Převoz tramvajového vozu mezi sousedními státy jistě není běžná věc, ale jeden takový bude k vidění dnes a zítra na trase mezi Vídnía Mělníkem, se zastávkouv Mikulově. Nakládka proběhne v depu 4. září dopoledne. Podle mluvčího projektu Rudolfa Pospíšila pako půlnoci transport vyjede z Vídně a zhruba v 1:45 středoevropského času a překročí státní hranici v Mikulově. V brzkých ranních hodinách 5. září bude krátce odstaven u čerpací stanice ve Stříteži a pár minut před pátou vyrazí na poslední úsek cesty. „Příjezd do přístavu Mělník je naplánován na osmou hodinu a ihned poté proběhne vykládka tramvaje. Noční přesun byl zvolen, aby náklad co možná nejméně blokoval běžný provoz,“ vysvětlil Pospíšil.

Tramvaj bude atrakcí expozice Království železnic (Königreich der Eisenbahnen), jejíž otevření je plánováno na prosinec 2019 ve vídeňském Prateru. „Tam bude postavena zcela nová budova na pozemku číslo 119,“ doplnil Pospíšil. Hlavní atrakcí expozice bude obří modelové kolejiště zjednodušeného železničního modelu rakouských spolkových zemí o cílové rozloze asi 1000 metrů čtverečních, ale samotné kolejiště bude podobně jako Království v Praze na Smíchově doplněno statickými výstavami a dalšími atrakcemi.

Rozměry přepravované tramvaje- 20,3 metrů na délku
- 3,6 metrů na výšku
- 2,5 metru na šířku
- váží 25 tun.
- S tahačem a návěsem je to ale už 29,5 metru a 71 tun.

Prvotní úspěch a neutuchající zájem o funkční simulátory dopravních prostředků, který v pražské expozici i dva roky po uvedení budí populární pražská „té trojka“, byl impulsem k tomu, aby také ve Vídni, byly takové simulátory instalovány. A prvním z nich, který získali díky spolupráci s tamním provozovatelem hromadné dopravy (Wiener Linien), je právě tramvaj E1.

Tento typ šestinápravových článkových tramvajových souprav byl vyráběn v letech 1966 až 1976 a navazoval na předchozí úspěšný typ E mírně širší vozovou skříní a především výkonnější trakční motorovou jednotkou. Vozy ale procházely úpravami i po nasazení do provozu, a proto například typické stanoviště průvodčího s pokladnou v zadní části soupravy, bylo později nahrazeno automatem na jízdenky vpředu u řidiče. Již pár let jsou ale postupně nahrazovány nízkopodlažními typy a počítá se se zachováním jedné nebo dvou souprav na historické linky.

Přesun do Mělníka je první fází v řadě změn, které E1 čekají. „Její úprava do funkčního simulátoru představuje především zkrácení skříně, oživení všech funkčních tlačítek a přepínačů, obnova nátěrů a interiéru vozu. Jinou fází, která ale proběhne ve Vídni, je pak natočení průjezdu tratí, které jsou následně promítány na speciální fólii na předním skle vozu. Především pro menší děti je pak zážitek velmi blízký realitě,“ přiblížil Matěj Horn, duchovní otec myšlenky a statutární ředitel Království železnic.

Autoři projektu vybrali Mělník proto, že je místem sídla dodavatele, který pro ně upravoval již všechny předešlé simulátory do Prahy. „Jde o mechanické úpravy – odborné rozložení na základní části, zkrácení vozu, sejmutí z náprav a technická příprava pro naše elektro-specialisty, kteří pak zajišťuji zprovozněné elektrické části,“ doplnil vyjádření Matěje Hrona Rudolf Pospíšil.

Snaha mělnických pracovníků rozhodně vniveč nevyjde. To napovídá i fakt, že v pražském Království železnic si děti tyto simulátory okamžitě oblíbily a především o víkendech se na ně stojí dlouhé fronty. „Děti jsou zvídavé všude na světě, tak jsem si jistý, že i ve Vídni budou jistě stejně populární,“ dodal Horn.

Tramvaj typu E1 ve Vídni.

Tramvaj typu E1 ve Vídni.

Tyto funkční simulátory skutečných dopravních prostředků ovšem nejsou určeny jen pro zábavu. Podprahově seznamují dětské návštěvníky s profesí strojvedoucího nebo řidiče MHD a spolu s pracovními listy jsou také součástí programu podpory technického vzdělávání.

Také samotné modelové kolejiště je (a i to vídeňské bude) využíváno jako obrovská výuková pomůcka v rámci vzdělávacího programu Království železnic pro školy, který je nynív Praze pedagogy vysoce hodnocen.