S trochou nadsázky by se však dalo říci, že tahle vltavská lávka spojuje i Německo s Rakouskem – ba dokonce i sever Evropy s jihem. Je totiž součástí významné mezinárodní cyklotrasy EV7. EuroVelo 7.

Stavbu „odpracovali“ zástupci obce

Stavba za 60 milionů korun přišla obec na 12 milionů. Lužečtí totiž získali šestasedmdesátiprocentní dotaci ze SFDI, Státního fondu dopravní infrastruktury – a částkou 4,8 milionu korun přispěl také kraj.

Sportovní hala v Borkách.
Stavba roku začíná odhalovat soutěžící středočeské skvosty

Středočeský radní pro oblast investic, majetku a veřejných zakázek Libor Lesák (ODS) nicméně v úterý 29. června při slavnostním otevírání lávky pochválil především úsilí starosty Lužce Patrika Rolla (nez.) a vedení obce. „Ta na sebe převzala veškerou práci spojenou s přípravou projektu, administrací žádosti o přidělení dotace i veřejné zakázky na samotnou stavbu,“ uznale ocenil Lesák.

Vybraná auta lávka zvládne

Lávku s rozpětím 131 metr, jež je včetně nájezdových ramp dlouhá 212,7 metru, mohou kromě chodců a cyklistů využívat i vozidla integrovaného záchranného systému do 3,5 tuny. Například sanitce se tak cesta z břehu na břeh může zkrátit o 16 kilometrů. Jiná auta se tam však podle dodavatele, společnosti Hochtief, nedostanou: zajistí to dálkově ovládané výsuvné sloupky.

Ilustrační snímek.
Rušení lokálek: redukce čeká ty, po kterých jezdí méně než 2500 lidí týdně

Nová lávka odstranila jedno z problémových míst na oblíbeném úseku v atraktivní části mezinárodní cyklotrasy, vedoucí mezi Prahou a Drážďany podél Vltavy a Labe. Dříve se cyklisté museli spolehnout buď na přívoz – s nabídkou využití stísněnou časově i prostorově – nebo se vydat po lávce s parovodem u Zálezlic; tam se však lze dostat jen po poměrně úzkých a strmých schodech, což s kolem není ideální.

Zbývá tak na této trase dořešit poslední problematické místo: v úseku Husinec-Řež – Libčice nad Vltavou, připomněl radní Lesák. „Tedy stavbu, kterou aktuálně projektuje Středočeský kraj,“ uvedl, že o problému se ví – a řešení se už chystá.