Zájemci o zatím bezplatný převod starého automobilu včera zaplnili čekárnu před registrem motorových vozidel na odboru dopravy mělnické radnice. Museli počítat s dlouhým čekáním.

Přesvědčil se o tom i bývalý redaktor Deníku Viktor Janovský, který potřeboval přepsat nové vozidlo. „Vzal jsem si lístek po půl osmé a už za chvilku úřednice stroj na vydávání čekacích lístků zastavila. Za mnou zbyli lidé, na které se už asi nedostalo,“ prozradil včera Janovský.

Potvrdila to pracovnice registru vozidel Naděžda Příložná: „Když se objevila šedesátá žádanka, musela jsem stroj pozastavit, aby se zájemci o přepis vůbec dostali dneska na řadu.“ Hodinu po poledni měla vyřízených dvaačtyřicet žádostí, za dveřmi ale zbývalo ještě dalších dvacet žadatelů. Na veškeré papírování přitom byla sama. Další úřednice Dagmar Dutková, s níž má registr vozidel na starosti, je totiž na týdenním povinném školení.

„Zájemce o přepis objednávám i po telefonu, a to i na termíny mimo úřední dny,“ doplnila Příložná. Zítra, kdy by měl být nápor žadatelů opět velký, budou mít šanci na kladné vyřízení jen lidé, kteří přijdou brzy ráno.
Zájemce o přepis starých vozidel žene na úřady novela zákona o odpadech, která začne platit v lednu příštího roku. Od té doby budou muset noví majitelé ojetých vozů, které nesplňují takzvanou emisní normu Euro 3, zaplatit tučný poplatek. Ten poputuje do Státního fondu životního prostředí a dále na ekologickou likvidaci autovraků.

Česká republika má v evropském měřítku letitý vozový park. Podle mluvčího ministerstva životního prostředí Jakuba Kašpara jsou u nás osobní vozy v průměru staré přes 14,5 roku, což je v Evropě výrazně nadprůměrné číslo.
Nové poplatky se budou týkat jen převodu osobních a lehkých užitkových vozidel do 3,5 tuny. Nebudou se vztahovat na motocykly, veterány ani sportovní speciály. Výše poplatku se odvíjí od emisní normy Euro, kterou dané vozidlo splňuje a má ji uvedenu v osvědčení o registraci.

Nejvyšší částku, deset tisíc korun, budou za přepis vozidel platit noví majitelé škodovek typů 100, 105 a 120, trabantů, wartburgů a nejstarší verze favoritů.
Platit se bude i za novější typ favoritu, bude však potřeba o pět tisíc korun méně. Nejnižší částku, tři tisíce korun zaplatí noví majitelé některých typů octavií, felicií, starších volkswagenů nebo golfů.

Cílem novely je vymístit ze silnic staré vraky, které nejenže nesplňují současné ekologické požadavky, ale jsou nebezpečné z technického hlediska i při běžném provozu na silnicích.