Hned po poledni začaly boje odvážných těžkooděnců o cenu, kterou byl demižon staročeské medoviny. Následovaly ukázky sportovních šermířů z klubu Riegl provázené výkladem. Počasí se kapku umoudřilo, a tak herci spolku Merenda při představení Dívčí válka nezmokli.

A pak už se všichni těšili na hlavní historické bitvy. Když napochodovali zbrojnoši, diváci se rázem ocitli v centru husitských válek, které zasvěceným průvodní slovem doplnil vedoucí pořádající kralupské skupiny historického šermu Basilard Ladislav Prokop přezdívaný Proki.

Bojovalo se v zájmu tehdejších hmotných statků, někteří bojovníci ukázali, že už v té době bylo zvykem měnit kabáty, vlastně brnění, podle toho, odkud výhodnější vítr foukal. Kdo se nechal chytit, dostal v lepším případě oprátku, nebo rovnou kudlou do břichu.

Na místě se projevila výhoda nového místa bitvy. Zbrojnoši tam vůbec nemířili svými luky, kušemi nebo dokonce kanony, do početných řad diváků, což bylo dobře. Komentovaná bitevní vřava se valila sem a tam, vrcholem byl útok na husitskou vozovou hradbu. Potlesk pro bojovníky byl upřímný a zasloužený.

A pak se dočkaly děti! Moderátor je vyzval, aby se chopily buď svých přinesených zbraní nebo přijaly pořádné klacky. A následoval taktický výcvik, který si možná tatínkové pamatují z vojny. Hlavně se neslyšně přiblížit ke zbrojnošům za stromem a pak zaútočit jako jeden muž. Bleskový výpad, zbrojnoši padají jako švestky. Děti srdnatě zvítězily a nastal čas na další divadlo. Příběh o tom, že politici kradli už před čtyřmi sty lety. I ty výmluvy byly skoro stejné. Během příběhu z českolipské katovny v podání divadélka Agnez stačilo dvakrát notně sprchnout a ochladilo se.

Vrcholem večera byl koncert renesančně folkové skupiny Ex-Klíč, kdy z původní sedmy zůstalo to hlavní, manželské duo Pavla a Jarda Marianovi. Dvě stovky diváků si spolu s nimi nahlas notovali nezapomenutelný repertoár někdejšího Klíče i novější písničky.

Martin Tlustý