Podle mluvčího kralupské radnice Aleše Levého její zasazení na místo trvalo asi dvě hodiny. „V dalších dnech potom probíhala už jen kultivace terénu a podezdívka,“ vysvětluje Levý.

Vedení kralupské radnice má v dlouhodobějším plánu připomínat stará pamětní místa v Kralupech. „Nejde přesně určit, kdo s tím nápadem přišel. Zhotovitelem této lavičky je ale Jaroslav Kochman, jehož dílo je zároveň darem městu. On prováděl i samotnou finální instalaci,“ řekl mluvčí radnice. Jaroslav Kochman je nejen autorem kované lavičky, ale zároveň pamětníkem staré velvarské trati.

Zrušený úsek železniční trati byl navíc ještě začátkem července připomenut zabudováním symbolických dvoumetrových kolejí do dlažby u můstku přes Zákolanský potom u Základní školy generála Klapálka. To je totiž původní železniční můstek, kudy vlak projížděl. O zrušené trati ale místní vědí, protože už dříve ji připomínala starší pamětní deska umístěná právě na můstku přes potok.

Podle kralupského historika a spisovatele Josefa Stupky byla trať do Velvar zrušena v roce 1976. „Dráha do Velvar byla následně přeložena na trať kladenskou. Současná velvarská trať má stanice: Kralupy nad Vltavou, Kralupy nad Vltavou - předměstí, Olovnice - zastávka, Velká Bučina a Velvary,“ uvádí Stupka.

Podobná je i lavička přímo u kralupského vlakového nádraží, která připomíná bývalou zdejší vlečku do lihovaru a železniční historii Kralup vůbec.

Celou historii železnice a to nejen té kralupské si navíc mohou všichni zájemci připomenout v drážní knihovně, která sem byla přestěhována na začátku letošního roku. Nový domov tu našlo tisíce knih, časopisů i jiných dokumentů, včetně mnoha map, zabývajících se převážně tematikou železniční dopravy. Studovna je přístupná pro veřejnost třikrát týdně.

Knihovna Českých drah buduje, udržuje a zpřístupňuje ojedinělý knihovní fond tuzemské a zahraniční odborné literatury. K dispozici tu je asi 100 tisíc knihovních jednotek z gesce "doprava" a oborů s ní souvisejících a také jsou k dispozici odborná periodika z tuzemské a zahraniční produkce.

Ve fondu jsou dopravní a železniční časopisy prakticky od poloviny 19. století. Mezi perličky patří např. mapa železniční sítě z roku 1845, zákoníky z doby, kdy začínala koněspřežní dráha Praha – Lány, různé ceněné seznamy vozidel, předpisy od roku 1862 atp.

Otevírací doba drážní knihovny v Poděbradově ulici
- Knihovna je v současnosti otevřena pro veřejnost v úterý od 12 do 15 hodin
- ve středu od 9.30 do 15.30 hodin
- ve čtvrtek od 9.30 do 12.30 hodin.
- Přístup pro veřejnost je výhradně Poděbradovou ulicí.