Nová spalovna by mohla fungovat od roku 2024, kdy v Česku začne platit zákaz ukládání nerecyklovatelného odpadu na skládky. Skupina ČEZ tam chce ročně spálit 320 tisíc tun odpadu. Mělník a Horní Počaply však upozorňují na to, že studie, která jim byla předložena, neřeší problém mnohonásobného navýšení kamionové dopravy na hlavních tazích na Mělnicku. Už teď je přitom Mělník v dopravní špičce na hranici průjezdnosti.

Podle mělnického starosty Ctirada Mikeše se spalováním ročně vyprodukuje 97 tisíc tun strusky a asi 15 tisíc tun popílku z čištění spalin. „Dokumentace neřeší způsob odstranění těchto odpadů, konstatuje jen odvoz na vhodnou skládku, a proto ani neposuzuje negativní dopady z jejich dopravy. Pokud by například struska a popílek byly přepravovány na skládku v Benátkách nad Jizerou, procházela by doprava napříč celým územím Mělníka,“ varuje starosta.

Návštěvnické centrum Vodní dům v obci Hulice. Návštěvníci se mimo jiné mohou předčit, jak vypadá betonové potrubí o průměru 2,5 metru: gravitační přivaděč, jímž voda díky výškovému rozdílu 30 metrů proudí až k 50 kilometrů vzdálené Jesenici.
Do suchých oblastí má voda přitéct v trase budoucí dálnice

Podle odpůrců nepočítá projekt záměru výstavby s ekonomickou a logistickou variantou, že bude odpad s největší pravděpodobností svážen i z přilehlých oblastí Ústeckého, Libereckého a Královéhradeckého kraje, ani že odpad z jižní části Středočeského kraje může být nasměrován na jiná zařízení tohoto typu.

Pro přepravu odpadů ze vzdálenějších oblastí Středočeského kraje se uvažuje o vybudování systému překládacích stanic. Zatím není zřejmé, kdo bude jejich investorem a kdo je má provozovat. „Není jasné, zda vůbec je o tento způsob dopravy zájem a kudy bude ve variantách odpad přepravován. To má samozřejmě vliv na posouzení dopravního zatížení v širším okolí plánované spalovny, tedy celé spádové oblasti Středočeského kraje i krajů okolních,“ tvrdí Mikeš a vysvětluje, že jde o klíčový problém, který by znamenal rozsáhlé dopravní stavby na Mělnicku nebo dokonce v navazujících regionech. Celá řada komunikací však není v gesci Středočeského kraje, ale jde o páteřní silnice ve vlastnictví státu. „Je nezbytné přednostně realizovat rekonstrukci komunikací a vybudování obchvatů obcí a měst na komunikaci číslo 16,“ připomíná Mikeš

Na svém posledním zasedání na začátku února odmítli záměr i zastupitelé Horních Počapel. „Podmínkou je dopravní řešení, které bude vyhovovat a které obec odsouhlasí,“ uvedl starosta Počapel Jiří Svačina. Stejného názoru jsou i mělničtí radní. „Lze konstatovat, že tento projekt není možné realizovat bez komplexního vyřešení dopravní návaznosti míst původu odpadu se zařízením ZEVO v Horních Počaplech ještě před zahájením výstavby,“ řekl Ctirad Mikeš.

Vybudování nové spalovny se nelíbí ani ekologickým aktivistům ze Sdružení Arnika, kteří už zpracovali své připomínky a předali je odpovědným úřadům.

Ilustrační foto
Zájem pracovat u policie projevili i již trestaní uchazeči

Koncepce stavby ZEVO předpokládá v první fázi výstavbu dvou nových spalovacích jednotek, jedna z nich má být uvedena do provozu v roce 2021 jako plynová kotelna a další v roce 2022 jako fluidní kotel, včetně útlumu stávajících spalovacích bloků v EMĚ. V roce 2022 by měl skončit provoz EMĚ II a v dalším roce i EMĚ III.

V další fázi pak koncepce počítá s výstavbou ZEVO Mělník s uvedením do provozu v roce 2024. Jde v podstatě o další spalovací jednotku, která využívá místo fosilních paliv převážně směsný komunální odpad. Uvedená koncepce se pochopitelně promítne do spotřeby paliv, vody, produkce škváry a popílku, včetně vlivů na životní prostředí.

„Zásadním nedostatkem procesu posuzování vlivu na životní prostředí je rozdělení záměru na spalovnu a na řešení dopravní silniční situace v zájmovém území a širších dopravních vztazích,“ míní Mikeš. Dopravní lokální řešení je stále ve fázi hledání různých variant, přičemž investorem těchto vyvolaných investic není oznamovatel záměru, ale pravděpodobně Středočeský kraj.

Ilustrační foto.
Cyklostezka spojující Kly s Mělníkem bude pokračovat i přes město

Stavba ZEVO Mělník je situačně umístěna na pozemku dle PK č. 200/1 a 264/4 v k. ú. Horní Počaply. Navrhované zařízení je primárně určeno k energetickému využití směsného komunálního odpadu a jemu podobných odpadů živnostenských, průmyslových, odpadů z úřadů a dále spalitelných složek nevyužitých výmětů z třídíren komunálních odpadů vyprodukovaných prioritně ve Středočeském kraji, případně dalších oblastí Ústeckého a Libereckého kraje.

Jedná se o zařízení k odstraňování nebo využívání ostatních odpadů spalováním nebo fyzikálně chemickou úpravou s kapacitou od stanoveného limitu (100 t/den). Projektové zařízení je koncipováno jako modulární, dvoulinkové řešení o energetickém příkonu kotlů cca 110 MWt, které využije 320 tisíc tun odpadů ročně při průměrné výhřevnosti odpadů 10 MJ/kg. V případě nižší výhřevnosti pak o kapacitě 355 tis. tun. 

Ilustrační foto
V kraji přibyly tisíce bytů, bouřlivě se staví kolem Prahy