Kdyby to, co se stalo, nebylo k naštvání, bylo by to až směšné, řekl Deníku středočeský radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký (STAN). Nad počínáním nákupčích Českých drah kroutí hlavou: „Nenapadlo by mě, že pořídí vlaky, aniž by si ohlídali software.“ Dopravce podle jeho slov ujistil kraj, který veřejnou dopravu objednává v rámci zajišťování dopravní obslužnosti, že problém bude vyřešen do konce ledna. „Snad se to ale podaří dřív,“ očekává radní. Dráhy, které skutečně až do chvíle, kdy se problém objevil, netušily, že řídicí program železničního vozidla nebude fungovat neomezeně, si už od výrobce vyžádaly aktualizaci software pro další období provozu.

David Rath po podmínečném propuštění z brněnské Vazební věznice Bohunice.
David Rath je venku z vězení. Odpykal si polovinu trestu za korupci

Stadlery jsou ve srovnání se staršími motoráky nejen modernější na pohled, ale také pohodlnější, prostornější a nabídnou bezbariérový přístup. Strojvedoucí si zase pochvalují jejich jízdní vlastnosti – k čemuž lze však nyní dodat: pokud se tedy podaří vyjet. Ojeté vlaky vyrobené v letech 1996 a 1997, jež při představení v rámci listopadové jízdy mezi Slaným a Kralupy nad Vltavou mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský i náměstek ředitele pro osobní dopravu Jiří Ješeta označili slovem zánovní, koupil český dopravce od německé společnosti SWEG. Za jedno vozidlo mající 71 míst k sezení dráhy zaplatily mezi 43 a 45 miliony korun, řekl tehdy Ješeta Deníku – s tím, že cena se lišila podle technického stavu, toho, kolik má konkrétní vozidlo najeto, a údržby provedené v německých dílnách.

Ilustrační foto.
Poznatky ze škol: koronavirus mezi dětmi zřejmě řádí méně než před Vánoci

Zhruba se rok se počítá s jejich modernizací: vedle přečalounění sedaček by cestující měli ocenit především doplnění klimatizace, elektrických zásuvek a Wi-Fi připojení k internetu; nový má být také audiovizuální informační systém. Zhruba po dvacet let by jich pak ve středních Čechách mělo jezdit 15–20 nejen na Kralupsku, ale i na dalších tratích, kde se uplatní menší motorová vozidla: podle nynějších plánů třeba na trase Praha–Rudná–Beroun a zřejmě i na Rakovnicku.