má svůj názor, což je legitimní v demokratické společnosti. Nicméně jsme si už předem řekli, že extrémní nebo extremistické názory, které třeba i někdo může mít, si necháme pro sebe. Jsme profesionálové a do školy je zavádět nebudeme. Stejně jako u nás ve škole nikdo neprezentuje své politické názory. Věřím, že k takové situaci jako v Praze u nás ve škole nedojde. S dětmi o válce na Ukrajině hovoříme, ve škole máme také ukrajinské děti. Není to téma, které bychom vyhledávali, ale snažíme se dětem ukázat, jaké různé pohledy mohou být na historii, aby se v současné situaci vyznaly.“
Co si vlastně o projevu učitelky myslíte?
„Projev pražské paní učitelky neschvaluji, ale zaráží mě spíše i to, že vůbec mohlo dojít k tomu, že paní učitelku někdo natočil. Dotyčný žák tímto porušil základní či morální pravidlo. Jsou to věci, které by neměly být ve škole obvyklé. Podle mě je problém asi větší. Jsou věci, které se nedělají. Používání mobilního telefonu k takovémuto způsobu vidím spíše jako jeho zneužití, pokud o tom paní učitelka nevěděla. Dle mého názoru případ ukazuje na to, že patrně ve vztahu učitelka a žáci bylo možná i dlouhodobější napětí. Nemyslím si, že učitel, který je mezi dětmi populární a oblíbený, by se do takového situace dostal. Paní učitelku osobně neznám, takže to nemohu hodnotit. Přesto se domnívám, že problém je daleko hlubší. Soudím ze své dlouholeté zkušenosti kantora.“
Petr Paták, ředitel SOŠ a SOU náměstí Edvarda Beneše 2353, Kladno
close
info
Zdroj: archiv školy
zoom_in
Petr Paták, ředitel SOŠ a SOU na náměstí Edv. Beneše, KladnoJak byste u vás řešili případ, který se stal v pražské ZŠ?
„Postupoval bych podle scénáře, který v naší škole v krizových případech realizujeme. Postupně se k dané situaci vyjádří žáci, pedagogové i rodiče. Na základě zjištěných faktů navrhuji další postup a vyvozuji důsledky. Zmíněnou kauzu z pražské školy můžu posuzovat pouze na základě informací v médiích. Pokud bych obdobnou situaci řešil, zabýval bych se jí v rovině pracovněprávního vztahu, ale věnoval bych pozornost i porušování školního řádu. V této kauze jsem nejvíce šokován z toho, že paní učitelka nebrala ohledy na nově příchozí ukrajinskou žákyni, pro kterou to bylo zajisté traumatizující.“
Co si vlastně o projevu učitelky myslíte?
„Myslím si, že se paní učitelka k tématu velmi nevhodně vyjádřila. Učitel by měl pracovat s fakty a vést žáky k tomu, aby dokázali pracovat s informacemi. V současné době budeme realizovat pro pedagogy a žáky školení v oblasti mediální gramotnosti, zejména práce s dezinformacemi.“
Upozornil jste například v souvislosti s kauzou vaše pedagogy, aby se do podobných debat při výuce raději nepouštěli?
„MŠMT vydalo krátce po vypuknutí bojů na Ukrajině doporučení, jak ve výuce s žáky pracovat. Nezaznamenal jsem žádný problém jak ze strany žáků, tak vyučujících. Ve škole máme ukrajinské žáky i ukrajinskou paní učitelku. Organizovali jsme sbírky pro konkrétní ukrajinské uprchlíky, byla to obrovská vlna solidarity.“
Libuše Amálie Holá, ředitelka 1. ZŠ Kladno, Amálská ulice:
close
info
Zdroj: archiv Deníku
zoom_in
Libuše Amálie Holá, ředitelka 1. Základní školy, Amálská ulice, Kladno.Jak byste u vás řešili případ, který se stal v pražské ZŠ?
„Taková situace nenastala. Nevím, jak bych ji řešila. V naší škole jsem už na počátku války na Ukrajině doporučila všem pedagogům a dalším pracovníkům a stejně tak i dětem, aby situaci, pokud možno, vůbec nerozebírali. Dochází k nám deset ukrajinských žáků, takže i s ohledem na ně se o tomto tématu u nás ve škole nemluví. Každé dítě potřebuje vysvětlení trochu jiné a my nechceme, aby fakta někdo překrucoval. Takže to necháváme na rodinách. Přístup k veřejnoprávním médiím má každý, tudíž, ať se o tom baví děti doma s rodiči. My u nás ve škole téma války na Ukrajině hned utínáme a snažíme se hlavně pomáhat.“
Co si vlastně o projevu učitelky myslíte?
„Mám pouze zprostředkovanou informaci skrze média a viděla jsem pouze část nahrávky, která byla uveřejněna. Nevím, co té debatě předcházelo. Paní učitelka podle toho, co je dostupné, nejednala správně, ale to skutečně není na mém posouzení. Kdyby řekla, že odpovídat nebude, také by to nebylo správné. Od učitele se zkrátka nějaký postoj očekává. Myslím, že se vůbec do takové debaty pouštět neměla. Z historie navíc víme, že dějiny už se mnohokrát přepisovaly a proto se takové věci nyní nevyplácí hodnotit.
Vlastimil Špinka, ředitel ZŠ Václava Havla Poděbrady:
„Především jsem přesvědčen o tom, že žádného pedagoga s podobnými názory na naší škole nemáme. Komunikujeme spolu s učiteli to, o čem se s dětmi bavit, jakou formou a o takových věcech zkrátka mluvíme mezi sebou. Pokud by k něčemu takovému přece jen došlo, pak bych zvažoval konzultaci s právníkem. Taková věc není pouze odsouzeníhodná, ale je třeba také nalézt správný postup vůči takovému pedagogovi. Abychom tento problém neřešili nesprávnou a nelegální cestou.“
Petr Novák, ředitel ZŠ Městec Králové:
„Především dodržujeme jednu zásadu, že žádná politická propagace do škol nepatří. Pokud by k něčemu takovému mělo dojít, tak si myslím, že ředitel pražské školy postupoval správně. Také bych s takovou učitelkou rozvázal pracovní poměr. A začíná-li se hovořit o případném postihu školáka, který paní učitelku natočil, tak jsem z toho vyrozuměl, že natáčet začal až ve chvíli, kdy žákům začal být projev paní učitelky „divný“. A v takovém případě se nemůže o potrestání žáka uvažovat.“
Jiří Cabrnoch, ředitel ZŠ Letců R.A.F. Nymburk:
„Přiznám se, že příliš informací o té kauze nemám. Každopádně učitelé by měli dodržovat určitá pravidla demokratické výuky dětí. Osobně bych takovou situaci řešil nejprve zásadním pohovorem s takovým pedagogem. Zřejmě bych to neviděl na okamžité propuštění, ale následovaly by určitě například častější hospitace ve třídě na hodinách, ve kterých učí.“
Vlastislav Sýkora, ředitel ZŠ TGM Poděbrady:
„Zmíněná paní učitelka se neměla pouštět na tenký led. Politické názory do školy nepatří, a pokud vím, ona v podstatě propagovala ruskou agresi. Na to už je v současné době paragraf a ona se tím dopustila přestupku. V takovém případě pak neměl ředitel školy příliš na vybranou. Pokud by se něco takového stalo na naší škole, i když doufám, že se bavíme v čistě teoretické rovině, zřejmě bych také neměl na výběr.“
Zdeňka Voráčková, ředitelka Gymnázia Zikmunda Wintra Rakovník:
close
info
Zdroj: Deník/Josef Rod
zoom_in
Zdeňka Voráčková, ředitelka Gymnázia Zikmunda Wintra Rakovník.„Pro mě by to byla tristní situace, navíc vzhledem k tomu, že jsem vzděláním historik, o Ukrajině něco vím i o její minulosti. A tak mě šokovalo, že paní učitelka vycházela z minulosti, z některých těchto tendencí, to mě opravdu velmi překvapilo. Nevím, zda bych sáhla k okamžité výpovědi, určitě bych si nechala situaci vysvětlit. Chtěla bych vidět zdroje, na které odkazovala, protože já uznávám svobodu projevu a odpolitizování školy. Rozhodně bych ale nějaké řízení z toho vyvodila a řekla bych učitelce, že pokud není schopná kritického myšlení a nepoužívá věrohodné zdroje, tak děti opravdu učit nemůže. Zažila jsem dobu ultralevého pohledu a nerada bych sklouzla k ultrapravému pohledu. Historie je samozřejmě otázkou výkladu a medializace. Já se snažím vykládat věci tak, že určitý názor mají historici, kteří si danou událost mohou vykládat po svém, ale existují jasná fakta, ta jsou neopomenutelná a děti z toho mají vyvodit svůj závěr. Kritické myšlení je dnes to nejdůležitější, co by děti měly umět. Všichni víme, že Rusové dodnes neotevřou pořádně archivy, některé záležitosti z 2. světové války nejsou stále jasné a že každá válka je špatná. To děti musí vědět. Bohužel ta touha po návratu Sovětského svazu je více než zjevná. Já jsem předpokládala, že Rusko Ukrajinu napadne a také ji napadlo. Bohužel, válka jen tak neskončí, to je historický fakt, ze kterého čerpáme a ze kterého jsme se nepoučili.“
Petr Chochola, ředitel ZŠ a MŠ Komenského Nové Strašecí:
close
info
Zdroj: archiv Petra Chocholy
zoom_in
Petr Chochola, ředitel ZŠ a MŠ Komenského Nové Strašecí.„Toto je téma, ke kterému bych se do médií nerad blíže vyjadřoval. Je to velmi zavádějící. Záleží, zda je to kolegyně, kterou člověk zná dvacet let, jak funguje u dětí a co je na tom všem v uvozovkách pravdy. Jestli ji k tomu něco vyprovokovalo, co tomu předcházelo. Řešil bych to podle momentální situace, samozřejmě bych udělal maximum proto, abych získal nějaký stoprocentní vzorek z toho, co se odehrálo a co bylo příčinou. Více to ale hodnotit nechci.“