Mšenští hasiči totiž už zhruba dva měsíce disponují novým informačním a svolávacím systémem Fireport, který na mnoha dobrovolných stanicích s úspěchem nahrazuje dřívější Kango+. Potvrzuje to velitel jednotky František Šulc, podle něhož ve Mšeně zastaralý systém ještě rok poběží souběžně s moderním Fireportem.

"Po této době pak Kango odmontujeme a přenecháme jiné menší dobrovolné jednotce. Zatím na něj ale máme ještě připojené zabezpečení hasičárny," přibližuje velitel mšenských dobráků, kteří na pořízení nového systému získali dotaci pětadvacet tisíc korun, dalších zhruba deset tisíc pak zaplatila mšenská radnice.

Mšenští hasiči už zhruba dva měsíce disponují novým informačním a svolávacím systémem Fireport, který na mnoha dobrovolných stanicích s úspěchem nahrazuje dřívější Kango+.Fireport, který před několika lety vyvinuli sami dobrovolní hasiči z jednotky Příbram - Březové Hory, má oproti modulu Kango+ řadu výhod. "Fireport například pošle zprávu o události hromadně všem členům jednotky najednou během osmi vteřin a potom do dalších pěti vteřin zahájí zpětné volání všem hasičům, jehož prostřednictvím potvrdí, zda mohou k zásahu vyjet nebo nikoli," popisuje mšenský hasič Patrik Vyskočil a dodává, že starý modul zvládal poslat jednu sms zprávu za dvě vteřiny. Pokud ale byly problémy na síti, proces rozesílání probíhal mnohem déle. A nešlo přitom o nic výjimečného. "Mezi prvním a desátým hasičem v pořadí byl třeba dvě minuty rozdíl. Výjezdy se nám tak nyní o zhruba dvě až tři minuty zrychlili," líčí Patrik Vyskočil, který působí zároveň v Mělníku jako profesionální hasič.

U modulu Kango+ se nezřídka stávalo, že do hasičárny dorazil velitel jednotky, kterému přišla první smska, ale nikdo jiný tam nebyl. Nemohl přitom tušit, kolik dalších hasičů dorazí a zda bude vůbec jednotka schopna vyrazit k zásahu. "Přiběhl jsem do hasičárny, volal jsem klukům, kteří ještě v tu chvíli často ani nevěděli, že se něco děje. Někdy jim zpráva nepřišla vůbec nebo pozdě, takže na stanici dorazili ve chvíli, kdy už byla technika na cestě. Pospíchali tak úplně zbytečně, což je někdy dost otrávilo," popisuje velitel zásahové jednotky František Šulc, podle něhož se s Fireportem podobné situace opakovat nebudou.

Nejenže totiž nový systém odešle bleskově informaci všem hasičům, ještě vytiskne nejvhodnější trasu k místu zásahu a na monitoru zobrazí jména všech členů jednotky, kteří mohou vyrazit a zobrazí automobil, který má vyjet do terénu. "V hasičárně navíc celých deset minut, během kterých ji musíme opustit, běží stále dokola hlášení se všemi informacemi," doplňuje Patrik Vyskočil.

Mšenská jednotka je dvaadevadesátá v republice, která Fireportem disponuje. A během asi šesti výjezdů se potvrdilo, že má nový systém smysl. "Opravdu se potvrdilo, že jsme o několik minut dříve na místě," uzavírá další z hasičů Petr Vaněk.

Jiří Říha