Sedm střetů člověka s vlakem. Počet smrtelných nehod, které se staly za poslední rok v kolejištích na Mělnicku.

Nehody s tragickým koncem dokládají, že lidé stále nebezpečí na železnici podceňují. Ve většině případů se pohybují v místech, kde nemají co dělat.

Dokladem toho jsou dva případy, které se staly na kolejišti z Nelahozevsi do Kralup nad Vltavou. V polovině loňského března tam vyhasl život chodce, u kterého nebylo z počátku ani možné určit, zda jde o ženu nebo muže. A hned tři měsíce na to smetla na stejné koleji lokomotiva muže, který v noci procházel tunelem.

Jít podél kolejí nebo se dokonce pohybovat přímo v kolejišti je přitom podle mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala zakázáno.

„Jedinou možností, kdy člověk může jít podél dráhy, je, když tudy vede účelová komunikace. V takovém případě by měl být zajištěn dostatečně velký prostor od kolejí, aby se člověku při průjezdu vlaku nic nestalo,“ řekl před časem Deníku Drápal a dodal, že pokud už strojvedoucí člověka v kolejišti spatří, bývá většinou pozdě. Mnohatunový kolos totiž nedokáže na pár metrech ani při použití rychlobrzdy zastavit.

Lidé nepodceňují jen pohyb podél kolejí při návratech domů z okolních vesnic, ale nedodržují ani předpisy přímo na nádražích. To platí zejména u kralupského vlakového nádraží, kde cestující často přecházejí kolejiště po přechodu určeném pro personál.

Právě tam v polovině loňského prosince riskoval šestačtyřicetiletý muž. Namísto toho, aby k cestě ze třetího kolejiště využil podchod, zvolil nebezpečnější variantu, která mu měla ušetřit několik minut – služební přechod, čímž si podepsal rozsudek smrti.

V pondělí na stejném místě zemřela devatenáctiletá dívka, která cestovala za kamarádkou.

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského po služebním přechodu chodí běžně spousta lidí, kteří si tak zkracují cestu od nástupiště. „Ráno jde o desítky dětí, které jezdí zřejmě do gymnázia a obchodní akademie. Šokující je, že přes koleje chodí dokonce maminky s kočárky a malými dětmi,“ konstatoval Šťáhlavský.

Cestující na zákaz vstupu do kolejiště upozorňuje z obou stran obrovská cedule, tu však většina z nich nerespektuje.

Šťáhlavský také uvedl, že na české železnici zemře zhruba tři až šest lidí za týden. „Velice často jde o důsledek riskantního chování a zakázaného vstupu do kolejiště. Je třeba si uvědomit, že vlaky jsou dnes velmi rychlé a tišší než v minulosti. Každý nepovolený vstup do kolejiště je tedy hazard se životem, přesto si ale každý myslí, že jemu se nic stát nemůže,“ zdůraznil mluvčí Českých drah.

České dráhy ani Drážní inspekce ale riskujícím lidem pokuty dávat nemohou. „Z našeho pohledu je hlavní snahou vyvíjet preventivní činnost, aby lidé na koleje vůbec nevstupovali, aby věděli, že vlak na několika metrech nezastaví a že je strojvedoucí nemusí včas zahlédnout,“ doplnil Martin Drápal.