Lidem, kteří žijí nedaleko letiště ve Vodochodech, možná už za tři roky budou pravidelně létat nad domy desítky letadel denně.

Investiční skupina Penta chce totiž z původního letiště Aero Vodochody vybudovat mezinárodní veřejný airport, který by měl postupně odbavit až tři a půl milionu cestujících za rok.

Projekt ale obyvatelé z přilehlých obcí kritizují. Obávají se, že je bude v průběhu dne obtěžovat hluk z přistávajících a vzlétajících letadel. Poukazují také na možná zdravotní rizika, která souvisejí s emisemi z letadlového provozu.

Podle nich v důsledku této zátěže klesnou ceny jejich domů a enormně se zvýší doprava.

Sdružení proti stavbě letiště
Výstavbě letiště chce stůj co stůj zabránit většina obcí, kterých by se provoz letiště v budoucnu mohl dotknout.

Starostové čtrnácti obcí nakonec vyrazili do boje proti záměru výstavby letiště společně. Zvolili jednotný postup a na konci tohoto týdne v Kralupech nad Vltavou založili Sdružení proti mezinárodnímu letišti ve Vodochodech.

Deklarují v něm, že použijí všechny zákonné prostředky k tomu, aby realizaci letiště zabránili.

Starosta Kralup nad Vltavou Petr Holeček řekl, že všechna šetření, která se zaměřila na zjištění vlivu provozu letiště na životní prostředí, bezpečnost a dopravní situaci, poukazují na hrubý zásah do regionu. „Nasvědčují tomu všechny současné informace včetně předložené EIA (studie o vlivu na životní prostředí – pozn. redakce),“ dodal Holeček.

Politický tah?
Obavy lidí jsou podle ředitele letiště Vodochody Martina Kačura zbytečné. Domnívá se, že se projekt stává politickým tématem, na kterém se politici snaží získat body před blížícími se volbami. „Lidem prezentují ty nejčernější scénáře bez jakéhokoliv zájmu naslouchat předkládaným faktům,“ řekl Kačura a argumentuje také tím, že Penta chce vybudovat letiště především pro nízkonákladové a charterové přepravce. „Letecké společnosti, na které je náš projekt letiště zaměřen, používají nejnovější a nejmodernější letadla, v porovnání s řadou jiných aerolinek létají s nejmladší flotilou a řada z nich se pravidelně umisťuje v pořadí nejšetrnějších leteckých dopravců,“ vysvětlil Kačura a dodal, že počítají pouze s provozem malých letadel velikosti typu Boeing 737 nebo Airbus 320. „Jsou to letadla, která prošla největším vývojem z hlediska snižování hlučnosti a zvyšování efektivity provozu,“ dodal.

Dopravní zátěž
Velký příliv lidí na vodochodské letiště může mít za následek velké komplikace v dopravě.

Starosta Kozomína Vladimír Kubín, který je jedním z aktérů Sdružení, ve stanovisku obce zaslané v březnu Ministerstvu životního prostředí uvedl obavy, že v případě provozu mezinárodního letiště dojde k extrémnímu zatížení silnice II/608, která vede směrem na Prahu. „Tím se zvýší hladina hluku v přilehlých obcích a není pochyb, že by došlo k nadlimitní zátěži hlukem,“ uvedl Kubín.

Ředitel letiště ale s touto verzí nesouhlasí. „S ohledem na plánovanou klientelu leteckých společností bude velké procento cestujících využívat hromadný způsob dopravy, tedy převážně autobusovou dopravu,“ konstatoval Kačura s tím, že v souladu se závěry zjišťovacího řízení v rámci EIA posuzuje společnost také přímé napojení areálu na dálnici D8.

Se zahájením zkušebního provozu počítá společnost Aero Vodochody koncem roku 2011 nebo na začátku roku následujícího. Při dosažení maximální možné kapacity plánuje asi 35 tisíc pohybů letadel ročně.

Negativní ohlasy
Podle Lídy Nečástkové z firmy Ex voto, která se starosty spolupracuje v rámci jejich Sdružení proti letišti, vznesly připomínky k výstavbě airoportu odbory životního prostředí krajského úřadu a městských úřadů Kralup nad Vltavou a Brandýsa na Labem – Staré Boleslavi, Krajská hygienická stanice, Česká inspekce životního prostředí a Ministerstvo dopravy.

K záměru se dále vyslovilo celkem dvacet občanských a zájmových sdružení. „Na Ministerstvo životního prostředí bylo podáno celkem 725 negativně zaměřených stížností veřejnosti a tři petice občanů s 1306 podpisy,“ uvedla Nečástková.

První předloženou dokumentaci EIA Aera Vodochody o vlivu na životní prostředí Ministerstvo životního prostředí odmítlo uznat. V současné době společnost pracuje na jeho doplnění.

Signatáři Sdružení proti mezinárodnímu letišti ve Vodchodech jsou obce Dolany, Dřínov, Chvatěruby, Kozomín, Kralupy nad Vltavou, Líbeznice, Máslovice, Měšice, Nelahozeves, Panenské Břežany, Postřižín, Úžice, Veltrusy a Zlončice.