Základní školu praktickou a základní školu speciální v Mělníku navštěvují zejména děti s poruchami učení či mentálními retardací na různých stupních.

Podle ředitelky Miloslavy Jalůvkové ale snížená schopnost učení neznamená překážku při získávání výučního listu.

„Spolupracujeme s odbornými učilišti v regionu a jsme rádi, že pro děti, které vycházejí z deváté třídy praktické školy, existuje velká nabídka učebních oborů,“ potvrdila Jalůvková a dodala, že k dosažení výučního listu musejí žáci studovat tři roky.

Mezi nejoblíbenější obory dětí z praktické základní školy patří kuchař, opravář, zahradník, zedník, malíř a lakýrník, děvčata obvykle volí cukrářství nebo pomocné práce ve zdravotnictví.

Výuka v praktické škole se od běžné základní školy liší tím, že místo dvou cizích jazyků se děti učí jen jeden.

Žáci také od šesté třídy šest hodin týdně pracují. Během hodin praktické výuky se chlapci a dívky učí pracovat se dřevem a kovem nebo se zdokonalují v péči o zahradu a i domácnost.

Ani osmnáct žáků ze speciálního výukového programu nezůstane bez šance se vyučit.

„Na klasický výuční list odborného učiliště sice nedosáhnou, ale po ukončení tříletého studia dostanou zaučení v daném oboru. Týká se především zahradnických prací,“ vysvětlila ředitelka mělnické základní školy praktické a speciální.

V současné době navštěvuje mělnickou školu asi sto čtyřicet žáků.