VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lesní požáry jsou voda, hadice a dřina, říká velitel hasičů Zbyněk Štajnc

MĚLNÍK - Když oheň přeskočí do korun stromů, končí legrace. Může se rozvinout do katastrofy nepředstavitelných rozměrů.

24.8.2007
SDÍLEJ:

Velitel Hasičského záchraného sboru Neratovice Zbyněk Štajnc. Foto: Deník/Pavel Schebesta

Ještě před několika dny byla média plná zpráv o požárech v lesích. Televize vysílala dramatické záběry plamenů, stravujících přírodu na Balkáně, Deník zase přinášel zpravodajství o sérii požárů na Mělnicku. Jak probíhá boj s plameny, jsme se ptali velitele neratovických profesionálních hasičů Zbyňka Štajnce.

Co znamená pro hasiče, když je jim nahlášen lesní požár?
Každý hasič s nimi má bohaté zkušenosti, protože lesní požáry jsou v létě téměř na denním pořádku. Víme, co nás na požářišti čeká. Na Mělnicku jsou dvě oblasti, kam se na lesní požáry jezdí nejčastěji. Je to Mšensko, Kokořínsko a celá oblast směrem na Dubou. Druhým místem je oblast od Lhoty až po Starou Boleslav. Tato místa se od sebe liší charakterem terénu. Lhotecko je rovinaté, zatímco na Kokořínsku jsou kopce, skály a strmé stráně. Důležité je vědět, v jaké fázi požár lesa je. Pokud je zpozorován brzy a jde o několik desítek čtverečních metrů, tak se hasí poměrně dobře. Horší je, když zachvátí plochu několika hektarů. Potom vyhlašujeme vyšší stupeň požárního poplachu a povoláváme na pomoc další jednotky. Organizuje se dálková doprava vody – buď cisternami, nebo stříkačkami s dálkovým hadicovým vedením.

Jak hasiči druhy lesních požárů dělí?
U nás převládají požáry lesní hrabanky, tedy požár v kořenovém systému stromů. Jiný druh je korunový požár. Ten hrozí při dlouhotrvajícím suchu, kdy jehličí a listy začínají prosychat a snadno se vznítí. To hrozí nejvíc u středně vzrostlých porostů, kde jsou koruny blízko sebe a požár ze země se přes mladé stromky přenese do korun. Není naštěstí příliš častý, i když jsme ho v minulosti zažili na Lhotecku. Po nepříznivém obratu větru měly jednotky co dělat, aby vycouvaly z míst, kam se požár šířil.

Jsou požáry hrabanky značně náročné na důkladné uhašení?
Prvořadým úkolem je zamezit šíření požáru do okolního porostu. Obejít linii hoření, odříznout proudem vody plameny od nezasaženého materiálu. Pak začíná zdlouhavá a namáhavá práce: metr po metru proudem vody z hadice „provrtat“ celou vrstvu hrabanky do hloubky i 25 centimetrů. Pokud se tohle neudělá, tak - byť požářiště vypadá uhašené - uvnitř hrabanka doutná a později vyskočí plameny na povrch. Chci se zastat zasahujících hasičů, když jeden den uhasí požár a druhý den tam jedou dohašovat, neznamená to že by něco zanedbali. Tyto požáry nejde naráz uhasit stoprocentně. Někdy v kořenech občas zůstane žhavé ložisko.


Jakou techniku hasiči nasazují? Používají se i jiná hasiva, než voda?
Jiná hasiva se nepoužívají. Do vody se může přidat smáčedlo, což je něco jako jar na nádobí. Způsobuje pokles povrchového napětí vody, voda lépe přilne k hořícímu materiálu, více ho ochladí a lépe proteče dovnitř hořící vrstvy. Nejběžnější technikou je cisternová automobilní stříkačka, která si s sebou veze kolem osmi kubíků vody. Proto na místo povoláváme sbory dobrovolných hasičů. V poslední době se prosazuje menší průměr hadic. Používáme průměry B na dopravní vedení vody, C je útočný proud o průměru 52 milimetrů. Začínáme používat i proudy D, které známe z nástěnných hydrantů. Oproti typizované dvacetimetrové hadici s velkým průměrem mají výhodu, že obsahují méně vody a jsou lehčí. Nemusí s nimi manipulovat dva lidé, aby s nimi vůbec pohnuli.


U rozsáhlých požárů pomáhá i letecká technika..
Přes operační středisko si můžeme vyžádat policejní vrtulník, který je uzpůsobený na zásah při požárech v přírodním prostředí. Je vybavený závěsným vakem, do kterého lze nabrat asi 700 litrů vody. Velitel zásahu, který spolupracuje s pilotem, ho pak navede k jednotlivých shozům. Vak lze plnit dvěma způsoby: pilot nabere vodu přímo z hladiny například rybníka tak, že klesne, až se vak ponoří a naplní se vodou. Nebo, aniž by přistál, položí vak na zem, kde ho hasiči za několik vteřin naplní speciálními proudnicemi z cisterny a vrtulník opět odlétá na požářiště. Způsob plnění se volí podle vzdálenosti zdroje vody. Vrtulník samozřejmě nenahradí pozemní práci při hašení, ale pomáhá nám zamezit šíření korunového požáru, nebo při silném větru.

Nejhorší, co může nastat, je prudce se šířící korunový požár, neboli ohnivá smršť, kde nepomáhají klasické hasicí postupy. Co se v takovém případě dělá?
Já jsem za 18 let praxe u hasičů takovou katastrofu nezažil, takže nemohu mluvit o osobní zkušenosti. Ale v takové situaci záleží na strategickém rozhodnutí. Část lesa se může nechat vyhořet, aby hasiči měli určitý náskok na vytvoření průseku. Existuje i metoda protipožáru. Založí se druhý požár, na místě, kam se první oheň šíří. Samozřejmě přísně kontrolovaný, který se později uhasí. Postupující původní oheň pak už nemá co trávit. Je to druh bariéry. Naštěstí nevím o případu tak rozsáhlého požáru u nás, který by tuhle metodu vyžadoval.


A jaký největší požár jste zažil vy osobně?
Začátkem 90. let vznikl požár ve Lhotě u Dřís. Hořelo tam přes dvacet hektarů lesa, který jsme hasili celkem asi pět dnů. Těžké a namáhavé hašení bývá na Kokořínsku, kde ho terén znesnadňuje, což je velice náročné na fyzickou kondici. Vyběhnout třikrát za sebou strmý kopec, to už si nějaké síly vyžádá. Tatra se po lesní cestě dostane na určité místo, odkud už to dál nejde. Pak se hadicové vedení ručně tahá někdy i stovky metrů.


Jaké jsou nejčastější příčiny lesních požárů?
Nejdřív bych chtěl vyvrátit jeden dost rozšířený mýtus. A to, že požár může vzniknout od odhozené lahve. Protože sklo, které je schopné zapálit nějakou hořlavou látku, musí mít v sobě čočku o velikosti pěti dioptrií. A sklo musí být navíc od materiálu v určité vzdálenosti, aby vytvořilo správné ohnisko, kde se soustředí sluneční paprsky.
Čili ta lahev by se musela vznášet asi 30 centimetrů nad zemí. Proto neberu vážně nikoho, kdo se mi snaží namluvit, že požár vznikl od pohozené lahve od piva. Mohl by to způsobit snad jen určitý druh laboratorního skla, ale kdo ho pohodí v lese?


Čočka ale umí zapalovat. Když si děti vezmou doma lupu a jdou zkusit na kraj lesa, jestli s ní zapálí suché jehličí ...
Samozřejmě, hry dětí jsou jednou z častých příčin požárů v přírodě. Další je nedbalost, kouření, rozdělávání ohňů v lese. V naprosté většině mohou za požáry lidé sami.

24.8.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Obsluha strojů 13 500 Kč Obsluha strojů v prádelnách a čistírnách Obsluha strojů v prádelnách a čistírnách. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: -fyzicky náročná práce, po dohodě možnost pracovat i v sobotu a neděli, Kontakt: životopisy zasílejte e-mailem. Pracoviště: New age solutions s.r.o. - kralupy n. vlt., V Pískovně, č.p. 2058, 278 01 Kralupy nad Vltavou 1. Informace: Viktoriia Tomyshynets, +420 777 439 950. Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 15 000 Kč Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Skladník/skladnice - balič/balička. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: nabízíme volné dělnické pozice ve skladu, příprava a expedice e-shop objednávek, zázemí silné české společnosti, na trhu již 25let, zaměstnanecké bonusy po odpracovaných 3-měsících, , VZV výhodou, ale ne podmínkou, , , požadujeme spolehlivost, bezúhonost, pečlivost a schopnost práce v týmu a samostatnost, Základní znalost obsluhy PC a MS Office , Práce se skenerem výhodou. Pracoviště: Akinu cz s.r.o. - dolní beřkovice, Mělnická, č.p. 338, 277 01 Dolní Beřkovice. Informace: Dana Kráčmerová, +420 608 491 491. Doprava a logistika - Doprava a logistika Pomocní pracovníci v dopravě a 20 000 Kč Agenti dopravy a přepravy Freight Consultant. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 40000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: - zajištění kamionové dopravy, komunikace s lidmi, vyřizování požadavků jednostlivých zákazníků a jednání s dodavateli dopravních služeb, Požadujeme: anglický nebo německý jazyk - komunikace se zahraničními klienty, řidičský průkaz sk.B výhodou, Kontakt: telefonicky po-pá 7:30-11:30, životopisy zasílejte e-mailem. Pracoviště: Yonix s.r.o. - mělník, Bezručova, č.p. 187, 276 01 Mělník 1. Informace: Veronika Čiháková, +420 777 442 242. Zdravotnictví - Zdravotnictví Zubní lékař 20 000 Kč Zubní lékaři Zubní lékaři. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: - životopisy zasílejte e-mailem. Pracoviště: Stomapro s.r.o. - kralupy n/vlt., Nerudova, č.p. 403, 278 01 Kralupy nad Vltavou 1. Informace: Ivo Kotas, .

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Na zámku Žleby natáčení vánoční pohádku Nejlepší přítel

Lákadlem víkendu jsou hlavně památky

Fotografie úniku škodlivin z mělnické elektrárny.
AKTUALIZOVÁNO
4

Před referendem o spalovně bijí odpůrci na poplach

Obyvatele paneláku ohrožovaly funkční střely

Neratovice – Svým uším a pak i očím se málem zdráhali uvěřit policisté z Neratovic, které krátce po nedělní půlnoci přivolala 46letá žena z Neratovic. Oznámila, že asi má v bytě střely, které by mohly být nebezpečné. Skutečně se jednalo o munici, kterou předchozího odpoledne našla u jezera Lhota, informovala ve středu policistka Markéta Johnová.

Přívoz jezdí až do konce září každý den

Mělník – Vzhledem k tomu, že turisté, ale i Mělničané ve velké míře využívají přívoz, který je náhradou za rekonstruovaný starý most Josefa Straky, rozhodla rada města o tom, že i v září bude jezdit denně od devíti do devatenácti hodin a stále bude přeprava pro cestující zdarma.

Pro Vánoce chystá Loučeň i neviditelný stromeček

Střední Čechy – Předvánočními přípravami žije již nyní tým zámku Loučeň na Nymbursku. Aktuálně se tam sice chystají na víkendové napoleonské slavnosti včetně pátečních napoleonských prohlídek, na akce s vánoční atmosférou nicméně již v tiskové zprávě upozornila Kateřina Groškov Řeháková.

Zdemolovaný motorák skončil po nehodě u Kralup na nádraží ve Slaném

Slaný, Kralupy /FOTOGALERIE/ - Zdemolovaný motorák zakončil svoji cestu v úterý večer v kolejišti na nádraží ve Slaném. Do města byl transportován poté, kdy jeho strojvedoucí jen zázrakem vyvázl živý ze zcela zničené kabiny. Na vině byla úterní ranní nehoda, která se stala kolem osmé hodiny na chráněném přejezdu se závorami na předměstí v Kralupech nad Vltavou, poté co na přejezd vjel kamion a srazil se s projíždějícím vlakem. Lehce zraněni byli čtyři lidé.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT