S novou ředitelkou Kateřinou Lalouškovou, která je ve funkci od září, jsme si při té příležitosti povídali nejen o tom, k čemu peníze využije, ale také o budoucnosti školy a speciálním školství u nás.
Vypadáte, že vás výše darované částky překvapila…
Ano, je to velké překvapení. Tipovala jsem, že bychom mohli dostat nějakých třiadvacet tisíc.
Tušíte už, na co peníze půjdou?
Využijeme je na nákup didaktických pomůcek, materiálu a hraček pro žáky naší školy. Velice si této pomoci vážíme, protože financování zejména speciálního školství je velmi náročné. Díky tomuto daru můžeme zlepšit možnosti vzdělávání žáků se zdravotním postižením a také dětem zpříjemnit čas, který ve škole tráví.
Kolik žáků vaši školu v tomto školním roce navštěvuje?
V obou našich budovách, tedy v Seifertově a Cukrovarské ulici, máme dohromady 85 žáků. Ti chodí do šesti tříd praktické školy, dvou tříd speciální školy a jedné rehabilitační třídy. Zároveň jsme letos na žádost rodičů otevřeli také družinu, aby u nás i děti s výraznějším handicapem mohly trávit čas až do tří hodin odpoledne.
Jakým dětem je určená rehabilitační třída?
Do té chodí děti s těžkým postižením nebo s více vadami. V současné chvíli tam máme šest dětí, z toho několik imobilních, což je maximum. Ve speciálních třídách, kam chodí děti se středním mentálním postižením, pak máme sedm a osm žáků.
Před časem hrozilo, že se praktické školy zruší a žáci se začlení do běžných základních škol. Jaký máte na tuto myšlenku názor?
Přijde mi to nešťastné a extrémní. Vůbec si to nedokážu představit, vždyť ty děti a jejich potřeby jsou tak specifické… Uvažovat by se o tom dalo ve chvíli, kdy se budeme bavit o individuální integraci do školy, která je na to připravená a dítě vybaví kompenzačními pomůckami. Ale integrovat děti z praktických škol do běžných škol v širokém spektru, to mi přijde nešťastné a dost dobře tomu nerozumím.
Čemu přesně?
Mám za to, že náš systém speciálního školství byl vybudovaný tak dobře, že nám ho ve světě záviděli. Teď se od toho ale odkláníme, přitom trend v Evropě je přesně opačný. I oni už začínají přicházet na to, že speciální školy mají něco do sebe. Přijde mi, že jdeme z extrému do extrému, přitom všechno není jenom černé nebo bílé.
Je ještě něco, co vás na speciálním nebo i praktickém školství trápí?
Mrzí mě, že jsou oslabována práva rodičů. To, zda bude dítě zařazeno do naší školy nebo bude chodit do běžné základní školy, totiž záleží pouze na rozhodnutí poradenského zařízení, které je směrodatné. Rodiče nemají konečné slovo, nemohou říct, že nechtějí, aby jejich dítě chodilo do běžné základní školy. Mnozí to dost dobře nechápou.
O zařazení dítěte do praktické či speciální školy rozhoduje peda- gogicko-psychologická poradna (PPP), že?
Ano. Nebo speciálně-pedagogická centra (SPC), která vznikají u speciálních škol. Rodiče si mohou vybrat, ve kterém z těchto zařízení nechají své dítě vyšetřit.
Je v tom nějaký rozdíl?
Můj osobní názor je, že odborníci z SPC mají více zkušeností s dětmi s postiženími, která vyžadují zařazení do praktické nebo speciální školy. Takových dětí tam totiž vyšetří určitě více než v PPP, kde se zaměřují také na jiné problémy.
Neuvažujete o tom, že byste podobné zařízení zřídila i u mělnické školy?
Přiznám se, že jsem ve funkci teprve od letošního školního roku, takže teprve dávám dohromady, jakým směrem bychom se měli ubírat. Ještě jsem proto nestihla projít všechny náležitosti a platnou legislativu, která by takové zařízení umožňovala zřídit. Nicméně už jsem o tom přemýšlela, stejně jako o mnoha dalších věcech.
Jak jste se vlastně dostala do ředitelského křesla?
Letos na jaře jsem se přihlásila do konkurzu na místo ředitelky a vyhrála jsem. Pocházím z Mělníka, mám vystudovanou speciální pedagogiku, za sebou praxi na speciálních školách, a místní škola mi není lhostejná. Řekla jsem si proto, že to zkusím.
A vyšlo to. Nebyla jste z toho překvapená?
Ano, trošku mě to zaskočilo. Ale jsem za to ráda, alespoň mohu začít budovat školu k obrazu svému.
VIZITKA
Kateřina Laloušková je mělnická rodačka. Vystudovala speciální pedagogiku a v tomto oboru také pracuje. Zkušenosti sbírala na speciálních školách v Praze, letos na jaře se přihlásila do konkurzu místo ředitelky mělnické školy a uspěla. Má tři děti.
Jitka Vrbová: Akce v Lidlu byla úspěšná
Slavnostní otevření zmodernizované prodejny Lidl v Mělníku, které se konalo na začátku týdne, zákazníky lákalo. Pomohl tomu i doprovodný program pro děti a hudební vystoupení, které obstarali žáci místní základní školy praktické a speciální. Mluvčí společnosti Jitka Vrbová, která ve středu předala ředitelce školy šek na 50 tisíc korun, uvedla, že akce byla velmi úspěšná.
„Díky zákazníkům se podařilo vybrat 32 680 korun. Naše společnost se pak rozhodla částku zaokrouhlit až na konečných 50 tisíc," popsala mluvčí Lidlu. „Velmi nás těší, že můžeme přispět dobré věci v lokalitě, kde působíme. Na pomoc dětem se zaměřujeme dlouhodobě a jsme moc rádi, že jsme mohli podpořit činnost školy, která se věnuje i vzdělávání dětí se zdravotním nebo mentálním postižením," dodala.