Úsek mezi Lysou nad Labem a Mělníkem je součástí vytížené železniční trati na pravém břehu Labe. Správa železnic připravila projekt za 14 miliard korun, který má zefektivnit železniční spojení. Kromě modernizace stanic a zastávek dojde také k přidání třetí koleje, konkrétně ze Všetat do Mělníka, a zrušit se mají všechny přejezdy.
Pro Mělník to bude znamenat zrušení dvou vybraných železničních přejezdů, v Chloumecké a v Kokořínské ulici. Trať je přetížená, řidiči jedoucí od Mělníka na Chloumek a dále ve směru na Kokořín musí až několik desítek minut čekat, než se zvednou závory. Stejně jsou na tom chodci a cyklisté.
„Město se Správou železnic stále domlouvá přesné podmínky. Klademe důraz na protihlukové stěny, které jsou více než nutné v případě, že naroste počet projíždějících vlaků," řekl Deníku Jindřich Špergl, mělnický radní pro dopravu. S rekonstrukcí podle něho nastane i zvýšení traťové rychlosti, a to až na 160 kilometrů v hodině. A to se bez protihlukových opatření neobejde.
Chodcům bude sloužit podchod
Zároveň Špergl potvrdil, že z Kokořínské by se měla v příštích letech stát komunikace využívaná pouze tamními obyvateli. „V místě má vzniknout podchod pro pěší a cyklisty. Hlavní přemostění pro automobily bude nahrazeno třetí etapou stavby obchvatu. O přesné poloze ale budeme ještě jednat s projektanty," uvedl radní, který záměr Správy železnic vnímá jako přínos pro město.
„Měli jsme na výběr. Buď se domluvíme, nebo se navýší železniční doprava a zůstanou nám přejezdy ve stávajícím stavu. To by pro řidiče znamenalo ještě delší čekání před závorami, než je tomu nyní," poznamenal Špergl.
Podle oslovených Mělničanů, kteří chodí přes přejezd v Chloumecké ulici nedaleko prodejny EVA den co den, tam bývá čekání dlouhé. Stojí přitom hned vedle hlavní silnice a mnohdy s malými dětmi. „Chodíme tudy na zahrádku, kterou máme za přejezdem. Někdy čekáme i dvacet minut, než nás závory pustí," řekla jedna z žen čekajících u přejezdu směrem na Chloumek.
Peníze na rekonstrukci poputují z rozpočtu Správy železnic. Město se na akci finančně nebude nijak podílet.
Rekonstrukce za čtrnáct miliard
Podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy zpracují dokumentaci pro společné povolení stavby dvě firmy za nabídkovou cenu 244 milionů korun. „Celkové náklady stavby dosahují bezmála 14 miliard korun. Modernizací projdou také stanice Stará Boleslav, Dřísy a Všetaty, stejně tak zastávky Lysá nad Labem-Dvorce, Otradovice, Ovčáry a Malý Újezd. Všechny získají moderní nástupiště s bezbariérovým přístupem," uvedl Gavenda.
Největší změna čeká stanici Všetaty, kde vzniknou tři ostrovní nástupiště o délce 220 metrů. Zahájení prací se plánuje začátkem roku 2028.