Tuhé mrazy posledních dní přidělávají starosti majitelům rodinných domů, jímž zamrzají vodoměry, železničáři mají problémy se zatuhlými kompresory lokomotiv a teploty hluboko pod bodem mrazu se nevyhýbají ani šoférům.

Hlavně těm, kteří cestují v automobilech s dieselovými motory. V palivových systémech jim totiž často zamrzá nafta.

Stejně dopadl i Josef Prokeš z Kralup nad Vltavou: „Nemáme garáž, takže naší oktávii parkujeme venku. Týden jsem s ní nejel, a když jsme měli jet v pátek do divadla, ani neškytla. Zkoušel jsem foukat fénem na filtr, ale ani to nepomohlo,“ řekl Deníku šofér, který auto nechá stát, než opadnou mrazy.
Jsou ale řidiči, kteří svůj vůz využívají denně. Ani ti by neměli mrazivé počasí podceňovat a zajet si k čerpacím stanicím, které nabízejí arktickou naftu. Ta zajišťuje bezpečný provoz dieselových agregátů i při teplotách klesajících pod minus dvacet stupňů Celsia, kde běžná zimní motorová nafta většinou už tuhne.

Podle Václava Louly z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu je u nafty rozhodující parametr filtrovatelnosti, kdy odborníci měří teplotu průchodu nafty palivovým filtrem. „U zimních naft je hodnota předepsaná na dvacet stupňů pod nulou, u arktické nafty se parametr filtrovatelnosti podle kontrol pohybuje od 28 do 36 stupňů pod nulou,“ uvedl Loula.

Na Mělnicku arktickou naftu, která nezatuhne do minimálně 32 stupňů pod nulou, nabízí Benzina Plus v Kralupech nad Vltavou pod označením Diesel Top Q. Jinak ji mohou řidiči natankovat spíš v horských oblastech.

Vedle arktické nafty čerpací stanice Benzina Plus nabízejí prémiové palivo Verva Diesel, které by se mělo přes palivový filtr bez zatuhnutí dostat až do šestadvaceti stupňů pod nulou.

„O prémiovou a arktickou naftu je mezi přepravními firmami i jednotlivými řidiči v naší síti velký zájem. Upravenou zimní kvalitu nafty s arktickými parametry přitom prodáváme za stejnou cenu, přestože jsou výrobní a logistické parametry vyšší,“ řekl Loula, který působí v Benzině jako ředitel jakosti. Naftu s parametrem filtrovatelnosti dvaadvacet stupňů nabízí mělnická pumpa Shell.

Řidiči mohou tuhnutí nafty ještě o několik stupňů posunout přidáním nemrznoucích přísad. „Naftu je možné ještě individuálně aditivovat speciálními zimními přípravky do nafty, které zlepší filtrovatelnost o dalších tři až pět stupňů,“ vysvětlil Loula.

Zásoby arktické nafty se v České republice pohybují kolem deseti milionů litrů. „Zásoby arktické nafty jsou v současné době na dobré výši, ale podle vývoje teplot musejí být stále doplňovány tuzemskou výrobou nebo doplňkovým dovozem,“ připomněl Loula.

Majitelé automobilů s benzinovými motory se o zamrznutí paliva zatím bát nemusejí. Většina moderních benzinů totiž standardně funguje při mrazech až do čtyřiceti stupňů.