V sobotu v poledne odstartovala z Rudého náměstí v Moskvě kolona vozidel Škoda Octavia Scout a mezi nimi i reportér Mělnického deníku Jiří Macek. Začal tak velký test terénního modelu mladoboleslavské automobilky s názvem „Scout Experience.“

Dál už cestu, tentokrát čtvrtou etapu, popisuje přímo z Ruska reportér Deníku Jiří Macek:
Podle programu to má být z Ufy do Čeljabinsku 401 kilometrů. Když jsme do Čeljabinsku dojeli, měli jsme však na tachometru 465 kilometrů. Všímáme si jedné změny. Místo dlouhých rovných silnic se už občas objeví i nějaká ta zatáčka. Přesto se však naše kolona řítí vpřed 120 až 130 kilometrů v hodině. Občas je na tachometrech našich Škod Octavií Scoutů i 150. Je to v případě, když chceme předjet některého ze smrdících Kamazů a stihnout se před něj zařadit dřív, než se přiřítí stejně rychle jedoucí Kamaz jedoucí v protisměru.

Občas uvízneme v koloně. Je to nebezpečná jízda. Často musíme téměř zastavit, pak rychle přidat a myškou se stihnout včas zařadit před dalšího Kamaze.

Je to krajina nikoho. Jen lesy, louky.

Jen tu a tam se objeví zpestření. Odpočívadlo. Jak vypadá ruské odpočívadlo? Jestli tomu budeme říkat odpočívadlo, tak je to urážka českých odpočívadel největšího kalibru. Polorozpadlá budova s nápisem Café nebo Šašlik. Neodvážili jsme se si u odpočívadla na kafe zajít. Ani nevím, jestli je v těch rozvalinách otevřeno.

Na každém kroku je benzinka. Benzinka v Rusku znamená budova s občerstvením a bez záchodů, děravé silnice a obsluha, která vám sama natankuje. Tady v té pustině teprve na vlastní kůži poznáváme, co je to ruský záchod. Buď absolutní zbořenina, do které by se odvážil jen sebevrah, nebo holá pláň, popřípadě dřevěná bouda s dírou v podlaze. Prostě hrůza! A co má teprve říkat jediná žena v naší koloně.

Na 325. kilometru z Ufy do Čeljabinsku přijíždíme na hranice Evropy a Asie. Na hranici je polorozpadlá nefunkční čerpací stanice, řidič válející se v blátě pod nákladním autem, roky nefunkční Café bar a pomník, ze kterého opadávají písmena – z jedné strany měl být kdysi zřejmě nápis Evropa a z druhé strany Asie. Toť vše. Tak vypadá předěl mezi dvěma světadíly.

Rychle ale jistě se blížíme k Čeljabinsku, silnice se opět mění. Každou chvílí sjíždíme prudké klesání, kolona uhání stejnou rychlostí dál. K prasklé pneumatice se při čtvrté etapě přidal ještě jeden drobný problém. Prasklé přední sklo u jednoho ze scoutů. Zřejmě za to mohl kamen, který odletěl od jednoho z protijedoucích náklaďáků.

Jsme v cíli. Zítra nás střídají další Češi, ale i Slováci či Norové. Na tachometru máme nyní 2100 kilometrů. Do konce expedice Škoda Octavia Scout Experience zbývá ještě téměř osm tisíc kilometrů. Hoši, držte se!