JIŘÍ ŘÍHA

Do začátku nového školního rok zbývá posledních pár dní. Zatímco děti na to nechtějí ani pomyslet, jejich rodiče už sahají po peněženkách a nakupují svým ratolestem školní potřeby.

Papírnictví sice zažívají největší nápor většinou až se začátkem září, zákazníci jim ale začali přibývat už ve druhé polovině prázdnin. Potvrdila to i Irena Bělovská z neratovického obchodu Alpena, kam lidé chodí pro školní a kancelářské potřeby i hračky.

„Jak se lidé vrátili z dovolených, začali shánět potřeby pro své žáčky. Chodí kupovat hlavně obaly na sešity, učebnice a základní školní pomůcky, jako jsou například box na sešity nebo psací potřeby," přiblížila prodavačka, podle níž u dětí v poslední době vedou věci s auty, vílami a fotbalovými motivy.

Trendem posledních let jsou podle vedoucí neratovického obchodu Dity Vejvodové takzvaná gumovací pera, která odsouvají do pozadí léta oblíbená Tornáda. „Děti na některých školách už v první třídě nemusejí mít Tornáda, která se zmizíkují, ale mohou psát gumovacími pery, jejichž součástí je speciální guma. Nevýhodou zmizíku je, že už nejde stejným perem přepsat, kdežto u gumovacího pera tento problém není," popsala Dita Vejvodová novinku, která si v penálech žáků našla rychle své místo.

Mnoho rodičů, kteří shánějí výbavu pro své ratolesti, s sebou do obchodu nosí celé stohy učebnic a sešitů. Prodavačky jim je totiž zabalí na míru, a to doslova. Sady obalů už kvůli rozdílným velikostem učebnic a pracovních sešitů z obchodů téměř vymizely a nahradily je rozměrově upravitelné obaly.

„Jednu stranu mají pevně danou a druhou je možné přilepením upravit podle velikosti učebnice, což je opravdu výhodné," připomněla Irena Bělovská, která před začátkem školního roku v obchodě obalí desítky učebnic.

Jediným zbožím, které v obchodech v poslední době příliš neletí, jsou školní batohy a aktovky.

„U tašek vládne internet, kde je často mnohem větší výběr než v kamenných obchodech. Nebo si lidé tašku v obchodě prohlédnou, a pak si ji stejně objednají na internetu. Výrobci navíc do internetových obchodů dodávají tašky levněji než do prodejen, takže je internetu v tomto ohledu těžké konkurovat," vysvětlila Dita Vejvodová.