Ministr životního prostředí Richard Brabec dal totiž úředníkům pokyn k zahájení předběžného posouzení kladného stanoviska na studii EIA, které ministerstvo vydalo loni na podzim.

„Rozhodl jsem se tak na základě množství a obsahu podnětů, které v posledních měsících podaly desítky lidí, občanských sdružení i obcí na ministerstvo životního prostředí," odůvodnil své rozhodnutí ministr, který se před nedávnem kvůli Letišti Vodochody sešel se zástupci iniciativy Stop Letišti Vodochody a dalšími odpůrci kontroverzního záměru.

Podle ministra jde ovšem zatím jen o přezkoumání procesu, který vedl k vydání souhlasného stanoviska ke studii EIA. „Bude prověřeno, zda nedošlo v průběhu procesu posuzování k rozporu s právními předpisy," přiblížil Richard Brabec.

Pokud v rámci předběžného posouzení ministerstvo dojde k závěru, že mohlo být stanovisko k EIA vydáno v rozporu se zákonem, zahájí jeho přezkumné řízení, což by mohlo skončit i opětovným posuzováním obsáhlé studie.

To by ale podle generálního ředitele Letiště Vodochody Martina Kačura byl doslova krok vedle. „Možné opětovné posuzování schválené studie EIA, která hodnotí dopad modernizace letiště na životní prostředí, by se dělo mimo rámec zákonných pravidel," prohlásil šéf letiště, které je mnoha lidem v okolí trnem v oku.

Ředitel letiště Martin Kačur také uvedl, že společnost během celého procesu schvalování studie postupovala 
v souladu se zákonem. „Oproti tomu nátlak, kterým se odpůrci projektu snaží studii EIA zpochybnit, se děje mimo jakákoli zákonem stanovená pravidla. V případě, že by ministerstvo takovému tlaku podlehlo a rozhodlo se zpochybnit vlastní stanovisko, byl by to velmi nestandardní precedens, který by mohl mít fatální dopad na jakýkoli infrastrukturní projekt v republice," připomněl Martin Kačur.

Zástupci iniciativy Stop Letišti Vodochody, která sdružuje odpůrce z okolních obcí, jsou však přesvědčeni, že stanovisko studie EIA má řadu věcných i právních nedostatků.

„Sporné je už jen to, že ministerstvo kladné stanovisko vloni na podzim vydalo se 124 podmínkami. Zásadní problém je navíc v tom, že tyto podmínky nejsou nijak vymahatelné," prohlásil k tématu mluvčí Iniciativy a starosta Líbeznic Martin Kupka, podle něhož při rozdrobení správních řízení na malé části splnění podmínek žádný úřad neuhlídá.

Kritika odpůrců záměru rozšířit vodochodské letiště  padá například na hluk a emise z provozu letiště, vodohospodářská řešení, staré ekologické zátěže a nejsou spokojeni ani s vypořádáním všech připomínek v procesu EIA, který trvá už pět let. Během této doby dostalo Letiště Vodochody studii od ministerstva dvakrát zpět k dopracování a vypořádání se s kritizovanými aspekty. Třetí verzi už přijalo.

Letiště Vodochody plánuje, že se stane druhým pražským letištěm zaměřeným především na nízkonákladové a charterové lety. Společnost očekává, že modernizované letiště bude své služby veřejnosti poskytovat už za tři roky.