Škoda Plzeň. Laurin & Klement. Dvě společnosti, bez jejichž spojení by si nikdo nesedl za volant legendárního popularu, felicie, spartaku nebo třeba nejnovější fabie.

Letos uplynulo devadesát let od významného kroku, který v roce 1925 učinilo vedení plzeňské Škodovky 
a mladoboleslavské Laurinky. A toto jubileum si příznivci motorismu připomněli 
v neděli na zámku 
v Lobči u Mšena, kde k podepsání fúze obou společností došlo.
Zámek Lobeč nebyl k tak důležitému kroku vybrán náhodou, patřil totiž Josefu Šimonkovi, tehdejšímu prezidentovi Škodových závodů 
a majiteli lobečského panství. Vzpomínkovou akci uspořádal jeho pravnuk Jaromír Šimonek, který společně s rodinou majetek svého předka spravuje.

„K podpisu fúze došlo 
v červnu roku 1925, v roce začínající hospodářské krize, kdy se Laurinka ocitla v problémech a právě spojení se Škodou Plzeň se ukázalo jako nejrozumnější řešení," uvedl pravnuk prezidenta závodů, který smlouvu podepsal společně s Václavem Klementem.

Rozhodnutí Václava Klementa a Václava Laurina spojit se se Škodou v polovině dvacátých let opravdu značně ovlivnila chudá poválečná léta, kdy automobilový průmysl skomíral a mladoboleslavskou továrnu navíc postihl rozsáhlý požár.

Jaromír Šimonek v rámci své řeči vylíčil vzpomínku rodinného zahradníka, který si na podpis smlouvu před lobečským zámkem dobře pamatoval. Prezident Šimonek prý smlouvu podepsal, poté vytáhl hodinky a k Václavu Klementovi pravil: „Má na to deset minut a bude rád, že se tam stane ředitelem."

To se skutečně stalo a Václav Klement se stal prvním ředitelem mladoboleslavské Škodovky. Po několika letech ho ve funkci zastoupil Karel Hrdlička.

Převzetím továrny v Mladé Boleslavi získalo automobilové oddělení plzeňské Škody na významu. „Škodovka tehdy závodila s ČKD, která vyráběla automobily Praga. V Plzni se licenčně vyráběly limuzíny Hispano Suiza, ale to stále nebylo ono," vylíčil Jaromír Šimonek, který se o historii Škodovky díky svému pradědovi zajímal už v mládí.

Po fúzi se výroba luxusních limuzín částečně přesunula z Plzně do Mladé Boleslavi a z výrobních pásů začalo krátce poté sjíždět i několik nových typů. Na chladičích nových vozů se v prvních letech po spojení továren používal nejen okřídlený šíp Škody, ale přetrvávalo i původní logo Laurin & Klement.

Vzpomínkového setkání v Lobči se zúčastnila řada osobností ze světa motorismu, mezi nimiž byli například otec Škody Favorit Petr Hrdlička i jeho syn, který je ve Škodě Auto šéfem vývoje pohonných jednotek a podvozků.

Pozvání Jaromíra Šimonka přijala i dcera generálního ředitele Škody Plzeň Karla Loevensteina Karla Katschnerová, která lobečský zámek navštívila, když jí bylo deset let. „Měla jsem tu čest poznat tvého pradědečka Josefa Šimonka. V Lobči jsem ho navštívila s tatínkem a maminkou. Mám tak velké privilegium, že jsem ho poznala," řekla Jaromíru Šimonkovi dvaadevadesátiletá dáma.

Součástí připomínky 90. výročí fúze byla i krátká divadelní ukázka toho, jak to tenkrát pod kaštanem u zámku mohlo vypadat. A na stejném místě pod kaštanem, kde byla důležitá smlouva podepsána, na závěr setkání odhalili Jaromír Šimonek s dcerou Zuzanou bustu prezidenta Škody Plzeň a svého významného předka Josefa Šimonka.