Stavby dvou kruhových objezdů ve stejné době změnily Veltrusy v těžko přístupné město.

Nešťastné řešení, fatální chyba, sprostý podraz. Tak to hodnotí místní řidiči. „Proč ty kulaťáky neděláte postupně, vy hlavy,“ nadávají veltruským radním. Ti ale za dopravní peklo, kterým město prochází, nemohou. Oba kruhové objezdy za více než dvacet milionů korun tam totiž staví kraj.

Podle krajské mluvčí Berill Maschekové jsou kruhové objezdy na silnici druhé třídy číslo 608 stavěny zároveň, protože na ně přispěla Evropská unie. „Musejí být realizovány do data stanoveného smlouvou,“ doplnila Mascheková.

Kruhový objezd u kláštera by měl být podle Maschekové hotový do začátku prosince, druhá stavba má skončit dříve, na sklonku října.
Vysvětlení kraje je ale dost chabé. Podle veltruského starosty Bronislava Havlína mělo totiž právě v červnu, kdy byly obě stavby zahájeny, vypršet stavební povolení. „Že to nechali dojít tak daleko, je chyba, a došlo k tomu i přes naše upozorňování a výzvy,“ vysvětlil Havlín na městském webu, kam psali naštvaní řidiči.

Podle starosty město schválilo uzávěru na místě stavby kruhového objezdu u klášteta, kde se kříží krajská a místní silnice, s tím, že objížďka povede právě přes další křižovatku směrem na Prahu. Tehdy radní netušili, že až po zahájení prací u kláštera dostanou žádost o vyjádření ke stavbě druhého kruhového objezdu na místě objížďky. Jejich nesouhlas ale nemohl záměr změnit. U stavby na krajských silnicích druhé třídy už totiž uzávěru schvaluje kralupský odbor dopravy.

Původně měli řidiči zavřenou křižovatku objíždět přes Zlosyň a Veltrusy, naštěstí tam místní radní dosáhli alespoň provozu řízeného semafory. Radnice se pak snažila na dalším řešení dohodnout s firmami, které pro kraj kruhové objezdy staví. U kláštera by po přeložení sítí mohla auta alespoň vyjíždět z města, u druhé staby by pak mohl být volný pruh směrem na Kralupy nad Vltavou. Zatím ale ke změnám k lepšímu nedošlo.

Místní lidé jsou rádi, že se nebezpečná křižovatka u kláštera změní v kruhový objezd. Spojuje totiž dvě části města, mezi kterými se pohybují pěšky i na jízdních kolech. Podle Oldřicha Rittera z Veltrus tam o kruhový objezd zastupitelé usilovali už na začátku devadesátých let. „Od otevření objízdné trasy silnice E 55 se tam stala řada vážných dopravních nehod,“ připomněl Ritter. Druhý kruhový objezd, u výjezdu cisteren z rafinerie, je však podle něho zbytečný.

Po bezpečném řešení totiž marně volá třetí křižovatka, přímo mezi oběma stavěnými kruhovými objezdy, směrem na Kralupy nad Vltavou. „Tam dochází každý rok k řadě nehod, včetně letošní smrtelné nehody,“ řekl Ritter. Naopak u výjezdu cisteren z rafinerie žádné střety nebývají. „Řidiči vědí, co vezou, a jsou opatrní,“ poznamenal Oldřich Ritter.

Veltrusy jsou od začátku letošního léta městem, kterému je lepší se vyhnout. Na silnici druhé třídy číslo 608 se totiž staví dva kruhové objezdy zároveň. Na hlavním tahu směrem na Kralupy nad Vltavou a Prahu tak řidiče čekají dvě dopravní omezení. Křižovatka u kláštera je zcela zavřená a na druhé křižovatce, u výjezdu cisteren z rafinerie, přes kterou vede objížďka, řídí jednosměrný provoz semafory. Znamená to dlouhé čekání. Linkové autobusy, například cestou z Kralup nad Vltavou do Mělníka, proto mají nejméně dvacetiminutová zpoždění.