Cestování ve špičce do práce nebo do školy by tak mělo být pohodlnější. Slibuje to krajský radní pro oblast dopravy František Petrtýl. Potřeba nasazení větších autobusů, které by odlehčily přetíženému dopravnímu systému, podle jeho slov vyplynula právě z nárůstu počtu cestujících.

„V dodávce jich bude celkem deset,“ připomněl Petrtýl. Kromě větší kapacity nabídnou kloubové autobusy klimatizaci či větší počet LCD obrazovek s informacemi o zastávkách – a jejich předností mají být také sedačky s vysokými opěrkami nabízející cestujícím lepší komfort. Že jsou nízkopodlažní, snad v dnešní době už ani nemá cenu připomínat; to představuje očekávanou samozřejmost.

„Nové autobusy splňující nejpřísnější emisní normu EURO 6 také znamenají výrazné snížení hlukové a emisní zátěže, což byl jeden z požadavků Prahy 8,“ zmínil nejen další přednost, ale také odkaz na širší souvislosti Petr Tomčík, ředitel pražské společnosti Ropid (což znamená Regionální organizátor Pražské integrované dopravy).

Podobného zlepšení, a to rovněž díky nasazení nových kloubových autobusů, se přednedávnem dočkali také třeba cestující na Berounsku, na spojnici s Prahou linkou číslo 380. Nebo na linkách 332 z Prahy do Jílového u Prahy a 339 z Prahy do Týnce nad Sázavou. A mělo by dojít i na další trasy, plyne ze slov Martina Jareše, zástupce ředitele Integrované dopravy Středočeského kraje pro dopravu a marketing.

„Dlouhodobě požadujeme po dopravcích, aby začali pořizovat více kapacitních autobusů, jelikož to pomáhá efektivně posílit vytížené linky,“ připomněl s tím, že jeden řidič takto může odvézt až o 50 procent více cestujících, než v běžném 12metrovém vozidle – přičemž náklady na provoz se zvyšují jen o necelou pětinu; o 15 – 20 procent. Výhodou kloubových autobusů také je, že lépe zvládají nárazovou poptávku v dopravních špičkách.

„Deset autobusů na lince 348 dovrší dodávku celkem 25 nových kloubových autobusů na linkách mezi Prahou a Středočeským krajem,“ konstatoval ředitel společnosti Arriva Daniel Adamka. „Kloubové autobusy nahradí původní krátké, které jezdily kvůli stále rostoucímu počtu cestujících často obsazené na hranici své přepravní kapacity,“ poznamenal.

Stoupající zájem Středočechů o cestování veřejnou dopravou je vítán i v metropoli – znamená totiž, že do hlavního města přijede méně aut. Ta představují problém nejen v centru, ale auta přijíždějících Středočechů nejsou kladně vnímána ani v okrajových částech. Ostatně – vybírání poplatků od místních řidičů v souvislosti se zaváděním a rozšiřováním modrých zón mnozí pražští politici zdůvodňují svým voličům právě ochranou rezidentů před parkujícími Středočechy.